Anlatan Eller sağırların KPSS başarısını arttırıyor

Anlatan Eller girişimi tarafından kurulan Türkiye’nin sağırlara yönelik ilk dijital okulu, engelli raporu veya engelli kartı olan herkese açık ve ücretsiz.

Google Haberlere Abone ol

DUVAR - Anlatan Eller girişimi, Türkiye’nin sağırlara yönelik ilk dijital okulunu kurdu. Amaç, sağırların Engelli Kamu Personeli Seçme Sınavı'ndaki (KPSS) bireysel başarısını yüzde 56’dan yüzde 70’e çıkartmak. İlk yılında bin öğrenciye ulaşmayı hedefleyen dijital okul, Engelli KPSS müfredatında bulunan tüm matematik konularını çevrimiçi modüllerle anlatıyor. Bununla beraber sınav öncesi Türkçe, tarih, coğrafya gibi derslere dair konu anlatımları da sisteme yüklenecek.

Anlatan Eller'den bir kare

Faaliyetlerine başladığı 2016 yılından bu yana Türk işaret dili destekli eğitimler veren Anlatan Eller, sağırların eğitime eşit katılımı için çalışıyor. Girişimin kurucusu matematik öğretmeni Pelin Baykan, yıllar önce sağır bir arkadaşına matematik dersi vermiş. Bu deneyimi, Baykan’ı işaret dili öğrenerek sağırlarla iletişim kurmaya yönlendirmiş. İşaret dilini öğrendikten sonra ise gönüllü olarak matematik ders konularını anlatan videolar çekip Youtube’da yayınlamaya başlamış. Binlerce işitme engelliye ücretsiz ders veren Anlatan Eller’in temeli de böylece atılmış olmuş. Baykan, kişisel bir çabayla başlayan ve zamanla kitleselleşen Anlatan Eller’in yolculuğunu şöyle anlatıyor:

“Bu çok farklı bir duygu. Geriye dönüp baktığımda bazen nasıl bu kadar büyüdüğünü anlayamıyorum bile. Kişilere özellikle kitlelere hitap etmek ve etkiyi görmek çok muhteşem bir his! Fayda odaklı çalışıyorum ve bu uğurda ürettiğim üretebildiğim her gün ben de yeniden var oluyorum.”

‘PİSAGOR, TEOREMİNİ BEDEN DİLİYLE ANLATMIŞTIR’

Sağır bireylerin zorlandıkları derslerin başında matematik geliyor. Baykan, bunun nedenini şöyle açıklıyor: “Matematik, maalesef eğitim sistemimizde daha çok soyutlaştırılmış ve ezbere öğretilmeye çalışılan bir alan. Mantıktan, sıralı saymadan ibaret. Birincil olarak zaten bu ezber sisteminden kaybediyoruz. Dört işlemden daha ötesi öğretilmiyor. Halbuki sadece işaret dilini kullanıp mantığını anlattıktan sonra sağırlar kendi çıkarımlarını kendileri yapabiliyorlar. Pisagor, kendi adının verildiği Pisagor teoremini anlatırken sesli anlatmamıştır. Sadece beden dilini kullanarak teorisini anlatmıştır. Eski zamanlardaki matematikçiler sağır bireylerin, matematiği işitenlere göre daha iyi anladığını savunmuştur. Çünkü soyut olan her kavramı somutlaştırabilirler; beden, mimik ve işaretleri kullanarak anlayıp, anlatabilirler.”

Girişim, gönüllü çalışmalarla ilerliyor. Baykan, “Anlatan Eller’in aktif gönüllüleri olmasa bu kadar büyüyemez ve etki yaratamazdı” diyor. 10 kişilik aktif gönüllü ekibinde her üyenin ayrı bir yetkinliği var. Üyeler, yetkinlik alanına göre Anlatan Eller içerisinde sorumluluk alıyor ve görev paylaşımı bu şekilde organize ediliyor.

Anlatan Eller Dijital Okulu, sağır bireylerin geri bildirimleriyle oluşturuldu. Baykan, girişimin bu denli başarılı olmasının en büyük sebebinin katılımcı bir yapının benimsenmesi olduğunu belirtiyor: “Ders videolarının hazırlık aşamasında, demo videolar sağır bireylere ulaştırıldı ve dönüşleri alındı. Eğitim ortamlarında katılımcı bir yapı benimsenmesi gerekiyor. Aslında sadece eğitimde değil her alanda böyle olmalı. Katılımcı bir yapıyı benimsediğinizde yarattığınız etki çok daha büyüyor ve gerçekçi oluyor.”

Video derslerden bir görüntü

‘KAMU KURUMLARINA ROL MODEL OLMAK İSTİYORUZ’

Girişim, kamu kurumlarına ulaşmakta zorluk yaşasa da vazgeçmiyor. “Bugüne kadar ulaşabildiğimiz tek kurum ÖSYM oldu” diyen Baykan, ÖSYM Başkanı Halis Aygün’le diyalog içinde olduklarını anlatıyor:

“Bazı düzenlemeler üzerine görüştük ve karşılıklı sözümüzü aldık. Görüşmelerimize devam edeceğiz. Biz yarattığımız modellerle kamu kurumlarına rol model olmak istiyor ve bunun için çalışıyoruz. Yarattığımız katılımcı ortam, insani ilişkiler ve benzeri aktörler bizi erişilebilirlik çalışmalarında daha yetkin yapıyor.”

Girişimin kurucusu Pelin Baykan, Anlatan Eller yola çıktığından bu yana aktif bir tempoda çalışıyor. Günlerini 24 saat hiç durmadan sürekli bir şeyleri düşünerek, organize ederek, planlayarak geçiriyor. Haftada en az bir gününü gönüllülerle iletişime ayırıyor. Whatsapp grupları üzerinden Anlatan Eller’in katılımcıları ile konuşuyor. Ders videolarını genellikle akşam saatlerinde çekiyor. Konu anlattığı videoları biriktiriyor ve 1-2 gün kapanıp yalnızca kurgu yapıyor: “Yani özetle Pelin’in günü ve günleri Anlatan Eller odaklı, yol aralarında kitap okuyarak dizi izleyerek, zamanını planladığı dönemlerde de arkadaşlarıyla, sektörden insanlarla buluşup paylaşarak geçer.”

Sağırlara yönelik dijital okuldan faydalanmak isteyenler, aşağıdaki linke tıklayarak sisteme üye olabilir: https://egitim.anlataneller.org.tr/giris/