Faruk Bildirici yazdı... 'Otomotiv sayfaları: Ver reklamı al manşeti!'

Gazetelerin otomotiv sayfalarını eleştiren Faruk Bildirici, manşet ve içeriklerin aynı olduğunu, tüketicinin değil reklamverenin kollandığını ifade etti.

Google Haberlere Abone ol

DUVAR - Medya ombudsmanı Faruk Bildirici, kişisel web sitesinde bugün yayınladığı yazısında, birçok gazetede benzer manşetlerle çıkan araba reklamını inceledi. Bildirici, reklamların şirketlerin ilgili birimlerinden çıkmış gibi yayınlandığını, tüketici-okuyucu açısından hiçbir fayda içermediğini belirtti.

5 Temmuz Pazartesi günü Akşam (Otofocus), Cumhuriyet (Otomobil), Karar (Oto mobil), Milliyet (Otokolik), Posta (Hakan Çelik), Türkgün (Otomobil sahibi), Yeni Şafak (Oto) gazetelerinin otomotiv sayfalarının manşetinin aynı olduğunu ifade eden Bildirici, otomotiv sayfalarındaki sorunu Hyundai Bayon reklamları üzerinden değerlendirdi.

İçeriklerin özgün olmadığını, gazeteci ve uzmanların üzerlerinde baskı hissettiğini aktaran Bildirici'nin yazısından "Haberlerde kaynak yok" adlı bölüm şöyle:

 "Zaten otomotiv yazarlarının yarısı gazeteci kökenli değil, otomotiv sektöründen ya da farklı alanlardan gelen kişiler. Öyle olunca da otomotiv sayfasında yayımlanan haberlerin unsurları eksik olabiliyor ve tek yanlı bir bakışla sunuluyor.

 Otomotiv sayfalarının bu sorununu Bayon haberleri üzerinden devam ederek aktarayım.     Kuşkusuz bu aracın Hyundai Assan’ın İzmit tesislerinde üretilmiş olması, haber değeri açısından artı unsur. Fakat bu haberlerin tamamı yeni model araca övgülerle dolu, tanıtım amacıyla hazırlanmış metinler. Tüketici açısından bakılan tek bir satır yoktu; otomobil şirketinin reklam birimi bir metin yazsa ancak bu kadar şirket çıkarlarını gözetebilirdi

 Bir uzman gazeteci, yeni bir modeli tanıtırken sadece otomobil şirketi açısından bakmamalı; tüketicilerin çıkarlarını da gözetmeli, aracın artıları kadar eksilerini, olumlu yönleri kadar olumsuz taraflarını da aktarmalı. 

 Ayrıca haberlerin tümü Hyundai Assan Genel Müdürü Murat Berkel ve Satış Direktörü Jong Weon Chol’un sözlerine dayanıyordu. Fakat çoğu haberde bu sözleri nerede, ne zaman kime söyledikleri bile yoktu. Cumhuriyet, Karar, Milliyet, Sabah ve Türkgün’ün haberlerinde, aktarılan bilgilerin kaynağı hakkında hiçbir ifadeye yer verilmemişti. Haberlerin 5N1K’sı eksikti.

 Akşam gazetesinde ise cümlelerin arasında “açıklama” sözcüğü geçiyordu; Posta’da “Çanakkale’deki lansman” denilmişti. Bu bilgilerin nereden geldiğini bir tek Yeni Şafak tam olarak açıklamıştı; “Çanakkale’deki Troya Müzesi’nde düzenlenen basın toplantısı” deniyordu haberde.

 Tabii bu durum Hyundai Assan’ın yeni modeli Bayon hakkındaki haberlere özgü değil, 21 Haziran’da da Akşam, Cumhuriyet, Hürriyet, Karar, Milliyet, Posta, Sabah, Türkgün ve Yeni Şafak’ın manşetinde Opel’in yeni modeli Mokka’ya övgüler vardı. O haberler de benzer bir yaklaşımla yazılmış, aynı kusurları taşıyordu."

YAZININ TAMAMI