1.3 tonluk uyuşturucu davası: 'Uçak mürettebatı sorumlu değil'

Brezilya’da özel jette yakalanan 1.3 tonluk uyuşturucuya ilişkin açılan dava için hazırlanan bilirkişi raporunda mürettebatın bir sorumluluğunun olmadığı belirtildi.

Arşiv
Google Haberlere Abone ol

İSTANBUL - Brezilya’da 4 Ağustos 2021'de Fortaleza Havalimanı’ndan, Portekiz’e havalanacak olan özel jette 24 bavul içinde 1.3 ton ağırlığında kokain yakalandı. Merkezi İstanbul olan ACM Holding'e ait özel jetin pilotu Veli Demir ile bavulların sahibi Alberto Valdes gözaltına alındı. Brezilya'da yürütülen soruşturmanın ardından pilot Veli Demir serbest kaldı. Valdes'in ise tutuklu bulunduğu cezaevinde kanserden öldüğü açıklandı.

Türkiye'deki kayıtlarda da jetin sahibi olarak gözüken şirkete yönelik soruşturma başlatıldı. Aralarında ACM Holding’in sahibi Şeyhmus Özkan, eski eşi Leyla Özkan, Pilot Veli Demir, şirket çalışanları Bekir Koray Özdoğan ve Ali Burak Bülbül’ün de olduğu 8 kişi hakkında dava açıldı.

Türkiye’ye dönen pilot Veli Demir ile şirket sahibi Şeyhmus Özkan tutuklandı. Küçükçekmece 3'üncü Ağır Ceza Mahkemesi’nde görülen davanın beşinci duruşmasında dosyaya, pilotun ve şirketin uçakta taşınan valizlere karşın sorumluluğu olmadığını anlatan bilirkişi raporu girdi. 

RAPOR: GEREKLİ ŞARTLAR SAĞLANMIŞTIR

Altınbaş Üniversitesi Hukuk Fakültesi Öğretim Üyesi Doç. Dr. İlyas Gölcüklü'nün mahkemeye sunduğu raporda, “Taraflar arasında 31 Temmuz 2021'de düzenlenen taşıma sözleşmesinin mevcudiyeti konusunda tereddüt yoktur. Uçak Kiralama Sözleşmesi, kiralayan müşteri/yolcu Angel Alberto Gonzales Valdes ile taşıyıcı ACM Havayolları arasında geçerli bir biçimde kurulmuştur. Böylece sivil havacılık alanında Montreal Sözleşmesi'nin uygulanması için gerekli şartlar sağlanmıştır” denildi.

'30-40 ADET BAGAJ DAHİ OLSA GERİDE BIRAKAMAZ'

Montreal Sözleşmesi'ne göre taşıyıcının bagaja ilişkin sorumluluğunun düzenlendiği belirtilen raporda, pilotun veya şirket görevlilerinin yer hizmetleri kontrollerinden geçmiş ve uçağın içine alınmış bagajları tek tek kontrol etmekle yükümlü olmadığı belirtildi. Buna göre uçakta görevli mürettebat, yolcunun kaç adet valizi olursa olsun sadece kilo kontrolü yapabiliyor ve ağırlık bakımından bir risk oluşturmuyorsa hepsini taşımak zorunda. 

Raporda, Montreal Sözleşmesi'ne göre uyuşturucu, kimyasal gibi yasaklı maddeler taşıması durumunda yine yolcunun sorumlu olduğu, mürettebatın bu durumdan sorumlu olamayacağı belirtildi. 

TÜRKİYE: MÜRETTEBAT SORUMLU DEĞİLDİR

Raporda Türkiye Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü'nün (TSHGM) konuya ilişkin hazırladığı yazı da hatırlatıldı. TSHGM'nin yazısında, "Tutuklu mürettebatın, bagajları açtırıp kontrol edip adeta bir polis ya da savcı gibi hareket etme yükümlülükleri ve yetkisi yoktur. Kontrol ile denetim yetkisi ise Brezilya'daki yer görevlileri ile devletin kolluk görevlilerine aittir. Diğer yandan hava yolu şirketi ile mürettebat, uçağa alınmak üzere getirilmiş bagaj ile yükün kime ait olduğunu da araştırmak zorunda değildir. Bu durumda ihmal varsa hava limanı meydan işletmesi ile yer görevlilerine rücu etmelidir" denildi.