YAZARLAR

Aynalı Pasaj... Kraliçenin ardından bir punk şarkısı

49 yıl önce bugün, 11 Eylül 1973’te, Şili’de seçimle iktidara gelen dünyanın ilk Marksist devlet başkanı Salvador Allende, Augusto Pinochet tarafından ABD hükümetince desteklenen bir darbe ile devrildi. 21 yıl önce bugün Radikal İslamcı El Kaide örgütü üyesi teröristler, uçaklarla ABD’de binalara intihar saldırısı düzenledi ve yaklaşık 3 bin insanı öldürdü. 42 yıl önce 12 Eylül’de Kenan Evren ve Kuvvet Komutanları yine ABD hükümetinin destek verdiği bir askeri darbe ile yönetime el koydu.

Avusturya Lisesi’nden mezun olduğumuz yılın (1978) okul yıllığında benim bir punk (punkçı) olduğumdan söz eder sınıf arkadaşlarım. Sahiden de o sıralar kendimi punk olarak tanımlıyor, gün içinde saatlerce elime geçen punk plaklarını dinliyor, işçi sınıfına, işsizlere ve yoksullara, haliyle de sol politikaya duyulan bir sempatiden beslenen bu (rock) müzik hareketini dikkatle ve merakla takip ediyordum. Hareket o dönemde, bir, bilemedin iki yıl önce İngiltere’de doğmuş, 1978’de en yoğun kitleselliğine ulaşmıştı. Sonraki yıllarda edebiyattan sinemaya birçok sanat dalında punk ekolü ya da işte bu sanatların punk’ı oluşacaktı. Sık sık aşırı sağcı İngilizler’in oluşturduğu National Front (Milliyetçi Cephe) üyelerinin saldırı ve sabotajlarına uğrayan punk konserlerinde olduğumu hayal ederdim, akşamları başımı yastığa koyduğumda. Ama sonunda Taksim Meydanı’ndaki kiosk’tan, (evet, kiosktu, Avrupa kentlerindeki kiosklar gibiydi, dünya dergileri cephesine mandallarla tutturulurdu rengârenk ve bizde güçlü bir Avrupalılık duygusu uyandırırdı önünde durduğumuzda) evet, oradan, Taksim’den aldığım Melody Maker dergisinin yeni sayısıyla yetinirdim. Hâlâ dinliyorum o dönemin ve sonraki kuşakların punk gruplarını, hâlâ bir anlamda oradayım yani, o heyecanda… Bu yaşımda… Punk is not deadPunk ölmedi

Sex Pistols

Kraliçe II. Elizabeth’in öldüğünü duyduğumda ilk punk’ın krallarından Sex Pistols’ın God Save The Queen (Tanrı Kraliçeyi Korusun) şarkısını hatırladım. Çıktığında uzun bir süre BBC’nin sansürüne uğrayan ve birçok televizyon kanalı ve radyoda yayınlanmayan şarkı, şimdi sadece punk’ın değil, genel olarak rock’ın klasikleri arasında sayılıyor. (Bu arada şarkı yasaklanmadı ve grup kovuşturmaya uğramadı. Bunu da teslim edeyim.)

Şarkının sözlerine ulaşmak için adını Google’e yazdığımda Billboard dergisinin bir listesine rastladım. Ölümünün hemen ardından kraliçe için yapılmış 7 şarkılık bir liste yayımlamış dergi. Liste şöyle:

1, Beatles – Her Majesty (1969) 2, Sex Pistols – God Save The Queen (1977) 3, The Smiths – The Queen is Dead (1986) 4, The Stone Roses – Elizabeth My Dear (1989) 5, Pet Shop Boys – Dreaming of the Queen (1993) 6, Primal Scream – Insect Royalty (1998) 7, Madonna – Illuminati (2016)

Diyeceğim şu ki, ben de Kraliçe’yi bir punk şarkısı ile uğurlamak istiyorum ve Sex Pistols’ın God Save The Queen şarkısının sözlerini Türkçe’ye çevirip buraya koyuyorum:

Tanrı kraliçeyi korusun
Faşist rejimi
Seni bir moron yaptılar
Potansiyel bir hidrojen bombası
Tanrı kraliçeyi korusun
O bir insan değildir
Ve burada gelecek yoktur
Ve İngiltere düş görüyor
Ne istediğin sana söylenmesin
Neye ihtiyaç duyduğun sana söylenmesin
Burada gelecek yok
Gelecek yok
Senin için gelecek yok
Tanrı kraliçeyi korusun
Ciddi söylüyoruz dostum
Biz kraliçemizi seviyoruz
Tanrı korusun
Tanrı kraliçeyi korusun
Çünkü turist demek para demektir
Bizim figüranımız
Göründüğü şey değildir
Oh, Tanrı tarihi korusun
Tanrı, sizin çılgın geçit törenlerinizi korusun
Oh, Efendi, Tanrı merhamet etsin
Bütün suçların bedeli ödenir
Oh, eğer bir gelecek yoksa
Günah nasıl olabilir
Biz çiçekleriz
Çöp tenekesindeki
Biz zehiriz
Sizin insan makinenizdeki
Biz geleceğiz
Sizin geleceğiniz
Tanrı kraliçeyi korusun
Ciddi söylüyoruz dostum
Biz kraliçemizi seviyoruz
Tanrı korusun
Tanrı kraliçeyi korusun
Ciddi söylüyoruz dostum
Burada gelecek yok
İngiltere’nin düşlerinde tanrı kraliçeyi korusun
Gelecek yok
Gelecek yok
Sizin için gelecek yok
Gelecek yok
Gelecek yok
Benim için gelecek yok
Gelecek yok
Gelecek yok
Sizin için gelecek yok

Dijital cinsiyet uçurumu

Dijital devrimin teknolojisi oluşturulur ve buluşlar, icatlar yapılırken işin içinde çok sayıda kadın ve LGBTI biliminsanı olmuş olsa da, devrim endüstriye dönüşür dönüşmez erkeklerin, özellikle de hetero erkeklerin ezici hâkimiyetine geçti.

Bugün yoksul ülkelerde kadınların pahalı dijital ürünlere, bilgisayar ve akıllı telefonlara ulaşım ve erişimi mali sebeplerle çok zor oluyor. Kadınlar, ayrıca gelenekler sebebiyle yeri geldiğinde kendilerini özgürce ifade edebilecekleri ve başkalarıyla iletişim kurabilecekleri bu cihazlardan erkekler tarafından uzak tutuluyor ya da zaten okula gönderilmedikleri için, hasbelkader bu cihazlardan birine erişseler de kullanamıyorlar.

Zengin Batı ülkelerinde bu türden engeller minimumda olsa da, buralarda da başka sorunlar var, çünkü cihazların üretimi ve yazılımları çoğunlukla erkekler tarafından ve erkek egemen ideoloji uyarınca tasarlanıyor ve kadın-erkek arasında var olan dijital cinsiyet uçurumu (digital gender gap) yeniden üretiliyor.

Her ne kadar dijital endüstride kadınlar ve LGBTI bireyler giderek örgütleniyor ve dijital cinsiyet uçurumu ile mücadele ediyorsa da, var olan durum, sistemin kılcal damarlarına kadar sirayet etmiş.

Mesela, kaç erkek ya da kadın bir akıllı telefon kullanıcısı, telefonunun sesli servislerini, (Siri ya da Goggle Assistant) açtığında ya da bir navigasyon uygulamasını çalıştırdığında bütün dünyada neden bir kadın sesinin cevap verdiğini düşünüyordur, buna kafa yoruyordur?

Bunun sebebi, bütün bu uygulamaların çoğunlukla erkekler tarafından üretilmesi. Erkekler, toplumdaki bir ideolojik klişeye bakarak her defasında bu servis ve uygulamalarda kadın sesi kullanıyor, çünkü kadınların isteneni, talep edileni, emredileni yapmaya eğilimli olduğunu kabul etmişler bir kere. Kadına yakıştırıyorlar her an kendisinden isteneni yapmaya hazır kişi rolünü.

Geçenlerde bir bilim programında izledim, Danimarka’da bir yazılım şirketi, bu tür uygulamalar için cinsiyetsiz insan sesi (genderless voice) üretmiş. Sesli servis ve uygulamalar için bu sesi öneriyorlar.

İdeolojik mücadele dikkat ister, ayrıntılara dikkat kesilmeyi yani.

İkisi bugün, biri yarın ve bizim ülkemizde

49 yıl önce bugün, 11 Eylül 1973’te, Şili’de seçimle iktidara gelen dünyanın ilk Marksist devlet başkanı Salvador Allende, Augusto Pinochet tarafından ABD hükümetince desteklenen bir darbe ile devrildi. Ardından diktatör Pinochet başkanlığında kurulan cunta yönetimi döneminde resmî rakamlara göre 3 bin Şilili öldürüldü, binlerce insan kaçırıldı, kaybedildi ve bir milyon Şilili sürgüne gitti.

Salvador Allende

21 yıl önce bugün Radikal İslamcı El Kaide örgütü üyesi teröristler, kaçırdıkları uçaklarla ABD’de binalara intihar saldırısı düzenledi ve yaklaşık 3 bin insanı öldürdü.

42 yıl önce 12 Eylül’de (yarın), ülkemizde, dönemin Genelkurmay Başkanı Kenan Evren ve Kuvvet Komutanları yine ABD hükümetinin destek verdiği bir askeri darbe ile yönetime el koydu. Askeri cunta döneminde resmî rakamlara göre 650 bin kişi gözaltına alındı, 230 bin kişi askerî mahkemelerce yargılandı, cezaevlerinde işkence sonucu 171 kişi olmak üzere, yaklaşık 300 kişi hayatını kaybetti, 48 kişi idam edildi.

Haftanın şarkısı

Victor Jara

Victor Jara’dan Manifiesto…


Ahmet Tulgar Kimdir?

Ahmet Tulgar, İstanbul'da 1959 yılında doğdu. 35 yıldır gazeteci ve edebiyatçı olarak yaşıyor. Çalıştığı yayınların bazıları sırasıyla Sabah, Güneş, Nokta, Milliyet, Akşam, Vatan, Birgün, Cumhuriyet oldu. Makale ve denemeleri Şehrin Surlarındalar (1992), Tam Yakalandığımız Yerden (2004), Ne Olmuş Yani? Korsan Yazılar (2005), Ben Onlardan Biriyim (2007), Diller Çehreler Barış (2010), Henüz Zaman Var (2013), Bakışın Ritmi (2020), söyleşileri Mahallede Herkes Kahramandır (2004) adlı kitaplarda toplandı. Evsiz Ülke Hikâyeleri (1989), Birbirimize (2009), Duygusal Anatomi (2015), Trajik Nüans (2016), Bakmadığınız Bir Yer Kalmıştı (2018), Arzunun Serbest Dolaşımı (2021) adlı altı öykü kitabı, Volkan'ın Romanı (2006), Çocuklar ve Canavarları (2012) adlı iki romanı yayımlandı.