Bodrum’da sezon sonu bakiyesi: Turist sayısı düştü, cirolar arttı

Bodrum’da bu sezon için hedeflenen turist sayısı yakalanamasa da cirolarda artış elde edildi. Ancak maliyetleri kestiremediklerini söyleyen turizmciler, sonraki yıl için fiyat belirlemekte zorlanıyor.

Google Haberlere Abone ol

Selçuk Arslan

BODRUM - Muğla’nın Bodrum ilçesi turizm sezonunu kapatmaya hazırlanıyor. Resmi olarak kasım ayının ilk haftası itibariyle sona erecek olan sezon, bu sene iniş çıkışlı bir grafik sergiledi.

Bu sene için 1,5 milyon turist hedefleyen Bodrum, bu rakama yaklaşsa da hedefleri tutturamadı. Verilere göre, bu sene hava yolu ile Bodrum’a gelen turist sayısı, geçtiğimiz yıla kıyasla yüzde 5 oranında düşerken deniz yolu ile gelen turist sayısında ise yüze 20 oranında artış yaşandı. Turizmcilere göre, hedeflenen turist sayısı tutturulamasa da döviz getirilerinde artış yaşandı. Turizmciler, bu durumu Avrupalı ve nitelikli turistlerin ziyaretine bağlıyor.

Bodrum Otelciler Derneği Yönetim Kurulu Başkanı Dengiz

'SAYIDA DÜŞÜŞ, DÖVİZDE ARTIŞ OLDU'

Sezon sonu değerlendirmesinde bulunan Bodrum Otelciler Derneği Yönetim Kurulu Başkanı Ömer Faruk Dengiz, “Hedefi tutturamadık. Bunun da birçok nedeni var. Her ne kadar beli sayıda yabancı turist gelse de kişi başı döviz getirisi bu sezon arttı. Bizce; ‘en pahalı oda boş değil, en pahalı oda dolu oda’ demektir. Bizde oteli tam doldurduğunuzda, ‘kar getirir’ anlayışı var. Bu anlayış yanlış. Mevcut süreçte artık otelin dolu olması, para kazanacağınız anlamına gelmiyor.  O yüzden otelciler olarak beli bir sayıda doluluk oranını yakalayıp fiyatı çok aşağıya çekmeden kar sağlamak istiyoruz. Bu sene hedefimiz, bu oldu. Hava yolu ile elde edilen verilere göre, bu sene geçtiğimiz yıllara göre yüzde 5’lik düşüş yaşandı. Deniz yoluyla gelen yabancı turistlerin sayısında ise artış oldu” dedi.

Dengiz, strateji olarak belli bir oranı yakaladıktan sonra operasyon sürecine ağırlık verdiklerini ve bu sayede döviz artışı sağladıklarını söyledi.

‘PAHALI OTEL’ ELEŞTİRİSİNE YANIT: KALİTELİ BİR TATİLİN MALİYETİ OLUR

Bodrum’daki otellerin pahalı olduğu eleştirisine de yanıt veren Başkan Dengiz, “Biz pahalı değiliz. Hizmet kalite dengesine göre odalarımız fiyatlandırılıyor. Verdiğimiz hizmetin bedeli olarak artışlar meydana geliyor. Mesela başka bir şehirdeki otel, 4 çeşit peynir koyarken bizde 10 çeşit oluyor. Verdiğimiz hizmet kesintisiz oluyor. Konukların konforu için özel önemler bile alınıyor. Karşılamadan tutalım da odaya kadar birçok kalemde hizmet veriyoruz. Kaliteli bir tatilin maliyeti olur” şeklinde konuştu. 

Bodrum Profesyonel Otel Yöneticileri Derneği Yönetim Kurulu Başkanı Sabahattin Duman

‘2 AY DOLU KALDIK’

Bodrum Profesyonel Otel Yöneticileri Derneği Yönetim Kurulu Başkanı Sabahattin Duman, bu yılki sezonun çok geç normale döndüğünü belirtti. “Haziran sonu Kurban Bayramı’nı bile yüzde 50 dolulukla karşılayan tesisler oldu. İç pazar sezonun ilk yarısını kurtarırdı ama bu yıl, bu olmadı. 15-20 Temmuz aralığında tüm tesisler doluluğu yakaladı. Okulların açılmasıyla başlayan talep daralması sonucu birçok tesis, eylül sonu sezonu kapattı. Özetle turizmci 2 aylık tam dolulukla bir yılı kurtarmaya çalıştı. Turizm Bakanlığı verilerine göre, eylül sonu Bodrum Havaalanı’na yabancı gelişlerinin 882 bin 568 kişiden 846 bin 454 kişiye gerilediği görünüyor. Liman girişlerinde ise 190 bin kişiden 231 bin kişiye yükseldiği görülüyor. Toplam talepte büyük bir azalma olmadı. Fakat turistlerin ciddi bir kısmı Airbnb benzeri kanallarla villa ve rezidans kiralama yoluna gidince otellerde talep azalması yaşandı” diye konuştu.

‘MALİYETLER TAHMİN EDİLEMİYOR’

Avrupa merkezli turistlerin Bodrum’a yoğun ilgi gösterdiğini belirten Duman, “Rusya-Ukrayna savaşı nedeniyle 2 yıldır bu ülkelerin pazar hakimiyeti sona erdi. Bu yıl İngiltere, Almanya ve Polonya ağırlıklı bir turizm hareketi söz konusu. Rus vatandaşları daha çok villa ve rezidans benzeri uzun süreli konaklamaları tercih ettiler. 2023 geneline bakacak olursak asıl sıkıntı, maliyetlerin tahmin edilememesi. Hükümetin hiç hesapta yokken eklediği yüzde 2 KDV artışı ve beklendiği halde tüketiciye yansıtılamayan yüzde 2 konaklama vergisi, bize ek maliyet olarak yansıdı. Bir sonraki yıl için fiyat belirlerken otelcinin göbeği çatlıyor. Bir yandan iç pazar maliyetlerinin tahmin edilemezliği, asgari ücret belirsizliği, bir yandan vergi artışları, Euro bölgesindeki enflasyon ve euro’nun reel değerindeki düşüşü… Bu sarmalı çözen ve sezonu sağlıklı bir şekilde bitiren otelciye madalya vermeliyiz” ifadelerini kullandı.