Müfredata cihadı almanın gerekçesi: İstismar

Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi dersinin ilk-orta öğretim programlarının taslakları askıya çıkarıldı. 9. sınıfta İslam Dininde Temel İbadetler bölümünde “Cihad” için bölüm ayrıldı. Cihad kavramı savaşla sınırlandırılmadan tüm boyutlarıyla ele alınacak ve günümüzde bu kavramın istismar edildiğine vurgu yapılacak.

Google Haberlere Abone ol

ANKARA - Milli Eğitim Bakanlığı’nın müfredat değişikliğine Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi dersi de eklendi. Program taslağı askıya çıkarılan Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi dersinin 9. sınıfında “İslam Dininde Temel İbadetler” bölümünde “Cihad” için bölüm ayrıldı. Cihad kavramı anlam genişliği göz önünde bulundurularak savaşla sınırlandırılmadan tüm boyutlarıyla ele alınacak ve günümüzde bu kavramın istismar edildiğine vurgu yapılacak.

AİHM kararları sonrası Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi dersine eklenen Alevilik konusu da yine İslam düşüncesinde farklı yorumlar başlığı altında yer aldı. Alevilikteki Musahiplik kavramının İslam tarihindeki 'muhacir-ensar' kardeşliğine dayandığına değinilecek.

CİHAD 9. SINIFTA ÖĞRETİLECEK

Müfredat değişikliğinde tartışma konusu olan “Cihad” bölümü, 9. sınıf 3. ünitede “İslamda ibadetler bölümü” kapsamında yer aldı. “İslam Dininde Temel İbadetler” alt başlıklı bölümde Namaz, Oruç, Zekât, Hac ve Cihad sıralandı. Öğrencilere, “İslam’da cihadın önemini ayet ve hadislerle açıklama” kazanımı sağlamaya dönük bölümde ayrıca şu açıklamaya yer verildi:

“Cihad kavramı anlam genişliği göz önünde bulundurularak savaşla sınırlandırılmadan tüm boyutlarıyla ele alınacak ve günümüzde bu kavramın istismar edildiğine vurgu yapılacak; bu bağlamda davet, tebliğ, irşad, inzar, tebşir, emr-i bi’l-maruf, nehy-i anil münker kavramlarına yer verilecektir.”

ALEVİLİKTE DUA VE ORUÇ ANLATILACAK

Alevilik konusuna ilk olarak 5. sınıfta “dua” başlığı altında yer verildi. 5. sınıfta öğrencilere Alevi-Bektaşi kültüründen dua örnekleri verilecek, “Oruç” ünitesinde, Muharrem Orucu ve Aşure anlatılacak. Ramazan orucu farz kılınmadan önce Hz. Muhammed ve sahabileri tarafından Muharrem ayının 9, 10 ve 11. günlerinde oruç tutulduğuna, Ramazan orucundan sonra da nafile bir ibadet olarak tutulmaya devam edildiğine değinilecek. Ayrıca Muharrem orucunun Alevi-Bektaşi geleneğindeki uygulanma şekline de değinilecek.

ALEVİLİK ÜNİTE OLARAK 7 ve 12. SINIFTA ÖĞRTETİLECEK

Alevilik ve Bektaşilik bütünsel olarak 7. ve 12. sınıflarda ele alınacak. 7. sınıfta “İslam düşüncesinde yorumlar” ünitesinde “Tasavvufi Yorumlar” başlığı altında Yesevilik, Kadirilik, Mevlevilik, Nakşibendilik, Alevilik-Bektaşilik konularına değinilecek. Cem ve Cemevi, Razılık ve Kul Hakkının Sorulması, On iki Hizmet, Semah, Musahiplik, Gülbanklar, Hızır ve Muharrem Orucu anlatılacak.

12. sınıftaki “İslam düşüncesinde tasavvufi yorumlar” bölümünde de “Kültürümüzde Etkin Olan Tasavvufi Yorumlar” başlığı altında “Yesevîlik, Kadirîlik, Rifaîlik, Mevlevîlik, Nakşibendîlik ve Alevîlik-Bektaşîlik konusu işlenecek. Alevilik başlığında “Dört Kapı Kırk Makam, Cem ve Cemevi, Razılık ve Kul Hakkının Sorulması, On İki Hizmet, Semah, Musahiplik, Gülbanklar ve Hızır ve Muharrem Orucu daha ayrıntılı anlatılacak.

'SEMA AYİNİ KÜLTÜREL ETKİNLİK DEĞİL'

12. sınıfta öğretilecek konu için yapılan açıklamaya göre “Ünite genelinde, dinî yorumların çağlara ve ortama göre dinin anlaşılma biçimlerini ortaya koyan birer zenginlik olduğu ve bu nedenle farklı inanç ve dinî yorumlara saygı duyulması, birlikte yaşama kültürünün geliştirilmesi gerektiği vurgulanacak. Anlatımda nesnel bir dil kullanılacaktır. İnsan-ı kâmil kavramlarının tasavvufi düşüncedeki yerine vurgu yapılacak ünitede ayrıca Mevlevîlikteki semâ ayininin görsel ve kültürel bir etkinlik olmadığı vurgulanacak.

MUSAHİPLİK ENSAR KARDEŞLİĞİNDE GELİYOR!

Nakşibendîliğin on iki esasına kısaca değinilecek bölümde Alevilikle ilgili şu vurgular yer alacak:

-Hacı Bektaş Velî’nin, Bektaşîliğin oluşumu ve Alevîliğin gelişimindeki rolüne değinilecek. -Alevî-Bektaşî geleneğindeki ocak kültürüne yer verilecek.

-Alevî-Bektaşî geleneğinde önemli bir yer tutan “el ele, el hakka ikrarı”na değinilecek.

-Cemevi, âyin-i cem erkânının yapıldığı, “yol, adap ve erkân yeri” olarak nitelendirilecek. Bektaşîlikte ise cemevi yerine “meydan evi” ifadesinin kullanıldığına değinilecek. Ayrıca âyin-i cem ve cemevi ile ilgili görsellere yer verilecek. “Ayin-i cem erkânı” düşkünlükten kaldırma, dardan indirme ve Abdal Musa cemleri ile sınırlandırılacak.

-Musahipliğe Bektaşîlikte “ikrar ve nasip alma” anlamı da verildiğine; bu kavramın İslam tarihindeki muhacir-ensar kardeşliğine dayandırıldığına değinilecek.

-Hızır orucunun bazı Alevî ocaklarınca tutulduğuna vurgu yapılacak.

-“Gülbank” konusunda “Lokma Duasına” da yer verilecek.

ATEİZM DE ÖĞRETİLECEK

11. sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi dersinin “Din ve Hayat” ünitesinde “İnançla İlgili Felsefi Yaklaşımlar” denilerek “Deizm, Politeizm, Pozitivizm, Sekülerizm, Agnostisizm, Ateizm, Nihilizm” konuları işlenecek. “Din İstismarı ve Sahte Peygamberlik” ile “Yaygın Hurafe ve Batıl İnanışlar” bölümünde de Türkiye’de ve İslam dünyasında son zamanlarda faaliyet gösteren illegal, marjinal, çıkarcı yapılar ve gruplardan örnekler verilecek. Yahudilik, Hristiyanlık, Hinduizm, Budizm, Konfüçyanizm inançları da nesnel bir dil kullanılarak çok fazla ayrıntıya girilmeden anlatılacak. Bu bölümde tenasüh, reenkarnasyon, yoga ve meditasyon gibi kavramlara kısaca değinilecek.

YEHOVA ŞAHİTLERİ DE ÖĞRETİLECEK

12. sınıf ders kitabında “Türkiye’de dini gruplar” bölümünde Musevi Hahambaşılığı, Ermeni Kilisesi, Süryani Kilisesi, Fener Rum Patrikhanesi, Türk Ortodoks Kilisesi, Yehova Şahitleri, Nusayrilik, Bahailik, Yezidilik ele alınacak. Fener Rum Patrikhanesinin ekumeniklik iddiasına dair yorumlara yer verilecek bölümde bu grupların Türkiye dışındaki faaliyetlerine değinilmeyecek.