Testere'nin oyunları da tükeniyor… Hayalgücü de…

Testere, ilk çıktığında beklenenden çok daha fazla ilgi çekmiş ve içinde barındırdığı hoş entrikalarla basit bir gerilim-korku filminden daha fazlası olduğunu göstermiş, hatta zamanla kendi türünde ufak bir kült film haline gelmişti. Bu hafta sinemalarımıza uğrayan son halka, Jigsaw: Legacy için de ne yazık ki durum aynı değil.

Google Haberlere Abone ol

DUVAR - Testere: Jigsaw Legacy, parlak bir fikirle ortaya çıkıp bir korku ikonu haline gelen Jigsaw karakterinin büyük bir düşüş yaşadıktan sonra adeta tekrar dirilmek için yaptığı son debelenmeyi gözler önüne sunan bir yapım. Bu son Jigsaw halkası dinamik sayılabilecek yönetimiyle seyirciyi sıkmıyor ancak bir kez daha çok sağlam bir senaryo ve çok şaşırtıcı sürprizlerle karşılaşmadığımız da bir gerçek.

Tüm şehirde ardarda cinayetler işlenmeye başlar. Bütün bu cinayetlerin işlenme tarzı ve barbarlığı Jigsaw lakaplı John Kramer’e işaret etmektedir. Ancak John Kramer’ın on sene önce öldüğü bilinmektedir. Acaba Kramer gerçekten ölmüş müdür yoksa başka bir sapık onun açtığı yolda ilerlemek mi istemektedir?

Testere filmi (2004), ilk çıktığında beklenenden çok daha fazla ilgi çekmiş ve içinde barındırdığı hoş entrikalarla basit bir gerilim-korku filminden daha fazlası olduğunu göstermiş, hatta zamanla kendi türünde ufak bir kült film haline gelmişti. İlk filmden sonra gelen sıradan düzeydeki devamları, bizce ne senaryo açısından ne de sürprizler açısından fazla bir yenilik taşımıyor ve böylece Jigsaw filmleri sıradan kanlı korku filmleri düzeyine iniyordu. Bu hafta sinemalarımıza uğrayan son halka, Jigsaw:Legacy (sekizinci!) için de ne yazık ki durum farklı değil.

JİGSAW'IN KURBANLARININ RUH DURUMU

Testere 8’in eksiklerini dikkatlice görmek için serinin ilk filminin üstün yanlarına ve filmin devamlarındaki eksikliklere dikkat çekmemiz gerekiyor. Öncelikle ilk Testere filminin özelliği filmin celladıyla kurbanları arasında kurulan ilişkiydi. Daha önce çekilen bazı ünlü korku filmlerinde başka bir deyişle slasher-movie’lerde ( 13. Cuma, Freddy’s Nightmare…) filmin kötü karakteri insanüstü ( ki Testere’deki Jigsaw da neredeyse öyle!) özelliklere sahiptir ve kurbanları yani genelde parti meraklısı gençler bazı ahlak kurallarını zedeleyen ufak hatalar işlerler. Bu filmlerde, evlilik öncesi cinsel ilişki, içki içip sarhoş olmak, hafif uyuşturucu kullanmak gibi özellikle püriten toplumları rahatsız edecek davranışlarda bulunan gençler çok sert bir şekilde filmin katili tarafından cezalandırılır.

Sonuç olarak seyirciler filmi izledikten sonra hem katilin insanüstü güçlerine karşı bir hayranlık ve korku duyar, hem de kurbanların öldürülmesinde abartılı ama nedensiz olmayan işaretler bulabilir. Testere filminde ise bilindiği üzere, filmin kurbanları ve kurban adayları başlarda masum ve hiçbir ciddi olaya karışmamış gibi görünseler de aslında hepsinin geçmişinde ( hasıraltı edilmiş veya geçiştirilmiş) önemli suçlar ve günahlar bulunmaktadır. Dolayısıyla film ilerledikçe masum görünen kurbanların hiç de suçsuz olmadığı gösterilir ve Jigsaw’ın sadece sadist bir sapık değil bir tür ilahi adaletçi olduğu ima edilir.

Üstelik Kramer (Jigsaw) kurduğu usta işi tuzakların her birini genelde kurbanlarının günahlarına göre kurar. Hırsızlık, gasp, ölüme sebebiyet verme gibi önemli suçlar işleyen karakterler genelde ciddi acılar çekerek ölürken aynı zamanda günahlarının da yansımalarını yaşarlar. Testere 8 filmi, diğer devam filmlerinde olduğu gibi bu konuda biraz eksik kalıyor.

TUZAKLAR HIZ KATICI YAN ÖĞELERDİR, ANA ÖĞELER DEĞİL... 

Bu filmde de kanlı ve akıllı tuzaklar var fakat yönetmenler sanki sadece bunlara odaklanmış ve hikayeyi bunların üzerine kurmuş gibi bir yol izliyorlar. Olayı araştıran polislerin ve adli tıp doktorlarının hikayesi bir aksesuar öykü gibi duruyor. Bu tutum, aynı film içinde iki hikaye izliyormuş hissiyatını, iki ayrı film izliyormuş hissiyatına dönüştürüyor. Başka bir deyişle yönetmenler değişik karakterleri senaryonun içine yerleştirmemişler sadece yan yana koymuşlar. Bu durumun sonucu zaten biraz zorlama sürpriz finalle de kendini gösteriyor.

Filmin merkezinin Jigsaw’ın kendinden ziyade oyuncaklarına (tuzaklarına!), amacından ziyade araçlarına kayması filmin alt metin mesajlarını ( ilahi adalet, en acı itiraf, arınma gibi cezalar…) biraz süpürdüğü gibi filmdeki tuzakların da kanlı sahne gösterileri gibi durmasına sebebiyet veriyor. Bizce John Kramer’in yani Jigsaw’ın karizması da, inandırıcılığı da, amacı da bu karışıklıktan dolayı ciddi bir darbe yiyor.

Son olarak filmin pozitif yanlarından da bahsetmekte yarar var: Testere 8 bütün bu eksikliklere rağmen dinamik bir film. Hikayedeki derinlik ve karakter eksikliği filmin temposuna sirayet etmiyor ve açıkçası filmi izlerken sıkılmıyoruz. Filmin karanlık ortamı iyi kurulmuş ve oyuncular harikalar yaratmasalar da bazı gri karakterler çizerek hikayeye belli bir inandırıcılık katıyorlar.

Ancak bütün bu çabalar Testere 8’i, ilk Testere filminin yanına bile yaklaştıramıyor; sadece filmi izlenebilir kılıyor. Bizce daha da zarar görmeden ve nispeten orta düzeyde bir son bölüm çekmişken Jigsaw efsanesini artık tamamen sonlandırmak, verebilecek en yerinde karar olacak!

YÖNETMENLER: Michael Spierig, Peter Spierig

OYUNCULAR: Matt Passmore, Tobin Bell, Callum Keith Rennie, Hannah Emily Anderson, Cle Bennett, Laura Vandervoort, Paul Braunstein, Mandela Van Peebles…

ÜLKE: ABD, Kanada