İZBAN makinisti kadın: Ödenmemiş faturalarla yaşamak istemiyoruz

İzmir'de grevci kadın makinistler çalışma koşullarını anlattı: "Biz işe geç kalınca şehir geç kalıyor. Ailelerimizle görüşebildiğimiz zamanlarda da ödenmemiş faturalarla yaşamak istemiyoruz." Grev yerinde ise "ek seferlerle grev kırıcılık yapılmaya çalışılmasına" tepki var.
Hatice Can (solda) ve Aslı Kızak neden greve çıktıklarını anlattı.

İZMİR – Kadın makinistler grevle hak arıyor… 4. gününe giren İZBAN grevine katılan kadın makinistler Hatice Can ve Aslı Kızak hangi koşullarda çalıştıklarını ve neden grevde olduklarını Gazete Duvar’a anlattı. 6 kadın makinistin çalıştığı işletmede tuvalete gitmenin bile mola zamanlarına bağlı olduğunu belirten Can ve Kızak, “Bizim meslekte kadın olmak lükstür” diyor.

“Mesleğimiz; riskli, sabır ve özveri gerektiriyor. Çünkü her an bir sorun veya arıza oluşabilir. Müdahale ederken soğukkanlı ve sabırlı olmanız, olaya en kısa sürede müdahale edip, kimsenin zarar görmemesini sağlamanız gerekir. Tabii bunu kısıtlı bir süre içerisinde sağlamalısınız. Çünkü kaybettiğiniz her saniye sizin değil, taşıdığınız yolcuların zamanı” diyen Hatice Can, “Keşke deme lüksümüzün olmadığı görevimizin, hayatımıza etkileri çok fazla. Sizin geç kalmanız demek; işe, okula, eve hastaneye giden tüm yolcuların geç kalması demektir ki uykunuzda bile bu sorumlulukla uyursunuz” diye anlatıyor işlerinin gereklerini.

kadin1123

İZBAN’ın kadın makinistleri…

 

‘FATURA DÜŞÜNEREK YAŞAMAK İSTEMİYORUZ’

Bu durumun hayatlarının bütününe yayıldığını ise şu sözlerle açıklıyor: “Bizim mesleğimizde sağlıklı beslenmek lükstür; çünkü yemek saatiniz tren aralarına sıkıştırılmış, en az beş dakikası kaybedilmiş, karın doyurmanın yanında lavabo ihtiyacınızı gidermeye çalıştığınız zamandır. Planlama yapmak lükstür. Çünkü işinizin bitiş saatini ve yerini o anki durum belirler. Ailece tatil planı yapmak lükstür. Çünkü her ay değişen vardiya planları ve hafta tatilleri buna izin vermeyebilir. Özel hayatınız olması lükstür. Çünkü telefona gelen ve geç gördüğünüz bir mesaj sizi zor durumda bırakabilir. Kadın olmak lükstür. Çünkü işin zorluklarını bilerek girmişsinizdir. İşveren kadın çalışan olduğunuzu çoktan unutmuştur. Bizim işimizde tuvalete gitmek bile lükstür. Çünkü tuvalet ihtiyacınız size verilen mola sürelerinde gelmelidir.”
Çalışma temposu ve düzeni böyleyken greve çıkma gerekçeleri olan ücretlerinin yükseltilmesi talebini de sonuna kadar savunacaklarını belirtiyor Can, “Tek bir isteğimiz var. Ailemizle paylaşamadığımız zamanı telafi etmeye çalışırken, ödeyemediğimiz faturaları düşünerek yaşamamak.”

‘DIŞ ETKENLERDEN KORUNMALIYIZ’

Aslı Kızak da vardiya düzeninin özellikle kadınlar için uygun olmadığını söylüyor, “Özellikle zun hatlardaki sürüşler esnasında yalnız kalıyoruz. Dış etkenlere karşı korumalı güvenilir bir ortamda çalışmamızın sağlanması gerekir.”
İZBAN işçileri greve ücretlerinde yüzde 24’lik artışla (en düşük net ücret 1734 liraya yükselecek şekilde) zam yapılması ve ikramiyelerin de 70 günden 90 güne çıkarılması talebiyle çıkmış İzmir Büyükşehir Belediyesi ve TCDD bu talepleri kabul etmemişti.

‘Grev kırılacak izlenimi yaratılmaya çalışılıyor’

isci

Makinist Akın Hasırcı ve bütün grevci işçiler, emekli makinistlerle başlatılan ek seferlere tepkili…

Grevci işçilerin gündeminde belediyenin İZBAN hattı boyunca koyduğu ek vapur ve otobüs seferlerinin ardından TCDD’nin de banliyö seferleri koyması var. Makinist Akın Hasırcı bu düzenlemeleri şöyle değerlendiriyor: “Bugün kurum yöneticilerinin yaptığı müdahale İzmir halkı üzerinde grevin kırılma aşamasında olduğu izlenimi vermekten başka bir şey değildir. Biz çalışan makinistler olarak Torbalı-Aliağa arası seferlerimizi 120 makinistle ve 3 vardiya halinde çalışmamıza rağmen yetiştiremezken bu işin taşeron firma üzerinden TCDD’den emekli 12 makinist ile çözülmesi imkansızdır. Bu yapılan İzmir halkı için bırakın çözüm olmayı daha fazla işkence haline dönüşecek. Çünkü halk sadece Aliağa-Çiğli hattını kullanmıyor. Bu halkı yanıltmaktan ve olayın çözüldüğü izlenimi vermekten öteye gitmez. Ayrıca şunun da bilinmesini isterim ki bizler haklı mücadelemizi verirken taşeron firma üzerinden çalışmaya başlayan emekli makinistlerin yaptığı da bizler açısından büyük bir emek hırsızlığıdır. Grevimiz devam edecek, asla vazgeçmeyeceğiz.
Demiryol İş Sendikası İzmir Şube Başkanı Hüseyin Eryüz de emekli makinistlerin devreye sokulmasına tepkili: “Bunlar emekli makinistler. Taşeron üzerinden çalıştıkları için buna zaten itiraz etmek gibi bir hakkımız yok. Ancak çözüm olarak getirdikleri bu durum yolcuyu Aliağa’dan alıp Çiğli de bırakmaktır. Diğer hatlar çalışmadığı için yolcunun 90 dakikalık bileti yanıyor. Kaldı ki bu hat yolcunun onda birini bile karşılayamaz. Çünkü ellerindeki kapasiteyle başka türlü yapma imkanları yok. Sonuç: 10 dakikalık yollar oldu 1 saat. Bu yüzden ESHOT, İZELMAN, İZULAŞ şoförleri de isyan ediyorlar. Bu hem İzmir halkına hem çalışanlara eziyettir. Bizden adım bekliyorlar ama biz zaten adım ata ata bugünlere geldik. Bu yüzden hiç kimse bizden adım atmamızı beklemesin. Aziz başkan ‘işçiye bu parayı verirsek dengeler bozulur’ diyor. Bizim dengelerimiz ne olacak? Gelinen noktada görünen o ki uzun soluklu bir greve başladık. Benim görüşüm budur.

‘BİZDEN GREV KIRICI ÇIKMAZ’

Birleşik Taşımacılık İşçileri Sendikası (BTS) de greve destek verdi. Sendikadan yapılan açıklamada, “İZBAN emekçilerinin grevini kırmak için ek seferlerde çalışanlar, işçi sınıfına ihanet ettiklerini ve bu ihanetin İzmir halkı ve tüm emekçiler tarafından asla unutulmayacağını bilmelidir. Bu tavırlarından bir an önce vazgeçip İZBAN emekçileriyle dayanışma içerisinde olmalıdırlar” denildi.
Açıklamada BTS’nin hiçbir üyesinin grev kırıcılığı yapmayacağı belirtildi. (DUVAR)