Forensis araştırdı: 'Mülteci teknesinin batmasında Yunanistan'ın rolü var'

Yunanistan açıklarında batan ve yüzlerce kişinin hayatını kaybettiği mülteci teknesinin batmasında Yunanistan Sahil Güvenliği'nin rolü olduğunu ortaya koyan yeni bir araştırma yayınlandı.

Google Haberlere Abone ol

DUVAR - Yunanistan'ın Mora Yarımadası'nda 14 Haziran'da meydana gelen ve resmi açıklamaya göre 82 kişinin hayatını kaybettiği mülteci teknesi kazasına ilişkin Yunanistan basınına yansıyan yeni bilgiler, Sahil Güvenlik Komutanlığı'nın sorumluluğuna işaret etti. 

"Efimerida ton Sintakton" gazetesinin haberine göre, İngiltere merkezli Forensic Architecture'ın kardeş kuruluşu Forensis'in gündeme getirdiği yeni video görüntüleri ile interaktif bir harita, Mora Yarımadası açıklarında batan mülteci teknesi ile Yunanistan Sahil Güvenlik Komutanlığı'nın olay anındaki hareketlerini ve girişimlerini ortaya koydu. Buna göre, tekne, resmi makamların hatalı girişimleri sonucu alabora oldu.

BULGULAR RESMİ AÇIKLAMALARLA ÇELİŞİYOR

Forensis'in araştırması, Sahil Güvenlik, Avrupa Birliği'nin (AB) dış sınırlarının korunmasından sorumlu kurumu Frontex ve yanaşan gemilerden elde edilen fotoğraf ve videolarının yanı sıra uydu görüntülerini ve tehlike sinyallerini kullanarak mülteci teknesinin ve Sahil Güvenlik gemisinin hareketlerini interaktif bir haritada gösterdi.

Sahil Güvenlik kaptanının ifadesi ve güverte kayıtlarından elde edilen kanıtlar, 26 kazazedenin ifadeleriyle çapraz şekilde referanslandırıldı ve incelendi. Araştırmacılar, topladıkları bu verileri kullanarak iki geminin 3 boyutlu modellerini oluşturdu ve alabora olduğu sırada yüzlerce mültecinin bulunduğu balıkçı teknesinin üst güvertesinde bulunan iki Suriyeli ve orta güvertenin ambarında bulunan üç Pakistanlı olmak üzere hayatta kalan beş kişinin yardımıyla o gece yaşananları yeniden kurguladı.

Gazetenin haberine göre, Forensis'in araştırdığı görüntüler, olay yerine intikal eden Yunanistan Sahil Güvenlik gemisinin mülteci teknesinin batışındaki rolünün yadsınamaz olduğunu ortaya koydu. Buna göre, Sahil Güvenlik teknesi iki kez mültecilerin bulunduğu tekneye yanaşma ve tekneyi çekme girişiminde bulundu. Görüntülerin desteklediği bu girişimler ise resmi makamlar tarafından yapılan açıklamalarla örtüşmedi.

TEKNE NASIL BATTI?

Forensis'in araştırmasına göre, Sahil Güvenlik gemisi, civardaki gemiler olay yerinden ayrıldıktan sonra gece yarısı civarında balıkçı teknesine yaklaşmış ve İtalya sularına doğru açılan bir rota takip etme girişiminde bulunmuştu. Mülteci teknesinin motoru durduğunda, Sahil Güvenlik gemisinin arka kısmı balıkçı teknesinin pruvasına değecek şekilde yaklaşmış, maskeli bir adam balıkçı teknesine tırmanmış ve sancak tarafındaki orta küpeşteye bir halat bağlamıştı. Fakat ilk girişimde halat kopmuştu.

Sahil Güvenlik, ikinci girişimde daha hızlı hareket ederek balıkçı teknesinin önce sancağa, sonra iskeleye, sonra tekrar sancağa yatmasına ve sancak tarafının alabora olmasına neden oldu. İç güvertedekiler, geminin çekilme girişimine tanıklık etmemiş olsa da motor durduktan kısa bir süre sonra bir roket gibi hızla ileri fırladıklarını hissetti.

TEKNENİN BATTIĞINI UZAKTAN İZLEMİŞLER

Araştırmadan elde edilen bulgulara göre, yüzlerce mültecinin olduğu balıkçı teknesi alabora olduktan sonra Yunanistan Sahil Güvenlik botu uzaklaşarak teknenin batmasına katkıda bulunan ve yüzmeyi zorlaştıran dalgalara neden oldu. Bot, yaklaşık yarım saat boyunca uzakta kalarak projektörlerini enkaz bölgesine tutarken, ardından mürettebat, hayatta kalanları aramak üzere bir cankurtaran botuyla enkaz bölgesine geri döndü.

Bilgisine başvurulan tüm tanıklar, kurtarma sonrasında Sahil Güvenlik botundayken ya da daha sonra Kalamata şehrinde cep telefonlarına el konulduğunu ve yetkililerin defalarca talep etmelerine rağmen telefonları iade etmeyi reddettiklerini aktardı. Bazı kazazedeler, su geçirmez kılıflar içinde bulunan cep telefonlarında teknenin batmasından hemen önceki anın videolarının bulunduğunu bildirdi.