Yeni e'den ekim-kasım sayısı: Gençlik Denen Bir Millet

Kültür, sanat ve edebiyat dergisi Yeni e, 70. sayısını yayımladı. Derginin dosya konusu 'Gençlik Denen Bir Millet' oldu.

Google Haberlere Abone ol

DUVAR - Aylık kültür, sanat ve edebiyat dergisi Yeni e, Nazım Hikmet’in Gelmiş Dünyanın Dört Bir Ucundan isimli şiirinden bir vurgu ile "Gençlik Denen Bir Millet" dosya konulu ekim-kasım sayısını yayımladı. 70. sayısı okurla buluşan derginin dosya kapağında ressam Elisabeth Vigée-Lebrun’un, Yunan mitolojisinde gençlik tanrıçası olarak bilinen Hebe’yi tasvir ettiği portresi yer alıyor.

"Gençlik Denen Bir Millet'" dosyasında “Mülteci Gençler ve Çalışma Hayatına Katılımları” başlıklı yazısıyla Aysel Ebru Ökten, “Yükseköğrenim Gençliğinde Değişen Eğilimler ve Vakıf Üniversitelerindeki Mücadele Deneyimleri” yazısıyla Burak Bağçeci, “Sermayenin Canavar Ağzında Gençler: Meslek Liseleri ve Mesem’ler” yazısıyla Ekin Yoldaş Kalı, “‘Yenisiyle Eskisiyle’” Bugünün Milliyetçiliğinin Gençliğe İzdüşümleri” başlıklı yazısıyla İrem Hazal Kelleci, “Türkiye’de Z Kuşağı: Toplumsal Anlamı Olmayan Bir Kurgu” yazısıyla Hakan Yücel ve “Sabahın Ve Akşamın Karanlığına Sığmayanlar” yazısıyla Umur Yedikardeş yer alıyor. Dosya kapak illüstrasyonu ise Hıdır Murat Doğan’a ait.

'KİTLUK', LAZ KÜLTÜRÜ VE 40 YILLARDAN BU YANA YAŞANAN DÖNÜŞÜM'

Dergi, 80. Altın Küre Ödülleri’nin uluslararası jürisinde yer alan sinema yazarı ve akademisyen Janet Barış’ın “İmhanın Gücü: Godard” başlıklı yazısı ile açılıyor. Yeni sayıda Bengi Çakmak, “Ormanların Gümbürtüsü” yazısında insan-dışı canlıların sesi ve sessizliğine dair irdelemelerde bulunurken; İranlı yönetmen ve gazeteci Mehdi Şabani, İran'da ahlak polisi tarafından katledilen Mahsa Jîna Amini’nin ardından devam eden eylemleri yazdı. Rojhat Turgut, Kemal Aydoğan’ın yönettiği, adını İlhan Sami Çolak’ın eserinden alan Hayat Seni Çok Seviyorum oyununu incelerken, Ayhan Aydoğan da “Anlatılmayan Senin Hikâyendir” isimli yazısında bir fabrika işçisinin hikâyesinden metal grubu Black Sabbath’a, oradan "Tosun Paşa" filmine ve Seyit Onbaşı’na dokunarak görünenin görünmezliğini tartıştı. 

Yeni sayıda ayrıca Kübra Yeter, “İnsana İnanılır Gelmeyen Bir Gerçekliği Yazmak İstedim” başlıklı söyleşisinde Laz yazar Murğulişi Muradi ile Yeni İnsan Yayınevi tarafından yayımlanan 'Kitluk’u, Laz kültürünü ve 40’lı yıllardan bu yana yaşanan dönüşümü konuştu.

AYŞEGÜL TÖZEREN'DEN ŞİİR TADIMCISI

Dergi, yeni dönem itibariyle şiir incelemelerine de daha geniş yer ayırmayı amaçlıyor. Ayşegül Tözeren bundan sonra her sayıda yer alacak “Şiir Tadımcısı” isimli köşesi ile ilk kitabını yayımlayan bazı şairlere ve şiir kitaplarına dair inceleme yazıları yazacak. Tözeren, yeni sayıda ise şair Serdar Tunçer’in şiirini merceğe aldı. Asya Özenç, “Şiir Çevirisinde İçerik, Ritim, Melodi” başlıklı yazısında kaynak dil ile kıyaslayarak Enver Gökçe’nin Pablo Neruda çevirilerini ve bu çevirilerden yola çıkarak Gökçe’nin şairliğini tartıştı. Ohannes Şaşkal ise Antan Özer’in Ermeni Taşra Edebiyatının ustalarından Hagop Mıntzuri’nin için kaleme aldığı iki şiire yer verdi. Bunun yanı sıra yazıda Mintzuri’nin bir yazısından küçük bir pasaja ve her iki edebiyatçının kısa birer biyografisine yer verildi.

BİLİM VE DÜŞÜNCE KÖŞESİ

Derginin bu sayısından itibaren “Bilim ve Düşünce” köşesine de yer verilecek. Bu sayıda 'Türlerin Kökeni' kitabının yayımlanmasının yıl dönümü nedeniyle Ergi Deniz Özsoy’un kaleme aldığı, “Darwin’deki Evrim; Bozunmuş ‘İdeal’ Formlardan Bireysel Farklılık Temelli Doğa Kavrayışına Geçiş” başlıklı yazısına yer verildi. Oğuzhan Aykut Ekşioğlu ise yönetmenliğini Sergey Ayzenştayn'ın yaptığı ve 1938 yılında Sovyetler Birliği'nde Mosfilm stüdyolarında çekilen film Aleksandr Nevski’nin politik geçmişine ve “dahasına” değerlendirmelerle dergi sayfalarında okurla buluştu. 

Ulaş Töre Sivrioğlu yeni sayıdaki yazısında “Amerika’yı Müslümanlar mı Keşfetti?” sorusu üzerinden Amerika’nın keşfine dair tartışmalara ve sunulan argümanlara yer veriyor. M. Utku Yeşilöz “Kaan İnce: Gönüllü 225 Gecede İntihar” başlıklı yazısında Nietzsche ve Kierkegaard gibi filozoflardan yola çıkarak Kaan İnce şiirinde ölümü ele alırken, Hüseyin Ferhad “Çerkes Karadağ’ın ‘Art’ Niyeti Düşlerimizi Görünür Kılmaktır” isimli yazısı ile İzmir imgesini ve Çerkes Karadağ
fotoğrafçılığını tartıştı. Muzaffer Kale ve Selçuk Ügüten dergide öyküleriyle yer alırken Onur Sakarya, Neslihan Altun, Berfin Suh ve Kleoniki Druga (Lale Alatlı çevirisiyle) okuru şiirleriyle karşılıyor.

Yeni e, kitabevlerinin yanı sıra ginkokitap.com, emekkitap.com, babil.com, odakitap.com, eganba.com adreslerinden edinilebilir. (KÜLTÜR SANAT SERVİSİ)