YAZARLAR

İmkansız CHP, imkansız muhalefet

CHP muhayyel bir anayasa söyleminin etrafında, ne barış isteyebiliyor ne de savaşa karşı çıkabiliyor, militer politikaların Demokles kılıcı altında titredikçe de özüne dönüyor ve tıpkı Nazizme giden dönemeçlerde olduğu gibi yalnızca kendi sonunu değil, bir bütün olarak toplumsalın ve siyasalın da sonunu hazırlıyor.

“-Ne var ne oldu?

  -Ne olacak hayat hiç yakamı bırakmıyor…”

 Gonçarov, Oblomov

Rosa Luxemburg, 15 ocak 1919 tarihinde öldürülmeden bir gün önce, Rote Fahne dergisinde yayınlanan bildirisinde şöyle söyler: “…devrim daha yarın olmadan; zincir şakırtıları içinde yine doğrulacaktır ve sizleri dehşet içinde bırakıp, trampet sesleri arasında şunu bildirecektir:  Vardım, varım, varolacağım”

Bu bildiriden bir gün sonra, Rosa Luxemburg ve Karl Liebknecht Berlin’de işkence ile öldürülür ve cesetleri kanalizasyona atılır. John Berger, sonrasını şöyle anlatır:Seni öldüren haydutlar, parçalanmış bedenini Berlin kanalına attılar. Bedenin üç ay sonra, durgun sularda bulundu. Bazıları, bu bedenin sana ait olup olmadığından emin olamadılar.” Luxemburg’un sevgilisi  Leo Jogiches’nin uzun araştırmaları sonucunda olay açığa çıkartılır ve o günden sonra, 15 Ocak Berlin’den başlayarak dünyanın pek çok yerinde Rosa Luxemburg ve Karl Liebknecht günü olarak kutlanır.

Bu yıl da öyle oldu. Göstericiler dünyanın her yerinde, Luxemburg ve Liebknecht'i andılar. Berlin’deki anmaya Alman polisi saldırdı, saldırının gerekçesi ise “Nehirden denize, özgür Filistin” sloganlarıydı. RAF militanlarının sıklıkla söylediği gibi, Almanya’da Naziler fabrika ve üretimin organizasyonundan hiç çekilmemişlerdi, devlet tarafında ise daha az ve daha ürkekçe var oldular, ama 2000’lerden sonra Nazilerin yalnızca fikirleri değil, bizzat kendileri de iktidar sahasında daha sık ve güçlü görünür oldu. Ki tam da bu yüzden, 19. yüzyılda Yahudilere yapılan biyolojik ayrımcılık şimdi, Ortadoğu, Afrika ve Müslümanlara yönelmiş görünüyor.

Nazilerin 1920’lerden itibaren iktidara yürüyüşüne ilişkin pek çok okuma vardır. En meşhuru, Versailles ile ortaya çıkan ezikliğin, Almanlarda Hitler gibi bir hıncı büyüttüğüdür. Bir diğeri, finans kapital ile faşizmin anti-komünizm üzerinden ittifakıdır. Elbette, 19. yüzyılın sonundan itibaren gelişen fizik, antropoloji ve tıp bilgisinin öjenizm ile birleşerek üstün ırk kurma hülyası ile birleşmesinin şişirdiği rüzgarlar da önemli. Fakat bir başka yükselen faşizm okuması daha vardır ki, o da Alman Sosyal Demokratların iktidarda iken savaş gerekçesi ile ‘milliyetçilik’ muhalefette iken de Nazilerle ‘vatanseverlik’ yarıştırmalarıdır.

2. Enternasyonali parçalayan meşhur ‘anavatan savunması’ tezinin asıl sahipleri sonradan Alman Sosyal demokratları olacak olan Alman sosyalistleridir. Hikaye malum olduğu üzere, bugün Spartakistler olarak bildiğimiz ve liderliğini R.Luxemburg ve K.Liebknecht'in yaptığı sosyalistler, eski yoldaşlarından savaş karşıtlığını enternasyonal bir görev, temel siyasi hat ve ahlaki bir tutum olarak gördükleri için ayrılmışlar ve KPD’yi kurmuşlardır.

Luxemburg ve Liebknecht öldürüldüğünde, Sosyal Demokratlar (SPD) iktidardadır ve eski arkadaşlarını Almanya uğruna öldürmüşlerdir. 1. Dünya Savaşı’nda başlayan bu  sosyal demokrat yurtveserlik, 2. Dünya Savaşı’nın bütün suçlarının ortağıdır, toplama kampları, jenosid, öjenizm, hepsinin arka planında Alman sosyal demokratların, ürkek gizli özneliği vardır.

Luxemburg ve Liebknecht için yapılan anıt mezarda yekpare kayadan bir anıt vardır ve üzerinde “Ölülerimiz Bizi Uyarıyor” yazar. Ne var ki, Almanlar bu uyarıya pek de kulak asmadıkları için, 1930’larda “Arbeit Macht Frei” yazan toplama kamplarında milyonlar hayatını kaybeder. Tam da Mehmet Akif’in kıssasının yeri:

Geçmişten adam hisse kaparmış... Ne masal şey!
Beş bin senelik kıssa yarım hisse mi verdi?
"Tarih"i "tekerrür" diye tarif ediyorlar;
Hiç ibret alınsaydı, tekerrür mü ederdi

***

Türkiye’deki sosyal demokrat siyaset de, tüm bu olanlardan bir hisse almış görünmüyor.

CHP, Can Atalay üzerinden askıya alınan yargının düştüğü durumu Anayasal Darbe olarak tanımladığı süreci protesto etmek için Ankara’da geçtiğimiz Pazar günü için büyük bir miting düzenlemişti ama ardı ardına gelen, saldırı haberleri ve yaşamını yitiren askerlerden dolayı, bu tutumunu gözden geçirdi ve büyük bir hızla mitingi iptal ederek, CHP’nin genetiğinde bulunan ama Baykal ve Kılıçdaroğlu ile birlikte iyice merkezileşmiş olan paramiliter kodlarına geri döndü.

"Vatan, millet, Sakarya" edebiyatı, Anayasal Darbe söylemine galebe çaldı…

Üstelik tüm bunlar, tam da mezar taşında ‘Ölülerimiz Bizi Uyarıyor’ yazan Lüxemburg ve Liebknecht’i anma günlerinde gerçekleşti. Şu meşhur ‘sıra bize geldiğinde bizi savunacak kimse kalmamıştı’ hikayesinde aslında atlanan bir yer vardır. Komünistler, sosyal demokratlar, Yahudiler ve en son Hıristiyan ruhbanları toplama kamplarına götürüldüler bu doğru ama bu hikayede eksik olan parça şu, toplama kamplarına düşen her zümre bir adım önce bir başka zümrenin celladı ve muhafızıydı. Komünistleri sosyal demokratlar, sosyal demokratları Hıristiyan milliyetçiler, Yahudileri protestanlar ispiklemiş ve toplama kamplarına yollamışlardı, sonuçta hepsi Arbeit Macht Frei kapısından geçtiler.

CHP muhayyel bir anayasa söyleminin etrafında, ne barış isteyebiliyor ne de savaşa karşı çıkabiliyor, militer politikaların Demokles kılıcı altında titredikçe de özüne dönüyor ve tıpkı Nazizme giden dönemeçlerde olduğu gibi yalnızca kendi sonunu değil, bir bütün olarak toplumsalın ve siyasalın da sonunu hazırlıyor.

Ne cumhuriyetçi, ne halkçı ne de parti olamayan CHP, bu haliyle, ne Kutsal ne Romalı ne de Cermen olmayan Kutsal Roma Cermen imparatorluğuna benziyor.


Osman Özarslan Kimdir?

1977 yılında, Burdur’un Çavdır ilçesinde doğdu. 2005 yılında, Boğaziçi Üniversitesi Tarih Bölümü’nü kazanıncaya kadar öğrencilikten başka pek çok iş ile iştigal etti. 2010 yılında aynı okulun Sosyoloji Bölümü’nde yüksek lisansa başladı. Nisan 2015’te, Masculinities at Night in the Provinces başlıklı tezini savunarak, yüksek lisansını tamamladı. Bu tez, Hovarda Alemi, Taşrada Eğlence ve Erkeklik ismiyle 2016 yılında yayınlandı. 2015 yılında Pamukkale Üniversitesi Sosyoloji Bölümü'nde doktoraya başladı ve 2019 yılında Organ Bağışı ve Kaçakçılığı, Yeni Tıbbi İmkanlar, Yeni Sosyolojik Meseleler adlı tezini savunarak doktorasını hak etti. Değişik dönemlerde, gazete-dergilerde, fanzinlerde, bloglarda ve internet sitelerinde, ideoloji, politika, kültür yapıları, ve filmler üzerine yayınlanmış pek çok inceleme, deneme ve eleştiri yazısı vardır. Bundan başka, üç bireysel (Kemalizm Sovyetler Sosyalizm; Dekalog-Kemalist İlahiyat İçin Bir İlmihal; Hovarda Alemi-Taşrada Eğlence ve Erkeklik) kitabı yayınlanmış, dört de editörlü (Resmi İdeoloji ve Kemalizm; Öncesi ve Sonrası ile 1915 İnkar ve Yüzleşme; Emile Durkheim'ı Yeniden Okumak; Sıkıntı Var-Sıkıntı Kavramı Üzerine Denemeler) kitaba katkı sunmuştur. Halen, merkezin dışında kalmış taşra coğrafyalar ve toplumsal normlar tarafından içerilemeyen berduşlar, piizciler, defineciler, kumarbazlar, muskacılar, gibi değişik gruplar arasında, çalışmalarını sürdürmektedir. Osmanlıca ve İngilizce bilir.