Muhtar Kent: Statik liderlikten kolektif liderliğe geçiş başladı

Pandemiyle birlikte yepyeni teknolojilerin iş yaşamındaki yerini aldığını belirten Coca-Cola Emekli Yönetim Kurulu Başkanı Muhtar Kent, başarılı olmak isteyen liderlerin ve şirketlerin kendilerini hızla değişen geleceğe hazırlamak zorunda olduğunu söyledi. 'Geleneksel, statik liderlikten kolektif liderliğe geçiş'in başladığını anlatan Kent, aile şirketlerine ayakta kalabilmek için mutlaka kurumsallaşmaları ve 'akıllı riskler' alarak büyümeleri tavsiyesinde bulundu.

Muhtar Kent, büyümeyen şirketlerin başka şirketler tarafından satın alınmaya mahkum olduğunu anlattı.
Google Haberlere Abone ol

DUVAR - Aile İşletmeleri Derneği'nin (TAİDER), 'Aile İşletmelerinde İletişim Sanatı' temasıyla düzenlediği TAİDER 8. Ulusal Aile İşletmeleri Zirvesi bugün başladı. Üç gün sürecek olan zirve, pandemi dolayısıyla online olarak yapılıyor.

Zirvenin açılış konuşmasını The Coca-Cola Company Emekli Yönetim Kurulu Başkanı ve CEO'su Muhtar Kent ile TAİDER Yönetim Kurulu Başkanı Candan Çilingiroğlu yaptı.

Muhtar Kent konuşmasında, küreselleşmenin iki yönüne vurgu yaptı, pandemi sonrası küresel ekonomiyi nasıl bir gelecek beklediğine yönelik öngörülerini paylaştı. Candan Çilingiroğlu ise aile işletmelerinin ekonomi içindeki yeri ve yapısına ilişkin veriler paylaştı.

MUHTAR KENT: PANDEMİ ÖNCESİ DE DURUM TOZ PEMBE DEĞİLDİ

"Covid öncesi de durum toz pembe değildi. Yüksek gelirli ülke ekonomilerinde de bozulmalar vardı. Gelir dağılımı ve adaletsizlik körüklenmiş durumdaydı" diyen Kent, pandemi sonrası içinse umutlu mesajlar verdi.
Muhtar Kent'in konuşmasında şu başlıklar öne çıktı:

EN GÜÇLÜ EĞİLİM SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK: İş dünyası, hükümetler ve sivil toplum arasında kurulacak işbirliğiyle küresel ekonominin canlandırılacağına, istihdam sağlanacağına ve pandemi sonrası ekonominin daha sağlam hale getirileceğine inanıyorum. Bu yüzyılda en güçlü eğilimin, sürdürülebilirlik olduğunu görüyoruz. 

EN ÖNEMLİ VARLIĞIMIZ ÇALIŞANLARIMIZ: Sayıları 2 milyarı bulan Y kuşağı (Y kuşağı 18 ila 38 yaş arasındakileri yani 1980 ile 2000 yılları arasında doğanları ifade etmek için kullanılıyor) dünyanın karşılaştığı problemlerden dolayı endişeli ve iş dünyasından çözümün bir parçası olmasını bekliyor. Y kuşağına hitap edebilmek için toplum ve çevre sorunlarına karşı keskin bir vizyonu olmalı şirketlerin. Vizyonu olmayan şirket karanlıkta koşar. Küresel bir varlık olarak Coca Cola'dayken en önemli varlığımızın çalışanlar olduğu bilinciyle hareket ettik.

KURUMSALLAŞMA KRİTİK ÖNEMDE: Aile işletmeleri küresel çapta şirketlerin üçte ikisni oluşturuyor, gayri safi hasılaya yüzde 70'in üzerinde katkıda bulunuyor. Sorumlu kapitalizme önderlik etme potansiyeline sahipler. Aile işletmelerinin kurumsallaşması çok kritik. En önemli tecrübem, başarının garanti olmadığını bilmektir. Sürdürülebilirlik için kendini yenilemek ve tecrübenin kuşaklara aktarılması şarttır.

İLK GÜNDEN YERİME GELECEK İSMİ DÜŞÜNMEYE BAŞLADIM: Coca Cola'da koltuğa oturduğum gün yerime gelecek ismi düşünmeye başlamıştım ve görevi devrederken layığıyla mentörlük yapabildim.

KOLEKTİF LİDERLİK: Pandemiyle birlikte yepyeni teknolojier hayatımıza girdi. Geleneksel, statik liderlikten kolektif liderliğe geçiş başladı. Uluslararası arenada başarılı olmak isteyen şirketler, liderler kendilerini hızla değişen geleceğe hazırlamalı. Dünyanın herhangi bir köşesinde Türkiye'de olduğu gibi rahat çalışabilmeli, bulunduğunuz yere uyum sağlayabilmelisiniz. Yaşam boyu öğrenmeye, yeniklere açık olmalı, teknolojik yenilikleri takip etmelisiniz.

BÜYÜMEYEN ŞİRKET, BAŞKA ŞİRKET TARAFINDAN SATIN ALINMAYA MAHKUMDUR: Akıllı riskleri almalısınız, risk olmadan başarı olmaz. Devamlılık için şirketler, ülke ekonomileri büyümeli. Büyümeyen şirketler küçülmeye ve başka şirketler tarafından satın alınmaya mahkumdurlar. Mevcudu koru diye bir şey yok. Türkiye'nin dünya ekonomisinde söz sahibi olması için aile şirketlerinin büyümesi, dışa açılmasına ihtiyaç var. Bu da ancak kurumsallaşma ve bunun nesilden nesile aktarılmasıyla mümkündür.

ÇİLİNGİROĞLU: AİLE ŞİRKETLERİ EKONOMİNİN İTİCİ GÜCÜ

TAİDER Yönetim Kurulu Başkanı Candan Çilingiroğlu ise konuşmasında, aile şirketlerinin sürdürülebilirliği için hem şirket içi hem aile içi ileşitimin çok önemli olduğunu anlattı. Çilingiroğlu ayrıca aile şirketlerine yönelik yaptıkları istatistiki çalışmaya ilişkin bir özet sundu, ayrıntılı raporun önümüzdeki günlerde yayınlancağını söyledi. 

Çilingiroğlu'nu verdiği bilgiye göre;

-TAİDER üyelerinin yüzde 60'ının yıllık cirosu 100 milyon liranın üzerinde. Şirketlerin yüzde 50'si 40 yıl ve daha uzun süredir faaliyette. 25 yıldan uzun süredir faaliyette olan şirket oranıysa yüzde 83.

İKİNCİ NESİL LİDERLİK YAPIYOR

-Şirketlerin yarısında ikinci nesil liderlik yapıyor. Kurucu nesil hâlâ yüzde 31 oranında işbaşında. Dördüncü neslin liderlik ettiği şirketlerin oranı yüzde 4,3...

-Kendini kurumsallaşmış olarak tanımlayan şirketlerde aile dışından ortağı olan şirketlerin payı daha fazla. Aile meclisi/konseyi olan şirketlerin oranı yüzde 22. Yüzde 4 oranında da şirketlerin aile ofisi var.

YÖNETİM KURULLARINDA KADIN ORANI

Yönetim kurullarında yer alan kadınların oranı ise şöyle:
.

Araştırmaya göre aile şirketlerindeki en büyük endişe kaynakları ise 'görevlendirme süreçlerindeki belirsizlikler' ve 'yetkilerin tek liderde toplanması...'

Üç gün sürecek olan zirvede, aile şirketlerinde iletişim, kurumsallaşma, liderlik, sürdürülebilirlik konuları ele alınacak.