63 baro: Cezasızlık algısı hukuka güveni zedeliyor

Barolar yaptığı açıklamada toplum nezdinde hükümlülerin yeteri kadar ceza almadığı hatta yaptıkları eylemlerin yanına kar kaldığı yönünde algıların arttığı belirtildi.

Google Haberlere Abone ol

DUVAR - Aralarında İstanbul, Ankara ve İzmir barolarının da bulunduğu 63 baro 'Cezasızlık algısı hukuka güveni zedelemektedir' başlıklı açıklama yaptı.

Açıklamada, son dönemlerde toplumda infial yaratan, sosyal medya ve haberlere yansıyan suç haberlerinin faillerinin, daha önce bir ya da birkaç suçtan dolayı hükümlü olduğunun ortaya çıkmasının toplum nezdinde hükümlülerin yeteri kadar ceza almadığı hatta yaptıkları eylemlerin yanına kar kaldığı yönünde algıları artırdığı belirtilerek, "İnfaz rejimlerinin amacı cezasızlık algısı yaratmak değil, aksine cezanın infazı sonrası süreçte dahi kişilerin denetiminin sağlanması ve gerçek bir topluma kazandırma olmalıdır. Bu amaçtan uzaklaşılması; suç oranlarının artmasına, toplumsal barışın ve kamu düzeninin tehlikeye düşmesine ve kamu vicdanının hukuka olan güveninin de yok olmasına sebebiyet vermektedir" denildi.

"Bu nedenle kanun koyucunun infaz hukukuna ilişkin düzenlemeler bakımından bu hususları göz önünde bulundurarak mağdur odaklı onarıcı adalet anlayışı çerçevesinde infazda cezasızlık algısına yol açacak nitelikteki düzenlemeleri yürürlükten kaldırması toplumsal barış ve hukuka güven için bir zorunluluk haline gelmiştir" ifadelerinin kullanıldığı açıklama şöyle:

"Özellikle son dönemlerde toplumda infial yaratan, sosyal medya ve haberlere yansıyan suç haberlerinin faillerinin, daha önce bir ya da birkaç suçtan dolayı hükümlü olduğunun ortaya çıkması toplum nezdinde hükümlülerin yeteri kadar ceza almadığı hatta yaptıkları eylemlerin yanına kar kaldığı yönünde olan algıları artırmıştır.

Ceza ve güvenlik tedbirlerinin infazı ile ulaşılmak istenilen temel amaç, öncelikle genel ve özel önlemeyi sağlamak, bu maksatla hükümlünün yeniden suç işlemesini engelleyici etkenleri güçlendirmek, toplumu suça karşı korumak, hükümlünün; yeniden sosyalleşmesini teşvik etmek, üretken ve kanunlara, nizamlara ve toplumsal kurallara saygılı, sorumluluk taşıyan bir yaşam biçimine uyumunu kolaylaştırmaktır.

Ancak gerek 5275 Sayılı Ceza ve Güvenlik Tedbirlerinin İnfazı Hakkında Kanun ve gerekse de Adalet Bakanlığı'nca çıkarılan Açık Ceza İnfaz Kurumlarına Ayrılma Yönetmeliği'nde pandemi ve cezaevlerindeki doluluk oranlarını azaltmaya dönük değişiklikler sonucu cezalarının çok cüzi bir kısmının infazı neticesinde açık cezaevine geçişin mümkün kılındığı ve böylelikle infaz edilen kısımdan sonraki süre bakımından hükümlülere denetimli serbestlikten faydalanma imkanı tanındığı görülmektedir.

Yapılan bu değişikliklerin sıklığı değişikliklerin denetimini, kanunun uygulanmasını ve hatta bu değişikliklerin takibini dahi neredeyse imkansız hale getirmenin yanı sıra sürekli olarak yapılan lehe düzenlemeler neticesinde cezaların genel ve özel önleme amaçlarından sapıldığı görülmektedir.

Bu noktada vurgulamamız gerekir ki; infaza ilişkin tüm hususların kanunla düzenlenmesi, Açık Ceza İnfaz Kurumlarına Ayrılma Yönetmeliği gibi infazı doğrudan etkileyen bir konudaki düzenlemenin yönetmelik çıkarılmak suretiyle yapılması usulünün terk edilerek hükümlülerin açık ceza infaz kurumlarına ayrılma şartlarının da kanun koyucunun iradesine bırakılması gerekmektedir.

İnfaz rejimlerinin amacı cezasızlık algısı yaratmak değil, aksine cezanın infazı sonrası süreçte dahi kişilerin denetiminin sağlanması ve gerçek bir topluma kazandırma olmalıdır. Bu amaçtan uzaklaşılması; suç oranlarının artmasına, toplumsal barışın ve kamu düzeninin tehlikeye düşmesine ve kamu vicdanının hukuka olan güveninin de yok olmasına sebebiyet vermektedir.

Bu nedenle kanun koyucunun infaz hukukuna ilişkin düzenlemeler bakımından bu hususları göz önünde bulundurarak mağdur odaklı onarıcı adalet anlayışı çerçevesinde infazda cezasızlık algısına yol açacak nitelikteki düzenlemeleri yürürlükten kaldırması toplumsal barış ve hukuka güven için bir zorunluluk haline gelmiştir."

1- Adana Barosu

2- Adıyaman Barosu

3- Afyonkarahisar Barosu

4- Aksaray Barosu

5- Amasya Barosu

6- Ankara Barosu

7- Antalya Barosu

8- Artvin Barosu

9- Aydın Barosu

10- Balıkesir Barosu

11- Bartın Barosu

12- Batman Barosu

13- Bilecik Barosu

14- Bitlis Barosu

15- Bolu Barosu

16- Burdur Barosu

17- Bursa Barosu

18- Çanakkale Barosu

19- Çorum Barosu

20- Denizli Barosu

21- Düzce Barosu

22- Edirne Barosu

23- Elazığ Barosu

24- Erzurum Barosu

25- Eskişehir Barosu

26- Gaziantep Barosu

27- Gümüşhane Barosu

28- Hatay Barosu

29- Isparta Barosu

30- Iğdır Barosu

31- İstanbul Barosu

32- İzmir Barosu

33- Kahramanmaraş Barosu

34- Kars Barosu

35- Kastamonu Barosu

36- Kayseri Barosu

37- Karabük Barosu

38- Karaman Barosu

39- Kırıkkale Barosu

40- Kırşehir Barosu

41- Kilis Barosu

42- Kocaeli Barosu

43- Konya Barosu

44- Kütahya Barosu

45- Malatya Barosu

46- Mersin Barosu

47- Muğla Barosu

48- Nevşehir Barosu

49- Niğde Barosu

50- Ordu Barosu

51- Osmaniye Barosu

52- Rize Barosu

53- Sakarya Barosu

54- Samsun Barosu

55- Sinop Barosu

56- Sivas Barosu

57-Tekirdağ Barosu

58- Tokat Barosu

59- Trabzon Barosu

60- Uşak Barosu

61- Yalova Barosu

62- Yozgat Barosu

63- Zonguldak Barosu

Etiketler baro hukuk