Yaşlılar Facebook'a girdi, gençler kaçıyor

Yapılan güncel araştırmalara göre gençlerin öncelikli sosyal ağ listesinde Facebook değer kaybederken, Snapchat ve Instagram öne çıkıyor. Orta ve üst yaş gruplarında ise Facebook'un yükselişi sürüyor. Pek yakında gençler Facebook'un yaşlılara terk edebilir.

Google Haberlere Abone ol

Erdal Kaplanseren @Kaplanseren

DUVAR - Sosyal ağlar sürekli biçimde kendilerini yenilemeye devam ederek kullanıcılarını kendilerine daha fazla bağlamaya çalışıyor. 1,7 milyar kullanıcı sayısıyla dünyanın en büyük sosyal ağı olan Facebook'un başı şu aralar gençlerle dertte. Şirketin yaptırdığı araştırmalara göre genç kitle Facebook'ta giderek daha az zaman geçiriyor. Sosyalleşmek için Snapchat ve Instagram'ı tercih eden gençlere göre 35 yaş üstü kesim ise Facebook'ta daha fazla zaman geçirmeye başladı.

snapchat Fotoğraf ve video tabanlı sosyal ağlardan Snapchat ve Instagram, gençlerin favori uygulamaları. WhatsApp da iletişimin kalbi konumunda. Bu iki ağlarda ihtiyarlara yer yok.

SNAPCHAT VE INSTAGRAM'DA İHTİYARLARA YER YOK!

Anne-babalara şaka yollu söylenegelen "Çocuğunuzun Facebook'tan çıkmasını istiyorsanız, Facebook'a girin" sözünü doğrulayan bir süreç yaşandığı düşünülebilir. Bu yaz sonunda ABD'de 10 bin gençle yüz yüze yapılan anketin sonucuna göre katılımcıların yüzde 52'si Facebook'a ayda bir veya iki defa giriş yaptıklarını söyledi. İlkbaharda yapılan ankette bu oran yüzde 60 seviyesindeydi. Aynı ankete göre Instagram ve Snapchat gençler arasında yükselişte. İki anket döneminde gençler arasında bu iki sosyal ağın popülerliği 8-10 kat artmış durumda.

15-25 yaş aralığındaki 10 bin gençle yapılan anket çalışmasında yöneltilen "En sevdiğiniz sosyal ağ hangisi" sorusuna berilen yanıtların yüzde 35'i Snapchat, yüzde 24'ü Instagram ve yüzde 13'ü Twitter ve Facebook oldu. Yapılan başka araştırmalarda, 35-65 yaş aralığındaki internet kullanıcıları arasında ilk sırada Facebook yer alıyor.

Çocuğunun çılgın bir parti sırasında arkadaşlarıyla birlikte çektiği videoyu Facebook'tan izleyen anne-baba. (Temsili) Çocuğunun çılgın bir parti sırasında arkadaşlarıyla birlikte çektiği videoyu Facebook'tan izleyen anne-baba. (Temsili)

ANNE-BABALAR GELDİ, ÇOCUKLARI KAÇTI

Facebook'un gençler arasında popülaritesinin azalmasında Snapchat ve Instagram gibi anlık ve görüntü tabanlı sosyal uygulamaların yaygınlaşması önemli rol oynuyor. Bununla birlikte, son dönemde gençler arasında yükselişini sürdüren, ilgi alanı odaklı sosyal ağ Amino gibi yeni uygulamalar da Facebook için tehdit oluşturabilir.

Facebook'un gençleri kaybetmemek için yeni çözümler üretmesi kaçınılmaz. Zira anne-babaların son yıllarda Facebook'a ilgisinin artması bile gençlerin kaçması için kayda değer bir sebep olabilir. Görüne o ki Facebook, 35 yaş üzeri kitleyi büyük oranda toplamış durumda. Fakat şirket için uzun vadede en önemlisi gençleri kendisine çekmek ve tutmayı başarmak. Bu da en zor iş. Çabuk sıkılan ve kolay beğenmeyen yeni jenerasyon için herhangi bir sosyal ağın çok uzun ömürlü olamayacağı düşünülebilir.

Facebook'a anne-babaların girmesinden daha büyük tehdit, dede-ninelerin girmesi. Facebook'a anne-babaların girmesinden daha büyük tehdit, dede-ninelerin girmesi.

ÇOCUKLARINI İNTERNETTEN İZLİYORLAR

İnternetten bir başkasını gizlice gözetlemek olarak tarif edebileceğimiz "stalklamak" konusunda anne-babalar kendilerini gün geçtikçe geliştiriyor. Çocuklarının kimlerle arkadaş olduğunu, nerede ne yiyip-içtiğini, hangi saatlerde dışarıda olduğunu, hangi mekanlarda chack-in yaptığını internetten takip eden ebeveynlerin sayısı artıyor. Yani gençler için sorun sadece anne-babalarının Facebook'ta komik paylaşımlar yapmaları veya kendi paylaşımlarına tuhaf yorumlar eklemeleri değil. Kız arkadaşından ayrıldığını Facebook'ta paylaşan bir gencin annesinin bu post'u "layklaması" bir başka ilginç örnek. Gençlerin Facebook'tan soğumaya başlamasında, anne-baba etkisinin psikolojik bir baskı olarak görünmesi yatıyor olabilir.