Fen bilgisi kitaplarında neler değişti?

Emekli Fen Bilgisi Öğretmeni Numan Gümüş lise fen bilimleri müfredat ve ders kitaplarında yapılmak istenen değişiklikleri değerlendirdi. Gümüş, çıkarılan konuları tek tek sıraladı...

Google Haberlere Abone ol

DUVAR - Milli Eğitim Bakanlığı'nın (MEB) 2016-2017 eğitim-öğretim yılından başlayarak uygulanması öngörülen lise kademesinde 9, 10, 11 ve 12’inci sınıflarda 2015-2016 eğitim öğretim yılında okutulan 110 kitabı inceleyen Emekli Fen Bilgisi Öğretmeni Numan Gümüş, değişiklikleri Evrensel gazetesine yazdı.

'BİLİM DİNE UYUMLU HALE GETİRİLİYOR'

"Ders kitaplarında örneğin 'evren' konusunda veya 'canlılar' konusunda dini açıklama ile bir çelişki bulunursa din değil ders kitabı gözden geçirilecek, değiştirilecek, dine uygun hale getirilecek" diyen Gümüş, şunları yazdı: "Bu yapılırken de dincilik-mezhepçilik yapılacaktır çünkü sadece Sami dinlerinin, hatta sadece Sünniliğin kabulleri esas alınmaktadır. Gerek fen gerek sosyal bilimlerde dini bir ölçüt yoktur, bu ancak teokratik dinci rejimlerde olur. Kültür derslerini bilmem ama bilim için kültürel ve dini belirlenim ve normlar ölçü oluşturmamaktadır. Dolayısıyla hükümetin, Milli Eğitim'in daha baştan zihinsel bir problemi ve yansısı görülmektedir ki, zaten çalışmanın geriye kalan kısmını sakatlamaktadır."

FİZİK DERSİNDE KALDIRILAN KONULAR:

Gümüş, müfredat kitaplarından çıkarılan konuları başlıklar halinde çıkardığı yazısında özetle şunları vurguladı:

"Fiziğin doğası konusundaki hipotez, teori, yasa kavramları: Bu konuların kaldırılması bilimsel düşünme şansı, bilimsel sorma ve yaşananları bir probleme dönüştürüp çözüm yolları arama, sebep-sonuç ilişkileri konusunda eksik lik yaratacaktır. Örneğin niye sel oluyor, erozyon niye oluyor? Dünya nasıl dönüşüyor? Enerji nedir? Tüm bunlar günlük hayatımızı nasıl etkiliyor? Örneğin fotosentez teorilerini vermezsek besin zinciri döngüsünü, canlı hayatı kavramada güçlükler yaşanacak. Kozmik teorileri vermezsek öğrencilerin en basit mevsimsel döngüleri bile anlaması zorlaşacaktır.

Kararlı dalgalar, deprem dalgaları: Kararlı dalgalar, dalga kaynağı sürekli ise oluşur. Suya atılan taşın dalgası süreksizdir. Kararlı dalgalar konusunun ortaöğretim düzeyinde müfredatta yer verilmemesi tartışılabilir. Ancak depremsellik Türkiye’de çok yüksek. Liselerde verilmesi, depremlerin anlaşılması ve alınacak çözüm yolları açısından temel bir bilgi ve bilinç sağlayacaktır. Adapazarı depreminde bina yıkılmadan yan yattı, bunların anlaşılması için deprem dalgaları bilgisi önemli. Yerkabuğunun durumuna göre bir yerde deprem çok zarar verirken bir diğer zeminde zararı görece az olabiliyor.

Genel çekim, enerji formülleri: Genel çekim bilgisi, yeryüzü için konuşursak ağırlık ve kütleler arası ilişki konusunda temel bilgi sağlar. Güneş sistemindeki gezegenlerin, uydularının döngü ve dengesini sağlayan çekim kurallarıdır. Tümden çıkarılması hatalı olur, ancak evreni ve dünyamızı anlamamız için temel bilgiler niteliğine olup asgari düzeyde programda yer alması uygundur. Alçak yörüngedeki uydular, örneğin vericiler bu sistemle çalışıyor, ona göre hız vermek gerekiyor. Hepimiz navigasyon kullanıyoruz, televizyon yayınlarını uydulardan alıyoruz. Örneğin dünya daha yavaş dönerse zamanla güneşe doğru düşeriz.

Küresel aynalar ve merceklerdeki formüller: Bu konu daha çok görüntü, gözlük, teleskop ve dürbünleri ilgilendiren konular. Optik konuları, prizmalar, ayna odak ve görüntü hesaplarının tek tek ayrıntısına girilmeyebilir, ama konunun ne olduğunun bilinmesi önemlidir.

Işıktaki girişimler ve kırınım formülleri, çözme gücü, doopler formülleri: Girişim ve kırınımın formülleri verilmeyebilir ancak günlük doğadaki anlam ve ilişkileri önemli bulunuyor. Artık ışığın durdurulması, depolanması üzerine çalışılıyor, bu başarılırsa çok kritik bir teknolojik devrim olacaktır. Güneş ışıklarından gece de daha güçlü olarak yararlanabileceğiz.

Elektron kabukları, radyoaktivite formülleri: Nükleer enerji önemli bir konu. Elektron kabukları ve radyoaktivite anlaşılmazsa ne nükleer enerjiyi ne de tıpta kullanılan kanser taraması, emar vb. anlaşılması zor olur. Örneğin emarda kuvvetli mıknatıslama yaratılarak görüntü alınıyor. Bunu bir lise mezunu bilmelidir.

Yıldızlardan yıldızsızlara: Lise seviyesine göre böyle bir astrofizik konusu ağır sayılabilir.

Özel görelilik, göreli enerji: Göreli enerji mevcut maddelerin potansiyel enerji konularını içeriyor. Müfredatta enerji başlığında genel olarak aktarılabilir. Çok ayrıntısına yer verilmeyebilir. Ancak kuantum teorileri aktarılmalıdır ki bunlar modern fiziğin konularını oluşturmaktadır.

BİYOLOJİ DERSİNDE KALDIRILAN KONULAR

Devirli ve Devirsiz Fotofosforilasyon, C3 C4 Cam Bitkileri, CalvinDöng. Ara Basamaklar, Fotosentezdeki Matematiksel Hesaplamalar, Glikoliz Evresinden Pirüvata Kadar Olan Basamak İsimleri, Kreps Çemberi ve ETS Elamanlarının İsimleri, Solunum ile İlgili Matematiksel İşlemler, Nükleik Asitler Konulu Problemler, Arke Bakteri ProtistaAlemlerindeki Sınıflandırma, Bölünme G1 S G2 Evreleri, Embriyonik Tabakalar ve Bunlardan Meydana Gelen Organlar ile Embriyonik İndüksiyon, Dolaşımda İmmunoglobilinler.

Bu konuların bir kısmı gerçekten çok ayrıntı oluşturmakla birlikte biyolojinin ana unsurları arasındadır. İnsanlardaki, memelilerdeki üreme, genetik üreme, sporlu üreme, bölünerek üreme konuları müfredatta kesinlikle tutulmalıdır ancak çok ayrıntı ve formüllerine girmeden temel bilgiler halinde aktarılabilir.

İnsanlardaki sistemler, hariçteki diğer sistemler: Bunların bir kısmında aşırılık var. Örneğin kurbağanın kalp yapısını çizmek aşırı sayılabilir. Ancak hepsi temel bilgi sayılır. Öğrencilerin sevilerine uygun şekilde aktarılmalıdır. Örneğin insanın çoğalması, bakteri, virüs, tozlaşma olaylarını bilmesi gereklidir. Örneğin mutfakta hamuru mayalanmaya bırakıyoruz. Bunun kimyasal ve biyolojik karşılığını bir lise mezununun anlaması gerekir. (Kaynak: Evrensel)

Yazının tamamı