James Webb teleskobu bilinen en eski galaksiyi bulmuş olabilir

NASA’nın yeni uzay teleskobu James Webb, gönderdiği verilerle astrofizik tarihinde yeni sayfalar açmaya devam ediyor. Yayınlanan yeni bir makalede, bilinen en eski galaksilerin keşfedildiği duyuruldu.

Victor Tangermann

DUVAR - NASA’nın çığır açan James Webb Uzay Teleskobu (JWST) tarafından toplanan veriler akmaya devam ediyor.

New Scientist dergisinde yayınlanan en son ön araştırmaya göre, çok yakında şu ana dek tanımlanan en eski galaksinin görüntülerine bakıyor olabiliriz; bu, bilinen evrenin doğumundan kısa bir süre sonra gerçekleşen yıldız oluşumunu anlama şeklimizi tamamen değiştirebilecek türden bir keşif.

Ve söylemek bile gereksiz, bu olağanüstü teleskop işe daha yeni başlıyor.

EN ESKİSİNDEN DAHA ESKİ

Henüz hakemli bir dergide yayınlanmayan ve salı günü paylaşılan bir makalede ayrıntılı biçimde izah edildiği üzere, Harvard-Smithsonian Astrofizik Merkezi’nden Rohan Naidu öncülüğünde çalışan bir ekip, ‘GLASS-z11’ ve ‘GLASS-z13’ diye adlandırılan ve Büyük Patlama’dan yalnızca 300 milyon yıl sonrasına tarihlenen iki muhtemel aday galaksiyi genel hatlarıyla betimliyor.

Bu, daha önceki resmi olmayan rekor sahibinden, yani Nisan ayında keşfedilmesinden beridir bilinen en uzak galaksi olarak kabul edilen ve ‘HD1’ adı verilen galaksiden yaklaşık 30 milyon yıl yaşlı olduğu anlamına geliyor.

Naidu, New Scientist dergisine verdiği demeçte, “Son derece uzak galaksiler bağlamında fazlasıyla zorlayıcı iki aday bulduk” diyor. “Şayet bu galaksiler düşündüğümüz mesafedeyse, Evren o noktada daha birkaç yüz milyon yaşında olmalı.”

Bu iki galaksi, Samanyolu’nun 100.000 ışıkyılı çapına kıyasla küçük ve sırasıyla yalnızca 1.600 ve 2.300 ışıkyılı genişliğindeler.

İKNA EDİCİ ADAYLAR

Araştırmacılar, HD1’in tahtından indirilmesinden önce daha fazla analize ihtiyacımız olduğunu kabul ediyorlar. Şüphesiz, yayınladıkları makalenin meslektaş değerlendirmesinden geçmesi gerekecek.

Danimarka’da bulunan Niehls Bohr Enstitüsü’nden (göz kamaştırıcı yeni sarmal gökada görüntüsünün ardındaki aynı araştırmacı olan) ortak yazar Gabriel Brammer New Scientist’e verdiği demeçte, “Adaylar fazlasıyla ikna edici” diyor.

Bilimsel operasyonları başlayalı henüz birkaç hafta olmuşken, bilim insanları Webb’in yetenekleri karşısında daha şimdiden şaşkına döndüler.

Brammer, “JWST’nin uzaktaki galaksileri göreceğinden çok emindik” diye ekliyor. “Buna karşın, onları tespit etmenin bu kadar kolay olmasına bir miktar şaşırdık.”

Kaynak: Futurism