Mimarlar uyarmıştı: Samandağ-Arsuz yoluna kayalar düştü

Samandağ-Arsuz yoluna heyelan nedeniyle kayalar düştü, yol kapandı. Mimarlar, baştan itibaren yolun sorunlu olduğunu, yaptıkları uyarıların yetkililer tarafından dikkate alınmadığını söyledi.

Google Haberlere Abone ol

Burcu Özkaya Günaydın

HATAY - Hatay'ın Samandağ ilçesine bağlı Çevlik Mahallesi ile Arsuz ilçesine bağlı Kale Mahallesi'ni birbirine bağlayan yolda geçtiğimiz hafta yaşanan yağışta heyelan meydana geldi.

12 Temmuz 2020 yılında açılışı yapılan yol, düşen kayalar nedeniyle kapandı. Mimarlar, daha önceden yolun hatalı olduğunu, ufak bir yağışta dahi heyelan olabileceği uyarısını yapmasına rağmen önlem alınmadı.

‘KAYALAR DÜŞMESİN DİYE BARİYER YAPILMADI’

Hatay Mimarlar Odası Başkanı Mustafa Özçelik, yol yapım aşamasında yağış süreçlerinde sıkıntılar olabileceği uyarısını daha önce de yaptıklarını fakat kenti bilen mimarların görüşlerinin alınmadığını söyledi. Özçelik, kayalıkların yola düşmemesi için bariyer yapılmadığını, bir set oluşturulmadığını söyleyerek, “Dağı oyarak yol açıyorsunuz, o yolu açarken bir set oluşturmuyorsunuz, sonra da kaya düşüyor. Düşer tabi, o bölgenin jeolojik yapısı böyle. Yol yapmadan önce hep kaya düşmüş ama sorun olmamış. Şu anda da normal akışında sürüklenerek, koparak düşüyor çünkü bu işin doğalı bu. Yüksek yerlere tel tutucu daha aşağılara perdeleme, set, bariyer yapılsa sorun çözülecek. Tahminimce maliyetinden dolayı yapılmadı” şeklinde konuştu.

12 Temmuz 2020 tarihindeki yol açılışına İçişleri Bakan Yardımcısı İsmail Çataklı, Jandarma Genel Komutanı Orgeneral Arif Çetin, Hatay Valisi Rahmi Doğan,
AK Parti ve CHP Hatay milletvekilleri de katıldı.

‘YOLU ÇED RAPORU OLMADAN YAPTILAR’

İskenderun’da yaşayan ve yolun yapım sürecinden sonrasını da takip eden mimar Ercüment Kimyon, yolun Çevresel Etki Değerlendirmesi (ÇED) raporu hazırlanmadan ve “çevreye ne tür zararları var?”, “şiddetli yağış halinde can ve mal kaybı olur mu?” gibi soruların düşünülmeden yapıldığını vurguladı. Yolun bilimsel, teknik hiçbir detay düşünülmeden yapıldığını söyleyen Kimyon,  yol yapılan bölgedeki şevlerin (eğimli yüzey) çok dik olmasından kaynaklı heyelan riskinin baştan beri çok fazla olduğunu belirtti: “Ben yol açılmadan da söyledim. Eğim çok dik, heyelan riski fazla diye. Kuvvetli bir yağışta eğimli bölgeden yola moloz yığılması olacak. Bırakın kuvvetli yağışı basit bir yağışta dahi yol kayalarla doldu.” Yol kenarlarında yağmur toplanma kanalları olmadığı için şiddetli yağmur yaşandığında yağmur suyunun gidecek alanı olmadığını, menfezlerin ağzının dar olduğunu vurgulayan Kimyon, “Söylediğim nedenlerden dolayı yol göle dönecek. Bu yolda mevcut haliyle ciddi kazalar yaşanacaktır” dedi.

'YOLUN KİME BAĞLI OLDUĞU BELLİ DEĞİL'

Yolun bir başka ciddi sorunu da telekomünikasyon. Bölgede şu an yerleşim yeri olmadığını, acil durum halinde hastane, telekomünikasyon gibi hizmetlerin çok uzakta olduğunu belirten Kimyon, olası bir kaza anında ambulans gelene kadar yaralı hastanın öleceğini kaydetti. Kimyon, eldeki verilere bakıldığında dahi yolun bilimsel çalışma olmaksızın yapıldığının anlaşılacağının altını çizerek, şöyle konuştu: “Bu bölgeyi turizm bölgesi yapmak istiyorlarmış, öyle duydum. Otel gibi yerleşkeler olacak. Bu kadar riskli bir yerin böyle bir yerleşkeye açılması, can ve mal güvenliği açısından çok tehlikeli. Ayrıca yolun nereye bağlı olduğu belli değil. İlçe belediyesine mi bağlı, büyükşehire mi, karayollarına mı? Bu da şöyle bir sorunu doğurmuş oluyor; yarın öbür gün olası afet ya da olayda hiç kimse sorumluluk almayacak.”