İstanbul ve Ankara’ya ‘tehlikeli’ atık sevkiyatı!

Çevre Mühendisleri Odası, (ÇMO) Karabük'te depolanan ağır metal içeren atıkların karayoluyla İstanbul ve Ankara'ya taşınıp buralarda depolanmaya başlandığını iddia etti. Atıkların hava, toprak ve suya bulaşma riski olduğuna dikkat çeken ÇMO yönetimi, İstanbul ve Ankara valilerine çağrı yaparak, bir an önce sevkiyatın durdurulmasını istedi.

Google Haberlere Abone ol

ANKARA - TMMOB'a bağlı Çevre Mühendisleri Odası (ÇMO) Genel Başkanı Baran Bozoğlu, Karabük Organize Sanayi Bölgesi’nden (OSB) karayoluyla İstanbul ve Ankara’ya tehlikeli ve toksik atık sevkiyatı yapıldığını iddia etti.

FİRMAYA ÖNCE 2 MİLYON TL CEZA KESİLDİ

Bozoğlu'nun iddiasına göre, demir çelik sanayindeki tehlikeli atık olan baca gazı tozunu geri dönüşüm yöntemiyle işleyip çinko oksit üreten Marzinc Marmara Geri Kazanım San. ve Tic. A.Ş. Karabük Şubesi, üretim sonrası oluşan atıkları Karabük OSB’de depoladı. Çevre ve Şehircilik Bakanlığı, 12 Ocak 2017’de Marzinc firmasının atıklarının depolandığı alandan numune aldı. TÜBİTAK Marmara Araştırma Merkezi’nde test ve analiz raporu hazırlandı ve atığın tehlikeli ve toksik olduğu belirtildi. Bakanlık, tehlikeli atıkların kontrolsüzce depolanması nedeniyle 14 Kasım 2017’de Çevre Kanunu’na göre firmaya 2 milyon 100 bin TL ceza kesti.

TMMOB'a bağlı Çevre Mühendisleri Odası (ÇMO) Genel Başkanı Baran Bozoğlu atık kriziyle ilgili açıklama yaptı.

ATIKLARDA SINIR DEĞERİN 15 KATI KURŞUN VAR

TÜBİTAK'ın raporunun ardından Çevre ve Şehircilik Bakanlığı bünyesindeki Çevre Referans Laboratuvarı’nda da ceza kesilen firmanın depoladığı atıklar analiz edildi. Laboratuvarın sonuçlarına göre firmanın depoladığı atıklarda, birinci sınıf depolama tesisi sınır değerlerinden yaklaşık 15 kat daha yüksek oranda ağır metal olan kurşun bulunduğu tespit edildi.

'DEPOLANAMAZ ATIK HAM MADDE OLDU'

Çevre Mühendisleri Odası Genel Başkanı Bozoğlu, bakanlığın kestiği ceza sonrası atıklarla ilgili farklı bir işlem yapıldığına dikkat çekti. Bozoğlu'nun verdiği bilgiye göre, Bakanlık Çevre Yönetimi Genel Müdürlüğü, Karabük İl Çevre ve Şehircilik Müdürlüğü’nün yazısına verdiği cevapta söz konusu atıkları tehlikesiz kabul etti. Atıkların çimento fabrikalarında alternatif ham madde olarak kullanılabileceği kararı verildi. Çevre Yönetimi Genel Müdürlüğü’nün, Karabük İl Çevre ve Şehircilik Müdürlüğü’ne verdiği yanıtta şöyle denildi:

“Bahse konu firmanın faaliyeti sonucunda oluşan atıkların cüruf atığı olması ve yapılan analiz sonucunda tehlikeli çıkmış olsa dahi söz konusu atıkların tanımlanması için Atık Yönetimi Yönetmeliği Ek-4’te farklı uygun bir atık kodu bulunmaması sebebiyle 10 05 01 atık koduyla tanımlanmasına devam edilmesi gerekmektedir. Ancak yapılan analiz çalışması sonucunda atığın tehlikeli atık olarak tespitinin yapılmış olması sebebiyle söz konusu atıkların lisanslı araçla bertaraf tesisine taşınması gerekmektedir.”

Bozoğlu tehlikeli atıkların karayoluyla taşınıp Ankara ve İstanbul’da depolandığını iddia etti.

'ATIKLAR KARA YOLUYLA İSTANBUL, ANKARA'YA TAŞINIYOR'

Türkiye'deki demir çelik sanayisinin atıklarını on şirketin geri dönüşüm yoluyla kazanmaya çalıştığını belirten Bozoğlu'na göre, yüksek oranda ağır metal kurşun içeren bu atıklar depolanamaz nitelikte. Karabük Organize Sanayi Bölgesi'nden İstanbul ve Ankara'ya tehlikeli atık sevkiyatının yapıldığını aktaran Bozoğlu, “Karayolu ile taşınırken geçtiği bölgeler dahil depolandığı alanlar büyük risk altında. Sevkiyat acilen durdurulmalı” dedi.

AĞIR METALLERİN SUYA HAVAYA VE TOPRAĞA BULAŞMA RİSKİ VAR

İstanbul’da Kömürcüoda, Ankara’da ise Sincan Çadırtepe’ye karayoluyla getirilen atıkların depolanmaya başlandığını belirten Bozoğlu şunları söyledi:

"Ulusal mevzuatımıza ve mühendislik bilimine göre yüksek seviyede kurşun ihtiva eden bu atıkların bırakın çimento fabrikasında ham madde yapılmasını, düzenli depolama sahasında depolanması bile mümkün değil. Kurşun, ölü doğum, davranış bozukluğu, hipertansiyon, anemi ve ölüme sebep oluyor. Ciddi çevresel etkileri olan bu maddenin bulunduğu atıkların doğru yönetilmesi gerek. Karabük OSB’den yola çıkan bu atıklar karayolu ile İstanbul ve Ankara’ya taşınırken geçtiği bölgeler dahil depolandığı alanlar büyük risk altında. Yeraltı su kaynaklarımıza, toprağa, havaya bulaşma riski olan bu atıkların sevkiyatı acilen durdurulmalı. İstanbul ve Ankara Valisini göreve çağırıyorum. Bu atık kamyonları durdurulup mutlaka kontrol edilmeli.”