Önder Algedik
Önder Algedik
  • oalgedik@gazeteduvar.com.tr

Motorlu taşıtlar vergisi zamlandı mı?

Salı, 17 Ekim, 2017
22 milyon müşteri ki aldığı vergileri MTV üreticilerine ödemiyor. Daha fazla vergi toplamak için devlet, toplu taşımaya, yaya ulaşımına para harcamıyor.

 

Türkiye’de tam 22 milyon motorlu taşıt var. Motorlu taşıt vergisi üreten tam 22 milyon tesis. Tek bir müşterileri var. O da devlet. 22 milyon tesis, tek bir müşteri.

O müşteri ki kimin ne kadar motorlu taşı vergisi ödeyeceğine karar verebiliyor. O müşteri ki aldığı vergileri MTV üreticilerine ödemiyor, daha fazla vergi üretsinler diye toplu taşımaya, yaya ulaşımına para harcamıyor. Hatta, bisiklet kullanılmasın diye trafiği bile hızlandırıyorlar.

MTV oranları yeniden değerlendirme oranında artar. Yani o yılın yeniden değerlendirme oranı verilir ve MTV ödemeleri de o oranda artar.

2014’de yüzde 10,11 yeniden değerlendirme oranı tespit edildi ve 2015’de MTV oranları yüzde 10,11 zamlı oldu.

2015’de yüzde 5,58 yeniden değerlendirme oranı tespit edildi ve 2016’da MTV oranları yüzde 5,58 zamlı oldu.

2016’ye gelindiğin yeniden değerlendirme oranı yüzde 3,83 olarak açıklandı. Böylece 2017’de 2016’ya göre yüzde 3,83 MTV ödemeleri arttı. Böylece MTV miktarı 2014-2017 arası yüzde 20,7 zamlandı!

Geçen hafta Plan ve Bütçe Komisyonu’nda görüşülen “Bazı Vergi Kanunları ile Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı” içindeki madde 26’da bu konu konuşuldu. Büyük bir düzenleme yaptılar sanki. 1300 cc’den küçük araçlarda artış yüzde 15, 1300 cc’den büyük motoru olan araçlarda MTV ödemelerine yüzde 25 zam yapıldı.

 

Plan ve Bütçe Komisyonu böylece 3 yılda 1 TL toplam zam yapılan MTV’ye şimdi tek yılda 1 TL zam yaptı.

Haftalardır 22 milyon aracın sahibi bunu konuştu. Aslında neredeyse 75 milyon konuştu. Ama mecliste öyle olmadı. Seçilen 550 vekilin çok azı bu konuyu komisyonda konuştu. 39 üyesi olan Plan ve Bütçe Komisyonunda 25 AKP’li vekilden hiçbiri görüş bildirmedi, sadece biri soru sordu. 9 üyesi olan CHP’den 5’i konuştu, 3 üyesi olan HDP’den bir, iki üyesi olan MHP’den ise sadece bir vekil söz aldı.

Maliye Bakanı tek başına tasarıyı çok iyi savundu. 23 defa madde için söz aldı ve yanında sadece Gelirler İdaresi Başkanı vardı. O da tam 9 defa söz aldı. HDP’den konuşan kişi 22, CHP’den en fazla konuşan kişi 10, MHP’den konuşan kişi ise madde için 1 defa söz aldı.

1 defa 1 vekil 2030’da dünyanın patlamalı motorları artık bırakacağını söyledi. Aşırı iklim olaylarını, toplu taşımanın batırıldığını kimse söylemedi. Sadece bir yerde 1 vekil bu zammın savunma harcamaları için olduğuna atıfta bulundu. Ama hiçbir vekil 1300 cc’nin altındaki her aracın ödediği 704 TL’nin 134 TL’sinin, 1294 TL ödeyecek olanın ise 233 TL’nin silahlanmaya gideceğine dair bir şey söylemedi. Yani Torba Yasanın 82. maddesine değinmedi.

 

 

 

 

MTV zammından 75 milyon yakındı, söylendi ama çok azı döndü ve vekiline hesap sordu. Öyle olunca 75 milyonun seçtiği 550 vekilin 39 tanesinden kurulu komisyonda bir bakan, bir bürokrat, bir komisyon başkanı ve bir iktidar vekiline karşılık sadece sekiz vekil karşısında konuştu.

13 Ekim Cuma günü sadece 12 kişi toplam 4000-4500 kelime ettiler ve Motorlu Taşıtlar Vergisine son 3 yılda verilen artış kadar zammı bir yılda yaptırdılar. 10’u vekil olan o 12 kişi kendi aralarına konuştu. 75 milyonu ilgilendiren bir konuyu sadece 12 kişi konuştu ve bu kadarı ancak oldu. Şimdi çorba kanundaki o madde genel kurula gelecek ve kaç kişi konuşacak bilmiyoruz. Kaç kişi vekillerle bunu konuşacak onu da bilmiyoruz.

Şimdi iki yol var: Birincisi MTV ödememenin yollarını bireysel olarak uygulamak; ikincisi ise toplumsal olarak yapmak. Yani bir avuç insanın yaptığı gibi vekilinden talepte bulunmak. İlkini daha önce anlatmıştık. İkincisini ise bir soru ile açıp bırakalım: Siz vekillerle konuşsaydınız 2018 yılı için MTV miktarı ne olurdu?


Önder Algedik kimdir?

Proje yöneticisi, enerji ve iklim uzmanı, aktivist. Çeşitli sektörlerde proje yöneticiliği yaptıktan sonra son yıllarda iklim değişikliği ve enerji alanında uzman olarak çalışmaktadır. Tüketici ve İklimi Koruma Derneği yönetim kurulu üyesi olup 350ankara.org iklim aktivist grubunun kurucularındandır. Yaptığı çalışmaları ve değerlendirmeleri daha önce Cumhuriyet Enerji'de kamuoyu ile paylaşırken, aynı zamanda yesilekonomi.com'da da yazmaktadır. Raporlarına ve arşivine http://www.onderalgedik.com/ adresinden ulaşılabilir.

YAZARIN DİĞER YAZILARI