Çimento kadar sağlam ve 'canlı' bir yapı malzemesi üretildi

Çimento kadar sağlam ve betona alternatif olabilecek bir yapı malzemesi üretildi. Jelatin, büyüme enzimleri ve kalsiyum klorür ile kum karışımı olan bu malzeme canlı ve çoğalabilir bir yapıya sahip.

Prachi Patel

Modern dünya beton üzerine inşa edilmiştir. Bununla birlikte, yapı malzemesi yüzlerce yıldır hemen hemen aynı kalmıştır: kum, çakıl, çimento ve suyun karışımından oluşur. Araştırmacılar, ‘Matter’ (Malzeme) adlı dergide yayınlanan bir makalede yeni, canlı ve çimento kadar dayanıklılığa sahip olan yeni bir materyal sundular.

KARBON AYAK İZİ ÇOK DÜŞÜK

Bu yeni materyal, modern yapı malzemelerine sürdürülebilir bir alternatif sunuyor. Beton, insanların en çok ürettiği ve kullandığı maddelerden. Ve eşit oranda büyük bir karbon ayak izine sahip. Betonu bağlayan yapıştırıcı olan çimentonun üretimi, küresel sera gazı salımlarının yaklaşık yüzde beşini oluşturuyor; bu oran havacılık endüstrisinin ürettiğinin iki katı.

Bu materyali üretmek için araştırmacılar, bakterilerin büyüyebileceği bir iskele meydana getirmek amacıyla jelatin, büyüme enzimleri ve kalsiyum klorür ile kumu karıştırdılar. Bu karışımı kalıplara döktüler ve jelin içerdiği besin maddelerini ve nemi kullanarak büyüyen fotosentetik bakteriler eklediler.

Karışım kuruduğunda, jel donuyor ve daha güçlü hale geliyor. Bu arada bakteriler ışığı emiyor ve kalsiyum karbonat üretiyorlar; bu sayede jeli ve kumu bağlıyor ve malzemeyi daha sert bir hale getiriyorlar.

Bu malzemeden üretilen bloklar çok dayanıklı ve kolayca çatlamıyor. Normal tuğlalar kadar güçlü değiller; fakat dayanıklılıkları daha çok tuğlaları yapıştırmak için kullanılan çimento, kum ve su karışımından oluşan harcınkine benziyor. Ve kelimenin gerçek anlamıyla yeşil görünüyorlar.

'FRANKENSTEIN MAMULÜ BİR MALZEME'

Colorado Boulder Üniversitesi’ne bağlı Canlı Malzemeler Laboratuvarı’nı yöneten baş araştırmacı Wil Srubar, “İskeleyi biyomineralize etmek için fotosentez yapan siyanobakteriler kullanıyoruz; bu nedenle malzeme gerçekten de yeşil” diyor. “Frankenstein mamulü bir malzemeyi andırıyor.”

Canlı malzeme aynı zamanda çoğalabilir bir yapıya sahip. Araştırmacılar bu malzemeden üretilen bir tuğlayı yarıya böldüler ve daha sonra kum, jelatin ve besin maddeleri eklediler; böylece, bakterilerin büyümesini ve iki tam tuğla oluşturmasını sağladılar.

Bu, çöllerde ya da diğer sınırlı kaynakların bulunduğu alanlarda enerji kullanmadan yapı malzemeleri oluşturmak için değerli bir yöntem olabilir.

Araştırmacılar, diğer bakteri türlerini de kullanarak, örneğin havadaki zehirli gazları algılayabilecek ve bizleri uyarabilecek yeni malzemeler oluşturabileceklerini ifade ediyorlar.

Yazının aslı Anthropocene Magazine sitesinden alınmıştır. (Çeviren: Tarkan Tufan)