Bursa’daki uçak kazasında güvenlik sorunu: Yapılaşma risk doğuruyor

Üç gün önce Yunuseli Havaalanı’ndan kalkan bir uçak evlerin arasına düştü. Yaşanan kaza sonrası havaalanı tartışma konusu oldu; uzmanlar, çevredeki yapılaşmaya dikkat çekti.

Yunuseli Havaalanı
Google Haberlere Abone ol

Osman Çaklı

BURSA - Bursa’nın Osmangazi ilçesine bağlı Bağlarbaşı Sarıgül Sokak’ta tek motorlu bir eğitim uçağı evlere çarparak düştü. 25 Nisan’da gerçekleşen kazada bir eğitmen pilot ile öğrenci pilot vefat etti.

Eğitim için Yunuseli Havaalanı’nından kalkış yapan İtalya menşeili TC-UPT tescilli uçağı havalimanı iniş pistine yaklaşık bir kilometre mesafede dönüş güzergâhında düştü. Uçak kazası sonrasında, Bursa’da yıllardır tartışma konusu olan Yunuseli Havaalanı yeniden konuşulmaya başlandı. Yaklaşık yedi yıl önce Yunuseli Havaalanı’na iniş yapan AirTürkHaber Yayın Yönetmeni Ahmet Tunagür, havaalanını ve çevresini tanıyan isimlerden. Peki Yunuseli Havaalanı’nın yakınındaki yapılaşma, uçuşlar için risk teşkil ediyor mu? Tunagür’ün, bu soruya cevabı “Yapılaşma, havaalanı güvenliği için risk teşkil ediyor” oldu.

AirTürkHaber Yayın Yönetmeni Ahmet Tunagür

YENİŞEHİR AÇILINCA YUNUSELİ 16 YIL KAPALI KALDI

Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü’nün Havaalanı Mania Planı gereğince, hava araçlarının geçişlerinin engellenmemesi için belirlenen yüksekliğe ilişkin imar planının düzenlenmesi gerekiyor. 1944 yılında askeri üs amaçlı kurulan havalimanı, 2000 yılında sivil havacılığa açıldı. Bugün nüfusu hızla artan ve şehir içinde kalan Yunuseli Havaalanı’nın çeperi, çarpık konutlarla dolu. Yunuseli Havaalanı büyük gövdeli yolcu ve kargo uçaklarının iniş ve kalkışına elverişli değil. 1 Haziran 2001 tarihinde Yenişehir Havalimanı’nın açılmasıyla Yunuseli Havaalanı sivil havacılığa kapatıldı.

Aradan geçen 16 yıldan sonra, tarih 1 Şubat 2017’yi gösterdiğinde, dönemin AK Partili Belediye Başkanı Recep Altepe, Yunuseli Havaalanı’nın tekrar açılmasını sağladı. Küçük ölçekli uçaklarla, İstanbul, İzmir ve Ankara’ya sefer yapılması öngörülen havalimanından uçak kalkışı ve inişi, çevrede hızla artan yapılaşmayla birlikte risk iddialarını gündeme getirdi. Yenişehir Havaalanı’nın Bursa’nın merkezine olan 49 kilometrelik uzaklığı yolcuların erişimini zorlaştırıyordu. Bu nedenle Bursa’ya yatırım yapan iş insanları ile Bursalı iş insanlarının daha kolay ulaşımı için Yunuseli Havaalanı’nda helitaksi uygulaması başlatıldı.

‘YAPILAŞMA UÇAKLAR İÇİN SORUN’

Mevcut AK Partili Bursa Belediye Başkanı Alinur Aktaş, göreve gelince helitaksi, deniz uçağı ve ardından Yunuseli Havaalanı’nın hizmetine son verdi. Yunuseli Havaalanı’nda yalnızca iki kişilik eğitim uçaklarına izin veriliyordu. Dünyanın her yerinde uçakların düştüğüne değinen Ahmet Tunagür, “Bursa’da düşen eğitim uçağının motorunda muhtemelen tıkanma gibi teknik bir arıza çıkacak. Yunuseli Havaalanı'nın çeperindeki yapılaşma yıllar içerisinde havaalanına yaklaştı. Uçakların iniş ve kalkışında yapılaşmanın hava güvenliğine etkisi yüzde 100."

‘HAVA GÜVENLİĞİ AÇISINDAN YERLEŞİME İZİN VERİLMEMELİ’

Yunuseli Havaalanı’nı daha önce kullandığını anlatan Tunagür, sözlerine şunları ekledi: “Arkadaşlarımızla beraber uçtuk orada. Yani, oradaki yerleşme adım adım havaalanına yaklaştı. Buradaki sorun, yapılaşmaya müsaade edip riski yaratmak. Oradaki yapılaşmanın hava güvenliği açısından ya durdurulması gerekiyor ya da temizlenmesi…”

İş ve eğitim gibi hava trafiklerinin şehre yakın yerlerde olduğunu anlatan Tunagür, farklı ülkelerden örnek verdi: “Londra, Los Angales, Paris’te bunları görüyoruz. Her türlü trafiğe açılır. Bu sizin havalimanını nasıl kullanacağınıza kalmış. Havalimanı nerede olursa olsun bu özelliğini korumalıdır. Uçak düştü, havalimanı tehlikeli diye bir durum yok.”

TMMOB Bursa İl Koordinasyon Kurulu Sekreteri Feridun Tetik
 
MESLEK ÖRGÜTLERİ KONUT YAPIMINA KARŞI

Uçak kazasından sonra fotoğraf çekmek için gittiğimiz Bağlarbaşı Mahallesi, Yunuseli Havaalanı’nı eğimli bir tepeden görüyor. Aynı esnada mahallede yapımı devam eden inşaatlar görülüyor. Belediye Başkanı Aktaş’ın havalimanını imara açmak istemesi de tartışılan konulardan biri. Kentte var olan siyasi parti ve meslek örgütleri, havalimanına konut yapılmasına karşı. Fakat, Alinur Aktaş tam tersi yönde düşünüyor. 2021 yılı yazında da aynı havalimanından kalkan bir eğitim uçağı benzer bir kaza yaşamıştı. TMMOB Bursa İl Koordinasyon Kurulu Sekreteri Feridun Tetik, Yunuseli Havaalanı’nın küçük uçakların inebileceği havaalanı olarak kalması gerektiğini savunuyor. Tetik, havalimanının 1944’te yapıldığına atıfta bulunarak, Ahmet Tunagür gibi yapılaşmaya işaret etti. Ayrıca, Alinur Aktaş’ın havaalanını kapatıp imara açmak istediğini hatırlatarak, civardaki yapılaşmaya göz yumulduğunu ifade etti. Tetik, Bursa’nın Anayasası dediği 1/100.000 Ölçekli Çevre Düzeni Planı’nın ilkelerine sadık kalınması gerektiğini görüşünden hareketle, havaalanının çevresinde sit alanlarının olduğunu ve doğusunda tarım arazilerinin bulunduğuna dikkat çekti.

Meslek örgütleri, Eskişehir ve Ankara’da da benzer havalimanlarının kent içerisinde kaldığını belirtiyor. Ayrıca sanayi bölgelerinin de kent içerisinde kaldığını ekleyen Tetik, “Buraya dava evvel F27 ve C212 tipi uçaklar indi. Pist uzunluğu yeterli ama daha büyük uçaklar indirilecekse pist uzatılır” dedi.