'Olay Mahalli' sergisi ADAS’ta açılıyor

Murat Germen ve Mehmet Ali Boran’ın işlerinin bir araya geldiği "Olay Mahalli" sergisi yarın ADAS'ta açılıyor. Sergi, 21 Ocak'a kadar ziyaret edilebilecek.

Fotoğraf: Cebrail Özmen
Google Haberlere Abone ol

DUVAR - Ahmet Ergenç küratörlüğünde, Murat Germen ve Mehmet Ali Boran’ın işlerini bir araya getiren "Olay Mahalli" sergisi, 21 Kasım Pazar günü saat 14:00’te Kağıthane’deki kültür-sanat mekânı Architecture Design Art Space'te (ADAS) açılıyor. Germen ve Boran’ın hem kapitalizmin hem de siyasi iktidarın şehir ‘suçlarına’ odaklandıkları işlerine Begüm Çalımlı da ses tasarımıyla eşlik ediyor.

Biri İstanbul’dan diğeri Mardin’den dünyaya bakan ve şehir, politika, kültür, denetim sistemleri, hegemonya, aciliyet, suç, inşaat, gürültü, OHAL ve telaş üzerine düşünen iki sanatçının ‘suç ve şehir’ ya da şehirlerdeki ‘suç unsurları’ üzerine işlerinin karşılıklı konuştuğu "Olay Mahalli" sergisi, temelde iki kanalı takip ediyor: Kapitalizmin şehir suçları ve devlet/iktidarın şehir suçları.

BİR OLAY MAHALLİ: İSTANBUL

Murat Germen ‘forensic photography’ bakışıyla bir inşaat alanı olarak şehirdeki suç unsurlarını belgelediği fotoğraf ve videolarla İstanbul’u bir ‘olay mahalli’ olarak betimliyor. İnşaat, kapital, kentsel dönüşüm, ‘soylulaştırma’, yoksullaştırma ve diğer beton suçlarına dair bir arşiv çıkaran Germen, şehri özellikle yoksullar için yaşanamaz hale getiren bir görsel-gürültü, yığılma ve ayrımcılığı kayda geçiriyor.

Bu sergi kapsamında ilk defa göstereceği iki ayrı seriden oluşan eserlerinin üretiminde oyun tasarımcısı Haluk Diriker ve arayüz tasarımcısı Emrah Kavlak ile iş birliği yapan Germen’in takip ettiği bir diğer odak da gözetim sistemleri: ‘Panoptikon’, bir gözün şehri kuşatmasının ve bunun sonucunda şehrin bir ‘esaret yeri’ne dönüşmesinin görsel kayıtlarını tutuyor.

DEVLETİN VE POLİTİKANIN MANZARADA BIRAKTIĞI SUÇ İZLERİ

Mehmet Ali Boran ise kültür ve doğaya müdahale faaliyetlerini belgeleyerek, devletin ve politikanın manzarada bıraktığı suç izlerini araştırıyor. Siyasi baskılar nedeniyle terk edilen evler, güvenlik mekanizmalarıyla donatılmış korkulu manzaralar, taşa sinen tarih ve şiddet, aciliyet sesleri, uyarılar, soyu tükenen türler, ekolojik krizler, arkeolojik araştırmalar, güvenlik mekanizmaları ve yeni denetim sistemleri Boran’ın işlerinin temel hattını oluşturuyor. Sergideki işlerin bazıları için Mehmet Said Aydın ve Hüseyin Aksoy’la iş birliği yapan Boran, işlerinde küçük ikaz, uyarı ve işaretlerden hareketle devasa denetim, gözetim ve güvenlik ağlarına işaret ediyor.

.

Sergi, hem sermaye hem de siyaset (devlet) yönünden işlenen suçlara ve şehre yapılan müdahalelere dair bir ‘suç hattı’ ya da olay yeri incelemesi çıkarıyor. Begüm Çalımlı da ses tasarımı ve kolajlarıyla bu suç hatlarının çıkardığı ya da gizlediği sesleri bir araya getiriyor.

Sergi, 21 Ocak'a kadar ziyaret edilebilecek. (KÜLTÜR SANAT SERVİSİ)

ADAS adres: Seyrantepe Mah. Çalışkan Sokak No: 33, Seyrantepe – İstanbul Tel: 0212 280 3442 / E-