Koronadan iki teker kaçış

Korona virüsü salgını sürecinde toplu taşımadan uzak durmak isteyenler motosikleti tercih etmeye başladı. Motosiklet Başlangıç ve İleri Sürüş Teknikleri Eğitmeni Mustafa Tekin ile motosiklet dünyasındaki gelişmeleri ve motosiklet sürücülerinin ne yapmaları gerektiğini konuştuk.

Serpil Kurtay  

DUVAR – Korona virüsü salgınından sonra özellikle büyükşehirlerde toplu taşıma araçlarından uzak durmak isteyenlerin tercihi motosikletten yana oldu. Doktorlar başta olmak üzere motosiklet kurslarına gidenlerin sayısı her geçen gün artarken, motosiklet fiyatları da beraberinde el yakmaya başladı.

Motosiklet Başlangıç ve İleri Sürüş Teknikleri Eğitmeni Mustafa Tekin ile A’dan Z’ye motosiklet dünyasındaki gelişmeleri konuştuk ve motosiklet sürücüleri için öneriler aldık.

Pandemi süresince insanların kendilerine daha fazla dikkat etmelerinin onları farklı arayışlara sürüklediğini belirten Tekin, “Toplu taşıma kullanmayayım, taksiye binmeyeyim” diyenlerin birçoğunun alternatif olarak motosiklete yöneldiğini ifade etti. Tekin, korona virüsü salgınının motosiklete olan ilgiyi artırdığını vurgulayarak, kursa gelenlerle ilgili şu ayrıntıya dikkat çekti: “Kursumuza birçok kesimden insan geliyor ama şu süreçte doktor öğrencilerimiz bir hayli fazla.”

EĞİTİM ŞART

Herkesin motosiklet öğrenmesinin farklı süreler aldığını söyleyen Mustafa Tekin, “Herkes her motosikleti kullanabilir mi” sorumuzu ise “Hayır” diye yanıtladı: “Çünkü insanların boyuna, kilosuna, yaşına, el-ayak koordinasyonuna, yeteneklerine göre binebileceği motosiklet farklılık gösterir.”

Tekin, motosiklet almak ve kullanmak isteyenlere şu önerilerde bulundu: “Öncelikle araştırma yapıp, iyi bir sürücü kursuna ehliyet başvurusunu yapmalılar. İyi bir eğitmenden eğitim alıp bu işin kendilerine göre olup olmadığını görmeleri gerekmektedir. Bu noktada yönlendirmeler yaptığı için eğitmen çok önemlidir. Maalesef günümüzde iki ay spor salonuna giden spor koçu, iki yarış koşan antrenör, iki ağaca tırmanan dağcı, motosiklete binmeyi bilen motosiklet eğitmeni oluyor. Bu noktada dikkat edilmesi gereken en önemli unsur, alacakları eğitimin birebir olması. Grup eğitimlerinden kaçınmalılar. Eğitimler doğrultusunda eğitmenleri onlara uygun olabilecek motosikletleri söyleyecektir.”

.

ÖZGÜRLÜK HİSSİ

Öğrencilerinin ehliyet aldıktan sonra genel tepkilerinin “Keşke daha önce başlasaymışım” olduğunu belirten Tekin, “Kendilerini özgür hissettiklerini, motosiklet üzerinde hiçbir şey düşünmediklerini, toplu taşımadan kurtuldukları için mutlu olduklarını, sırf yol yapmak için kendilerine rotalar oluşturduklarını vb. birçok şeyi dile getiriyorlar” diye konuştu.

FİYATLAR EL YAKIYOR

Ancak madalyonun bir de diğer yüzü var. Motosiklete olan ilginin artmasına paralel bir şekilde maalesef motosiklet fiyatları da büyük bir artış gösterdi. Hem korona salgını hem de yaz aylarının gelmesine bir de vergi artışları eklenince her ehliyeti alan ne yazık ki motosiklet sahibi olamadı. Dolar ve euro’daki yükselişin de motosiklet fiyatlarını etkilediğini ifade eden Tekin, ÖTV ve MTV’deki ekstra artışların bu etkiyi büyüttüğünü söyledi. Tekin, motosiklet fabrikalarının motosiklet bayilerine konsinye mal vermemesine bağlı olarak motosiklet bayilerinin de önlerini göremediğini vurgulayarak, bu tür nedenlerle bayilerin daha az sipariş verdiklerini, bunun da motosiklet fiyatlarını artıran başka bir etken olduğunu belirtti. Mustafa Tekin, “Öğrencilerim genelde sıfır yerine ikinci el motosiklet tercih ediyorlar ama sıfır kilometre motosikletlerin fiyatlarındaki artış ikinci elleri de etkiliyor. Yani her iki seçenekte de fiyatlar uçmuş durumda” dedi.