Uçağın havada parçası kopmuştu: Gevşek malzemeler tespit edildi

ABD'de filosunda en fazla sayıda Boeing 737 Max 9 tipi uçak bulunduran United ve Alaska havayolu şirketleri bu tip uçaklarında gevşek malzemeler tespit ettiklerini açıkladı.

Google Haberlere Abone ol

DUVAR - ABD'de Alaska Havayolları'nın 1282 sefer sayılı uçuşunu yapan Boeing 737 Max 9 tipi uçağın havadayken gövdesinden parça kopması sonrası başlatılan incelemeler derinleşiyor. United Havayolları, filosundaki Max 9 tipi uçakların bazı cıvataların gevşediğinin tespit edildiğini duyurdu. ABD merkezli şirket, kapı tapalarındaki 'kurulum sorunları' iyileştirilene kadar bu uçakların yerde tutulacağını açıkladı.

5 Ocak Cuma günü meydana gelen olayda, bazı hava yolları tarafından ek acil çıkış kapısı olarak kullanılan ancak Alaska Havayolları'nın kullanım dışı bıraktığı kapı, yaklaşık 5 bin metre yükseklikte koparak yerleşim yeri yakınlarında düşmüştü. Kapıyla birlikte, halen çalışır durumda bir iPhone ile koltuk başlığı da düştükleri yerde tespit edildi. Üçü de Portland'ın güney batısında yakın mesafelerde bulundu.

'ÖN İNCELEMEDE MONTAJ SORUNLARIYLA İLGİLİ ÖRNEKLER GÖRDÜK'

Olayın yaşandığı Alaska Havayolları, bazı Boeing 737 Max 9 tipi uçaklarında görünür bir şekilde 'gevşek malzemelerin' tespit edildiğini açıkladı. ABD Federal Havacılık Dairesi (FAA) olaya ve bu tip uçaklara yönelik inceleme başlattı. ABD'de farklı havayollarına ait toplam 171 adet Boeing 737 Max 9 uçağı hangara çekilirken yüzlerce uçuş iptal oldu.

United Havayolları, 8 Ocak Pazartesi itibarıyla 200 uçuşunu iptal ettiğini, salı günü de ciddi oranda uçuş iptali olacağını aktardı. Şirket, Boeing 737 Max 9 tipi uçaklarla yapılması planlanan bazı uçuşları başka tip uçaklara kaydırarak yaklaşık 30 kadar ek iptali engellediklerini de ekledi. United Airlines, yaptığı açıklamada, "Cumartesi günü ön incelemelere başladığımızdan bu yana, sıkma gerektiren cıvatalar gibi kapı tapasındaki montaj sorunlarıyla ilgili örnekler gördük" bilgisini paylaştı.

THY DE İNCELEME BAŞLATTI

Kapı tapası, belirli durumlarda acil çıkışın olacağı alanı dolduran pencereli bir gövde parçası. Burada, içerisi ve dışarısı arasındaki basınç farkı kullanılarak sağlamlaştırılmış bir yalıtım elde ediliyor. Alaska Havayolları uçağında bu parça uçuşun başlangıcında koptu.

Alaska Havayolları da pazar günü 170, pazartesi de 60 uçuşunu iptal etmek zorunda kaldığını açıkladı. Türk Hava Yolları (THY) da filosunda bulunan aynı tip beş uçağa yönelik inceleme başlattı. ABD'de filosunda en fazla 737 Max 9 tipi uçak bulunduran havayolu şirketleri United ve Alaska Havayolları. Dünya çapında ise THY ile Panama'nın Copa Havayolları ve Meksika havayolu şirketi Aeromexico başı çekiyor.

FAA, KONTROL LİSTESİ YAYIMLADI

ABD'deki hava trafiğini düzenleyen FAA, Boeing 737 Max 9'larda incelemeleri yürüten ekiplerin izlemesi gereken bir kontrol listesi de yayımladı. FAA, "Operatörler uçağın sağ ve sol acil çıkış kapılarının tapaları, kapı bileşenleri ve kilitlerindeki geniş incelemeleri tamamlayana kadar tüm Boeing 737 Max 9 tipi uçaklar yerde kalacak" dedi.

Olayla ilgili soruşturma yürüten bir diğer kurum olan NTSB de aynı uçakla olay öncesi yapılan üç uçuşta pilotların basınç uyarısı ışıklarının yandığını raporladığını ekledi. Uyarıların ardından uçağın 'acil durumda geri dönebilmesi için' su üzerinde uzun mesafe uçuşlar yapmasının yasaklandığı da eklendi. Bu uyarılara yol açan sorunlar ile cuma günü yaşanan olay arasında bir bağlantı olup olmadığı henüz netleşmedi.

737 MAX: EN ÇOK İNCELEMEYE MARUZ KALAN UÇAK SERİSİ

Boeing'in yayımladığı açıklamadaysa "Güvenlik bizim önceliğimiz ve yaşanan olayın müşterilerimiz ve yolcular üzerindeki etkisinden büyük üzüntü duyuyoruz" denildi. Şirketin 737 Max serisi havacılık tarihine 'en çok incelemeye maruz kalmış' uçak serisi olarak geçti.

Boeing’in 737 Max serisi 2018 ve 2019'da beş ay arayla iki büyük kaza ile gündeme gelmişti. Endonezya ve Etiyopya'da düşen 737 Max uçaklarında toplam 346 kişi yaşamını yitirmişti. Bu iki kaza sonrası dünya çapında 737 Max uçaklarına uçuş yasağı uygulanmıştı. Araştırmacılar, her iki kazada da uçakların burnunu aşağı doğru çeken arızalı MCAS sistemi sensörlerin sorumlu olduğunu rapor etmişti. (BBC Türkçe)