'Tütün endüstrisi sosyal medya içerik üreticilerini istihdam ediyor'

Prof. Dr. Tamer Altınok, tütün endüstrisinin sosyal medyada içerik üreticilerini istihdam ettiğine dikkat çekerek, özellikle genç kadınlar arasında yeni içicilerin arttığını belirtti.

Google Haberlere Abone ol

DUVAR - Türk Toraks Derneği Merkez Yönetim Kurulu Üyesi Prof. Dr. Tamer Altınok, 2022 yılında yayınlanan Türkiye Sağlık Araştırmaları sonuçlarına göre 35-44 yaş grubundaki kadınlarda tütün kullanımının, Cumhuriyet tarihinin en yüksek düzeylerine ulaşmış olduğuna dikkat çekti.

Ülkemizde 15 yaş üstü kadınlardaki tütün ve tütün ürünleri kullanım sıklığının yüzde 15.5 olarak açıklandığını, bu sonucun oldukça yüksek bir oran olduğunu belirten Prof. Dr. Altınok, şöyle devam etti:

“Orta yaş grubundaki her dört kadından biri sigara içmektedir. Muhtemeldir ki bu kadınların çoğu eğitimli, çalışan ve şehirde yaşayan kadınlardır, çünkü kadınların sosyoekonomik ve eğitim durumunun içicilik üzerine etkisi, erkeklerden tamamen farklılık gösterir. Erkekler arasında düşük eğitim düzeyine sahip, işçi ya da işsiz olanlar daha sıklıkla sigara içicisi iken, kadınlarda durum tam tersidir. Çünkü tütün endüstrisi, yüzyılı aşkın bir süredir, cinsiyete dayalı reklamcılık tekniklerini kullanarak; sigarayı geleneksel kadın rollerine isyan olarak konumlandıran, özgürleşmenin ve erkeklerle eşitliğin sembolü olarak tasvir eden reklam ve pazarlama taktikleri kullanmıştır. Yıllar boyunca, sigara reklamlarındaki sigara içen kadınlar; özgür, başarılı, ince/zayıf, sofistike, çekici, eğlenceli, seksi, romantik kadın görüntüleri ile sunulmuş ve maalesef bu reklamlar, kadınlarda sigara içme sıklığının artmasına doğrudan etki etmiştir. Bu durumun en belirgin örneği; İspanya’da yaşanmıştır. 1970 yılında, İspanya’da yüzde 9,4 olan kadınlardaki içicilik oranı bu tarihten sonra çokuluslu tütün şirketlerinin ülkeye girişine ve kadınlara yönelik reklamlarına izin verilmesi ile 1980’lerde yüzde 31,9’a ulaşmıştır.”

Tütün endüstrisinin, sosyal medyada özellikle moda alanında çok görünür olan içerik üreticilerini istihdam ettiğine dikkat çeken Prof. Dr. Tamer Altınok, “Paylaşımlarında, tütün ambalajı üzerindeki sağlık uyarılarını gizlemek suretiyle, ‘elektronik sigara ya da ısıtılmış tütün ürünü kullanımını sanki ünlü kültürünün ayrılmaz bir parçasıymış gibi gösterecek şekilde kullanmalarını’ talep ettiği araştırmalarla ortaya konmuştur. Sosyal medyadaki içerik üreticilerinin yüzde 85’inin kadınlardan oluşması ve çoğunluk yaş grubunun 25-34 yaş olması, özellikle genç kadınlar arasında yeni içicilerin oluşmasına ve çoğalmasına neden olabilmektedir” diye belirtti.