Özlem Şimşek'in sergisi 'Neriman Hanım' Vision Art'ta

Vision Art Platform “Neriman Hanım” ismini taşıyan yeni sergisiyle Özlem Şimşek’in kişisel sergisine ev sahipliği yapıyor.

Google Haberlere Abone ol

DUVAR - Özlem Şimşek’in “Neriman Hanım” adını taşıyan kişisel sergisi Vision Art Platform'da ev sahipliğinde sergileniyor. Ezgi Bakçay küratörlüğünde gerçekleşen sergi, 10 Mart’a kadar Vision Art Platform Akaretler'de hafta içi 11.00-18.00, hafta sonu 12.00-18.00 saatleri arasında ziyaret edilebilecek. 

"Neriman Hanım" sergisi adını Peyami Safa’nın Osmanlı-Türkiye modernleşme sürecini genç bir kadın üzerinden anlattığı 'Fatih-Harbiye' romanının kahramanı Neriman Hanım'dan alıyor. 

NERİMAN HANIM

Neriman Hanım, Peyami Safa’nın 1931 yılında yayımladığı Fatih-Harbiye romanında, modernleşme krizi yaşayan bir ülkenin sembolü olarak yarattığı ana karakterdir. Neriman Hanım Doğu-Batı eksenli kültürel gerilimleri temsil eder; arzuları ve idealleri arasında seçim yapmak zorunda kalır. Roman boyunca yaşadığı kimlik bunalımı onu evinden ve ailesinden uzaklaştırır. Fakat nihayet genç kadın geleneksel değerleri seçer. Mutluluğu köklerinde ve maneviyatında bulur. Böylelikle çelişkiler çözülmüş, Neriman Hanım uzlaştırıcı bir sembolik konum olarak tesis edilmiş olur. Edebi yapının içinde özellikle de kadınları tehdit eden “bireyleşme illetine” yerli ve millî bir deva bulunmuştur. Modern kadın imgesi bu edilgen haliyle, düzenleyici normların tesisi için son derece kullanışlı bir araçtır. Böylelikle tarihsel bağlamı içinde, romanın kurgusal gerçekliği ile gerçeğin kurgusallığı iç içe geçmiştir.

SERGİ HAKKINDA

Bu sergide ise bağlar çözülüyor. “Romantik yalan ve romansal hakikatin” eş zamanlı olarak fakat ayrı düzlemlerde işlediğine tanık oluyoruz. Özlem Şimşek, Neriman Hanım’ı yazgısına terk etmeye razı gelmiyor. Hiç yaşamamış ama bizzat yaşama biçim vermek üzere tahayyül edilmiş bu kadını bir hayalet gibi geri çağırıyor. Onu kendi bedeninde konuk ediyor; Başına buyruk, neşeli ve ateşli bir ruh olarak. Özlem Şimşek’in davetine icabet eden Neriman Hanım artık sadece bir roman kahramanı değildir. Kendi hikayesini yazan avangard bir sanatçıdır. Tüm kültürel kimliklerin mimetik kurgusallığının kanıtıdır. Bir sembol olmadığı gibi sadece tek bir kadın da değildir. Kamusal alanda meşru, kesin ve kalıcı bir konumu olmamış tüm çoğullukların beden-mekânıdır. Zamanı zıvanadan çıkaran belirişinde, olası hiçbir kimlikte sabitlenemeyecek bir akıştır. Bu yüzden içinde soluk aldığı fotoğrafik imgelerde dahi gözden kaçmaya devam eder. Neriman Hanım tam anlamıyla fotoğrafik imgedir, pozlama sırasında yakalanan latif görüntüsünde dahi burada olmayışını sergiler. İşte tam burada, onun “yok-bulunduğu” yerdeyiz; kamera karşısında kendini temaşa eden aktristin, sanatçının performatif ve kurgusal var-yok oyununda; yani tende, makyajda, maskede kostümde ve jestte; ne zamandır uzayda yolculuk ettiğini kestiremediğimiz ışığın, onu yakaladığı duyarlı yüzeyde.