'12 Nisan'dan sonra her gün bu kazayı bekliyorduk'

Ankara'da 9 kişinin hayatını kaybettiği tren kazasının ardından BTS ve TMMOB ortak açıklama yaptı. BTS Başkanı Hasan Bektaş, 24 Haziran seçimleri öncesinde Başkent Ray'ın faaliyete geçtiğini ve o dönem uyarılarını yaptıklarını belirterek, "12 Nisan'dan sonra her gün bu kazayı bekliyorduk. Seçimden önce Başkent Ray'ı açtık diyerek siyasi şov uğruna burası açıldı ve kazayı yaşadık" dedi.

Google Haberlere Abone ol

ANKARA -  Ankara'da meydana gelen tren kazasının ardından Birleşik Taşımacılık Çalışanları Sendikası (BTS) ve Türk Mimarlar ve Mühendisler Odası Birliği (TMMOB), BTS Genel Merkezi'nde ortak basın açıklaması düzenledi.

Kazanın insan hatasından kaynaklanmadığını, alt yapı sistemleri hazır olmadan hızlı trenin çalıştırılmasına neden olanların sorumlu olduğu belirtilen ortak açıklamada, "Bu anlayış 'hızlandırılmış tren şovu' uğruna Pamukova'da 41 yurttaşın hayatını kaybetmesine neden olmuştur. Bu anlayış gerekli bakım ve alt yapı çalışmaları yapılmadığı için Çorlu'da 24 yurttaşımızın hayatını kaybetmesine neden olmuştur. Bu anlayış bugün de Ankara'da sinyalizasyon sistemleri devrede olmadığı halde yüksek hızlı tren çalıştırıldığı için 9 yurttaşımızın hayatını kaybetmesine neden olmuştur" denildi.

YHT, kılavuz trene çarptı: 9 ölü, 86 yaralıYHT, kılavuz trene çarptı: 9 ölü, 86 yaralı

'SİYASİ ŞOV UĞRUNA BURASI AÇILDI'

Açıklamanın ardından BTS Genel Başkanı Hasan Bektaş ve TMMOB Başkanı Emin Koramaz basın mensuplarının sorularını yanıtladı."Kazanın öncesinde sistemin hazır olmadığının uyarısını BTS belirtmişti. Uyarınızın ardından nasıl bir cevap aldınız?" sorusuna Bektaş, "Bu hat açılmadan önce yetkililere uyarılarımıza yaptık. Sinyalizasyon sistemi çalışsaydı bu kaza olmazdı. Bu sistem demir yollarındaki trafiği kontrol eder. Burada çalışan hatası olsa bile bu sinyalizasyon bunu engelleyebilecek kapasitedir. Seçimden önce 12 Nisan'da bu hat açıldı. Biz uyarılarımızı o zaman da yaptık ve sinyalizasyon olmadığını söyledik. Hattın telsiz sistemiyle açılacağını ve yasal olduğunu söylediler. Telsizle şu anda yapılan sistem ön görülmeyen aksaklıklar olduğunda kısa sürede kullanılır. Burada 9 aydır bu sistem devam ediyor. 12 Nisan'dan sonra her gün bu kazayı bekliyorduk. Seçimden önce Başkent Ray'ı açtık diyerek siyasi şov uğruna burası açıldı ve kazayı yaşadık. Olayın tek nedeni sinyalizasyon ve sorumlusu Ulaştırma Bakanlığı ve TCDD üst yöneticileridir" yanıtını verdi.

'ARKADAŞLARIMIZIN SUÇU OLDUĞUNU KABUL ETMİYORUZ'

Hattın yenileme çalışmaları sırasında sinyalizasyon sistemin yapılmamasının nedeninin ne olduğu ve 3 personelin gözaltına alındığı hatırlatılan Bektaş sözlerini şöyle sürdürdü; “Burası inşaat başladıktan sonra 24 ay içerisinde bitecekti. İnşaat başladığında sinyalizasyonun da başlaması gerekiyordu ama çok sonradan başladı. Hat bitmesine rağmen sinyalizasyon bitmedi. Burada yapılacak olan yolun tamamının bitmeden açılmamasıydı. Bir yıl sonra açılacaktı ama bu olaylar yaşanmayacaktı. Gözaltına alınan arkadaşlarımız kesinlikle suçu olduğunu kabul etmiyoruz. Arkadaşlarımızın hata yapması için zorlanmışlardır. Sinyalizasyon sistemini devreye sokmayarak bu işi insanla yapılmayacağı halde insana bırakmak suçtur. Bu demiryollarındaki alt düzeyde görevli 3 kişinin sorumluluğu değildir. Eğer burada görevden alınacak varsa başta Ulaştırma Bakanı istifa etsin. Sonrasında bu ülkeyi 16 yıldır yöneten hükümet neden böyle bir ulaşım politikası yaptığı yönünde kamuoyuna hesap versin.”

Yaralı yakınları: Yıllardır kullandığımız trendi...Yaralı yakınları: Yıllardır kullandığımız trendi...

'MARMARAY'DA DA BU TÜR KAZALAR YAŞANACAKTIR'

“Dünya örneklerinde hızlı tren işletmeciliği insana bırakılıyor mu?” sorusuna ise Bektaş,"Hayır kesinlikle insana bırakılmıyor. Hızlı trenin orjinalinde hıza göre sistem kurulmuştur. İnsan hatasını sıfırlayacak düzeydedir bunlar. Eğer burada bir sinyalizasyon olsaydı makinist arkadaşımız ya da başka bir yerde görevli arkadaşımız hata yapmış olsaydı sistem buna izin vermeyecekti" yanıtını verdi.

Maramaray projesi kapsamında Halkalı- Gebze hattıyla ilgili de gelecek günlerde sorunların ortaya çıkabileceğini belirten Bektaş, "Marmaray projesi de acele ettiriliyor. Eğer seçimden önce açacağız diyorlarsa Marmaray'da da bu tür kazalar yaşanacaktır. Projeler seçimlerde şov yapmak uğruna bitmeden açılıyor. Bunun sorumlusu siyasilerdir" dedi.

'SORUŞTURMA EMRİNİ VERENLER BU KAZAYA NEDEN OLMUŞLARDIR'

"Başkent Ray projesi Kolin Gülermak şirketlerinin ortaklığıyla yapıldı. Şu an için TCDD'de Kolin'in bu ihaleleri aldığı başka yerler var mıdır?" sorusuna TMMOB Başkanı Emin Koramaz, "Demir yolu ulaşımı planlama süreçlerinden başlayarak imalat ve işletmede bütünlük arz eder. Böylesi bir şeyin kamusal bağlamından kopartılarak ticarileştirilmesi sorun. Hangi firmanın yaptığından öte bu sorun. Devletin yaptığı işler bile özel kuruluşlar tarafından denetlendirilmek isteniyor şu anda. Devlet demiryollarının idari bütünlüğü parçalanmış. Yıllardır demir yollarına personel alınmıyor. Böylesine bir bakış açısıyla bu tür kazaların önlenmesi mümkün değil. Aynı hatta iki trenin olduğunu görüyoruz. Ama bu tren işletmeciliği planlanırken insan hatalarının önüne geçilmesi için sistem bütün olarak tasarlanır ve mühendisler çalışır. Buradaki temel sorun insan hatasını en aza indirecek sinyalizasyon sisteminin olmamasıdır. Sorun hem ticari kaygılarla hem de politik kaygılarla bu sistemin işletmeye açılmamasıdır. Gerekli soruşturmaların açıldığı ve ihmali bulunanlar yargı önüne çıkarılacaktır deniyor. Bu felaketin sebebi siyasidir. Soruşturma emrini verenler bu kazaya neden olmuşlardır" yanıtını verdi.

Tren kazasında HDP adayı hayatını kaybettiTren kazasında HDP adayı hayatını kaybetti

BTS ve TMMOB'un kazanın ardından yaptığı ortak basın açıklamasının satır başları ise şu şekilde:

SİNYALİZASYONUN DEVREDE OLMAMASI FACİAYA DAVETİYE ÇIKARDI: Bugün yaşanan faciayı yerinde inceleyebilmek ve tespitlerde bulunmak üzere arkadaşlarımız sabahın erken saatlerinde olay yerine gitmiş, fakat henüz emniyetin ve savcılığın olay yeri incelemesi tamamlanmadığı için nitelikli bir değerlendirme yapılamamıştır. Bununla birlikte olay yerinden ilk gözlemlerimiz ve kazanın yaşandığı hatta ilişkin bilgilerimiz, facianın demiryolu hattında bulunması gereken sinyalizasyon sistemlerinin hazır durumda bulunmamasından kaynaklandığını göstermektedir. Söz konusu sinyalizasyonun devrede olmaması, hatlar üzerindeki trafiğin manuel haberleşme yoluyla yönlendirilmesini zorunlu kılması faciaya davetiye çıkarmıştır.

PAMUKOVA'DAN ANKARA'YA: Buradaki temel sorun insan hatası değildir. Sorun insan hatalarının bertaraf edecek ve tren işletmeye alınmadan önce tamamlanması zorunlu altyapı sistemleri hazır olmadan hızlı trenin çalıştırılmasına göz yuman anlayış sorumludur. Bu anlayış 'hızlandırılmış tren şovu' uğruna Pamukova'da 41 yurttaşın hayatını kaybetmesine neden olmuştur. Bu anlayış gerekli bakım ve alt yapı çalışmaları yapılmadığı için Çorlu'da 24 yurttaşımızın hayatını kaybetmesine neden olmuştur. Bu anlayış bugün de Ankara'da sinyalizasyon sistemleri devrede olmadığı halde yüksek hızlı tren çalıştırıldığı için 9 yurttaşımızın hayatını kaybetmesine neden olmuştur.

KAZANIN MEYDANA GELDİĞİ BÖLGE SEÇİME MALZEME OLDU: AKP, iktidarda bulunduğu 16 yıl boyunca hayata geçirdiği tüm projelerde insan hayatını ve kamusal çıkarları değil, siyasi menfaatlerini ve sermayenin ihtiyaçlarını gözetmiştir. Akla, bilime ve mühendislik anlayışına dayanmayan, günü kurtarmaya yönelik projeler özellikle seçim dönemlerinde alelacele hayata geçirilmiştir. Bugün kazanın yaşandığı Ankara- Konya YHT hattı da 2014 yerel seçimlerinde AKP'nin en önemli propaganda öğelerinden birisi olmuştur. Kazanın meydana geldiği banliyö bölgesi ise Cumhurbaşkanlığı seçimlerine malzeme olmuş ve dönemin genel karakteristiği olarak birçok projede olduğu gibi başta sinyalizasyon sistemleri olmak üzere henüz güvenlikle ilgili çalışmalar tamamlanmadan seçim arifesinde sayın Cumhurbaşkanı tarafından büyük bir mitingle açılmıştır.

BÜTÜN HATLAR ONARILMALI: Demiryolu ulaşım politikalarının kamusal bir anlayışla yeniden yapılandırılması gerekmektedir. Bunun yanında ulaşım güvenliğinin sağlanması için bütün hatlar ciddi ve bütünlüklü bir tarzda onarılmalı, elektrifikasyon ve sinyalizasyon gereksinimleri karşılanmalı, teknik gereklilikleri tamamlanmadan trafiğe açılmamalıdır. Bizler kamu adına bu sürecin takipçisi olmaya devam edeceğiz, dava süreçlerine müdahil olacağız. Faciaya sebep olan asli suçluların hesap vermesi için bir daha böyle faciaların yaşanamaması için mücadele edeceğiz. Kaybettiğimiz yurttaşlarımıza rahmet, yakınlarına sabır ve baş sağlığı dileklerimizi bir kez daha paylaşıyoruz.

Birleşik Kamu İş: Raydan çıkan 'bakanlık' istifa etsin

Birleşik Kamu İş Görenleri Sendikaları Konfederasyonu (Birleşik Kamu İş) Genel Başkanı Mehmet Balık yazılı basın açıklaması yayınladı. Çorlu'da meydana gelen kazanın demiryolu hatalarında görev yapan yol bekçileri uygulamasının "maliyet" olarak bakılması nedeniyle meydana geldiğini belirten Balık, "Tren kazalarının en büyük sebeplerinden biri özelleştirme ve özelleştirme sonrası gereksiz görülen yol bekçiliği gibi güvenlik sistemleridir" dedi. Balık, "AKP iktidarı ve bakanlığı yurttaşların canını hiçe saymaktadır. Bugüne kadar yaşanan tren facialarında Ulaştırma Bakanlığı sorumluluk almak yerine hataları ve sorumluluğu başkalarına atmayı tercih etti. Kazanın teknik sebepleri ile bilirkişi raporları elbet açıklanacaktır. Bizlere göre bu kazaların en büyük nedeni özelleştirme ve kâr hırsı ile maliyet olarak görülen güvenlik uygulamalarıdır. Burada AKP iktidarına ve raydan çıkan Ulaştırma Bakanlığına istifa etme çağrısı yapıyoruz. Birleşik Kamu-İş Konfederasyonu olarak; tren faciası sonucu vefat eden yurttaşlarımıza Allah’tan rahmet, yakınlarına başsağlığı ve yaralılarımıza acil şifalar diliyoruz" dedi.

Etiketler kaza tren