Danimarka petrole veda ediyor

Danimarka petrol şirketlerini teker teker satıyor... Ormanlar artık karbon depolayamıyor... Uzakdoğu'da bisiklet kiralama çılgınlığı... Hepsi Yeşil Gündem'de...

Google Haberlere Abone ol

DUVAR - Dünyanın en büyük rüzgar enerjisi üretici Danimarka, petrol şirketlerini elden çıkarıyor. Danimarka elindeki son petrol şirketi olan A.P. Moller-Maersk A/S 'nin petrol ve gaz birimlerini Fransız devi Total'e sattı. Bloomberg'in haberine göre bir zamanlar stratejik önem atfedilen firmalar kaşla göz arasında 7.45 milyar dolara satıldı. Satış sürecinin 2018 yılında tamamlanması bekleniyor.

YEŞİL DÖNÜŞÜMÜN FİNANSMANI PETROL ŞİRKETİ SATIŞINDAN 

Çok sayıda uzman, 2050 yılında fosil yakıt kullanmayı tamamen bırakmayı taahhüt eden Danimarka'nın yeşil dönüşüm için ciddi bir finansmana ihtiyaç duyacağına dikkat çekiyor. Bu yüzden Total, Kuzey Denizi'nde petrol üretimine devam edecek. Maliye ve ekonomi tarafından yapılan hesaplamalara göre Kuzey Denizi'nden sadece geçen sene 1.3 milyar dolar hasılat elde edildi. Enerji Bakanı Lars Christian Lilleholt, "Onlar Kuzey Denizi'nden daha çok para kazandıkça bizim de yeşil dönüşüme harcayacak daha çok paramız olacak" dedi. Kopenhag Üniversitesi'nden Peter Kurrild Klitgaard ise petrol birimlerinin satışını ülkede bir enerji krizi yaşanmamasına hatta enerji fazlası bulunmasına bağlıyor


Ormanlar karbon depolayamıyor

Dünyada çok fazla ağaç yok edildiği için tropikal ormanlar emdiğinden daha fazla karbonu dışarı salıyor. Boston Üniversitesi ve Woods Hole Araştırma Merkezi tarafından çalışmaya göre dünyadaki ormanlar hızla azaldığı için tropikal bölgelerdeki küresel karbon emilimi yüzde 8 azaldı.

The Independent'ın haberine göre araştırmada sadece yok edilmiş ormanlarda değil her türlü müdahaleye maruz kalmış ve erozyona uğramış orman örtülerinde de ölçüm yapıldı. Uydu görüntüleri, lazer teknolojisi ve saha ölçümleri yapılarak 2003 yılından beri geniş çaplı arazilerin nasıl yok edildiği belirlendi.

AMAZON'DA YÜZDE 60 KAYIP

Tropikal arazilerdeki emisyon salımının yüzde 60'ı Amazon bölgelerinden yüzde 24'ü Afrika'dan ve yüzde 16'sı Asya'dan geliyor. Tropikal ormanlar şu anda 437 teragram karbon depolayabiliyorken 862 teragram karbonu da dışarı salıyor.

Araştırma ekibin başındaki Alessandro Baccini, küresel sıcaklıkların tehlikeli bir şekilde artmasını engellemek istiyorsak ormanların karbon depolama kapasitesinin bir an önce artırılması gerektiğini söyledi. Alessandro Baccini, ormanların işe yaradığı kanıtlanmış, maliyeti olmayan, anında erişilebilir ve güvenli olan tek kaynak olduğunu vurguladı.


Çinli firmalardan bisiklet atılımı

Çin Tayvan, Singapur gibi Uzakdoğu ülkelerinde bisiklet paylaşımı giderek yükselen bir trend halini alıyor. Çin Ulaştırma Bakanlığı tarafından yapılan açıklamaya göre iki yıl içinde sadece Çin'de 16 milyon bisiklet paylaşıldı.

Hem Çin hükümeti tarafından yayınlanan raporlar hem de Reuters tarafından gerçekleştirilen anketlere göre bisiklet kullanımının artması şimdiden sonuç vermeye başladı. Çin'de petrol talebi geçen sene yüze 6.5 büyürken bu sene talep sadece yüzde 4 arttı. Bir sonraki aşamada Çin Ulusal Petrol Şirketi, ülkenin fosil yakıt tüketiminin tamamen terk edileceği petrol tüketim zirvesine diğer ülkelerden de önce 2025 yılında ulaşacağını öngörüyor.

ARABA SATIŞLARI DÜŞÜYOR

Çin'in en zengin şehirlerinden biri olan Şenzen'de 500 binden fazla bisiklet paylaşım noktası oluşturuldu. Bu şekilde bisiklet kullananların oranı yüzde 10 olan kişisel araba kullanıcılarının ve yüzde 13 olan benzin tüketicilerinin yerini aldı.

Bu durum çok sayıda şirketin dışarı açılmasına sebebiyet erdi. Çin merkezli Mobike, Malezya'nın başkenti Kuala Lumpur, Tayland'ın başkenti Bangkok ve ABD'nin başkenti Washington'da şubeler açtı. Mobike'ın şubelerinde bu şubelerinde 7 milyon bisikleti bulunuyor. Mobike'ın rakibi Ofo ise 2 milyar dolardan fazla yatırım yaparak üç ay içinde küresel bisiklet kapasitesini 20 milyona çıkarmayı planlıyor. Bu şirketlerin yaptığı atılım sonucu Çin'de araba yolculukları yarı yarıya azaldı. Londra merkezli araştırma kuruluşu BMI devletin karbon emisyonlarını azaltmaya yönelik teşviki bisiklet kullanımını daha da artırabileceğini söylüyor. BMI'ye göre 2011 ve 2016 yılları arasında araba satışlarında yüzde 10 büyüme yaşanmışken bu rakam beş senede yüzde 2.5'a kadar düşebilir.