Sürücüsüz minibüsler Helsinki yollarında

Finlandiya'nın başkenti Helsinki'nin güney bölgesinde, sürücüsüz toplu taşıma araçları bir ay boyunca deneyecek. Dünyanın birkaç şehrinde eşzamanlı yürütülen farklı sürücüsüz minibüs projesi, geleceğin şehir içi ulaşım yaklaşımını değiştirebilir.

Erdal Kaplanseren @Kaplanseren

DUVAR – Easymile EZ10 isimli sürücüsüz ve elektrik motoruna sahip iki minibüs, Helsinki’de yaya ve araç trafiğine açık yollarda deneme yolculuklarına başlıyorlar. Kara yolu ile gerçekleştirilen toplu taşımada bu ölçekte ve trafiğe açık bir alanda gerçekleştirilen ilk denemeyi gerçekleştirecek sürücüsüz minibüsler, 12 yolcu kapasitesine sahip.

Tam otomasyona sahip ve insan müdahalesi olmadan çalışabilen raylı sistemlerin sayısı dünya üzerinde henüz 100’e ulaşmadı ve bunların tamamı ya tek bir hatta ya da bulunduğu şehrin küçük bir bölgesinde faaliyet gösteriyor. Raylı, rotaları beklenmedik araç ve insan trafiğinden arındırılmış, tüm hat boyunca veri ve elektrik hatları donatılmış olan ortamlarda bu kadar az sayıda aktif hat olması işin sürücüsüz toplu taşıma işinin zorluğunu ortaya koyuyor.

Easymile EZ10 tur aracı / Singapur, Gardens by the Bay

Easymile EZ10 tur aracı / Singapur, Gardens by the Bay

Easymile EZ10 deneme sürecinin öncülü Vantaa şehrinde trafiğe kapalı alanlarda başarıyla gerçekleştirilmişti, dünyanın birçok yerinde özel alanlarda veya etkinliklerde aktif olarak kullanılan aracın bu ölçekte bir trafikle sınanması ilk olacak. Bu tip araçların gelişmesi için şehir trafiğinin ortaya çıkaracağı sorunlarla yüzleşmek çok faydalı bir süreç olacak. Bir aylık deneme süresince azami hızı 40 km/sa olan minibüsler, saatte ortalama 10 km yol alabilecek bir hızda hareket edecekler. Projenin nihai amacı tüm sürücülü otobüsleri bertaraf etmekten ziyade, şu anki ulaşım alternatiflerinin yüksek maliyete ve düşük verimliliğe sahip olduğu kalabalık rotaları ve bölgelerde toplu taşımayı iyileştirmek.