Bir yılda 4 bin kişiye Kürtçe okuma yazmayı öğrettiler

Pandemiyle birlikte online Kürtçe dersler veren Kürt Araştırmaları Derneği, bir yılda 4 bin kişinin Kürtçe okuyup yazmayı öğrenmesini sağladı. Leman Elmas, “Kürtçesini geliştirmek isteyenler haftada birkaç saatini ayırarak Kürtçesini geliştirebilirler. Çünkü her millet kendi diliyle vardır” dedi.

Google Haberlere Abone ol

DUVAR - Korona virüsü pandemisiyle birlikte online eğitime geçen kurumlar arasında Kürt Araştırmaları Derneği de yer aldı. Dernek bir yılda 4 bin kursiyerinin Kürtçe öğrenmesini sağladı. 

Online eğitimde büyük bir başarı kaydeden Kürt Araştırmaları Derneği’nin açtığı kurslara yoğun bir ilgi var. Binlerce kişi Türkiye, Kürdistan ve dünyanın farklı bölgesinde Kürtçe öğrenmek veya Kürtçesini geliştirmek için başvuru yapıyor. Pandeminin başladığı günlerde Kürtçe derslerin devam ettiğini belirten Kürt Araştırmaları Derneği Eş Başkanı Leman Elmas, online derslere geçiş sürecini şöyle anlattı:

İLK KURSA BİNDEN FAZLA KİŞİ BAŞVURDU

“Pandemi başlayınca derslere ara vermedik. Pandemi öncesinde başlayan derslerimizi Zoom uygulaması üzerinden sürdürme kararı aldık. Online ders verme hazırlıklarını tamamlamak için sadece bir hafta ara verdik. Çünkü derslerimiz devam ediyordu ve bu süreyi uzatmadık. Pandemi döneminde ilk düzenlediğimiz Kürtçe öğrenme ve geliştirme kursuna binden fazla kişi başvurdu. Bu kadar yoğun başvurunun olacağını bekliyorduk. Sadece İstanbul'da değil, Türkiye'nin farklı illerinde, Kürdistan'da ve Avrupa'da yaşayan birçok insan Kürtçe öğrenmek veya Kürtçesini geliştirmek istiyor. Online derslerle daha çok kişiye ulaştık. Derslerin online olması insanların daha kolay bir şekilde Kürtçe öğrenme veya geliştirme eğtimlerine erişmesini sağladı. İlk dönemde kültür ve sanat alanında çalışma yapan kurumlarla ortak çalıştık. 15 Mayıs 2020 tarihinde, Kürt Dili Bayramında Kürtçe için 2 bin 73 kişi başvurdu. Diğer kurumlarla ortaklaşa bir çalışma olduğu için diğer kurslar gibi üç ay sürmedi. Daha kısa süreli bir çalışma oldu. Altı haftalık Kürtçe okumayı, yazmayı geliştirmeye yönelik bir programdı. 2 bin 73 kişi başvurdu. 1801 kişi Kurmancî, 272 kişi ise Kirmanckî lehçesi için başvurdu. Bunlardan 336 kişi kursu başarıyla tamamladı. Haziran'da başlattığımız kurslar ise 3 aylık kurslar olarak devam ettik. Sonbahar dönemini 24 Ekim'de başlattık. Bu dönemde de 610 kişi başvuru yaptı. Haziran ve Ekim’deki kurslar bizim kurumun vermiş olduğu ve 3 ay süren derslerdi.”

'ÇOCUKLARLA BİRLİKTE AİLE DE AKTİF HALE GELİYOR'

Elmas, 21 Şubat Dünya Ana Dil Günü vesilesiyle çocuk sınıflarını açtıklarını söyledi. “Öğretmenlerimizle bir kota belirledikten sonra bunun hazırlıklarını yaptık” diyen Elmas şunları söyledi:

“Ders materyalleri, formasyon eğitimleri, özellikle çocuklarla ilgilenen öğretmenlerle bu çalışmayı yaptık. Birkaç hafta süren bir atölye çalışması oldu. Daha sonra bir kota belirledik. Dersler online olduğu için çocukları ekran başında tutmak, adapte etmek biraz daha zor. Hazırlıklar tamamlandıktan sonra 21 Şubat'ta startını verdik. 80 öğrencimiz var. 4-6 yaş grubunda olanlar Kürtçe bilen öğrencilerimiz. Bu yaş gurupları kreş düzeyinde oldukları için oyun oynama gibi eğlenceli şeylerle Kürtçelerin geliştirmelerini amaçlıyoruz. Diğer yaş gurupları da 7-10 arasında. Bu yaş grubunu ise Kürtçe bilen ve bilmeyen olarak iki guruba ayırdık. Bu yaş grubundaki çocukların oyunlar ve şarkılar eşliğinde Kürtçe okuma ve yazmalarını geliştirmek ve Kürtçe öğrenmelerini amaçlıyoruz. Öğretmenlerimizden çok güzel geri dönüşler alıyoruz. Dördüncü haftamızı tamamladık. Bu derslerle Kürtçe ailelerin günlük yaşamına daha fazla giriyor, aile de Kürtçe öğrenme veya geliştirme sürecine aktif olarak katılıyor. Ödevlerle aile de bir sorumluluk sahibi oluyor. Aslında iki yönlü bir çalışma oluyor."

'ZAMAN SINIRI ORTADAN KALDIRILDI'

Hali hazırda devam eden derslerin de olduğunu belirten Elmas, şöyle devam etti: “Kurlarımız farklı seviyelerde. A1 seviyesi Kürtçe bilmeyenler için iken A-2 seviyesi ise A1 seviyesini başarıyla bitirenler içindir. İkinci ve üçün seviyeler ise Kürtçe bilen ve Kürtçelerini geliştirmek isteyenler içindir. Gramer derslerinin yanında konuşmayı geliştirmek için ayrıca konuşma sınıflarımız da var. Tüm seviyeleri başarıyla bitirenler isterlerse bir yıl süren öğretmenlik eğitimine katılabilirler. Öğretmenlik eğitiminde gramer, tarih, edebiyat ve formasyon derslerini de öğrencilere veriyoruz.

Online derslerle beraber çalışan insanlar, özellikle kadınlar açısından zaman sınırı ortadan kalktı. Kürtçe öğrenme ve geliştirme konusundaki çalışmalarımız online eğitimler sayesinde sadece İstanbul'la sınırlı değil artık; Avrupa, Kürdistan ve diğer kentlerden birçok kişiye ulaştık. Bu bizim için çok büyük bir avantaj. Pandemi bittikten sonra da yüz yüze derslerle beraber online kurslar da vermeye devam edeceğiz. Böylelikle kursa gelme imkanı olmayanlar online dersler alabilecek."

'KÜRTÇENİN BEŞ LEHÇESİNDE KURSLAR AÇTIK'

Kürtçenin diğer lehçelerinde de kurslar açarak kendi çalışmalarında bir ilki gerçekleştirdiklerini söyleyen Elmas, “Enstitü olarak 7 Aralık 2020'de Kürtçenin Sorani, Kelhuri ve Hawrami lehçeleri için de online eğitim vermeye başladık. Bu lehçeler için 418 kişi başvuru yaptı. 330 kişi Sorani, 22 kişi Kelhuri, 66 kişi Hawrami için başvuru yaptı. Bu lehçeler için düzenlenen kurslara ağırlıklı olarak çevirmenler, Kürt dili üzerinde çalışmalar yapan ve akademisyenler başvurdu” dedi.

KÜRTÇE BİLENLER VE KÜRTÇE BİLMEYENLER

Ronayi Önen, Kürt Araştırmaları Derneği'nde çocuklara yönelik Kürtçe derslerin alt yapısını oluşturan ekibin içinde yer alıyor. Üç aylık hazırlık sürecinden sonra dersleri vermeye başladıklarını belirten Önen şöyle konuştu:

“Eğitmenlerimizle çocukların özelliklerini, öğrenme yöntemlerini, çoklu zeka kuramlarını, çocuklara ana dilinde eğitim nasıl verilir, hangi metot ve teknikler kullanılır, bu konulara dair atölyeler düzenledik. Bu atölyelerin sonucunda belirli bir tecrübe oluşturduktan sonra başladık. Elimizde materyaller, konuya dair herhangi bir değerlendirme yapabileceğimiz kaynak yoktu. En azından tüm sürecin materyali olmasa da programın yarısı kadar devam ettirebileceğimiz materyal hazırlığına başladık. Online eğitim olacağı için daha çok görsel ve işitsel materyaller olarak videolar, posterler, afişler, hazırladık. Çünkü bu konuda elimizde fazla materyal yok. Daha doğrusu tecrübe de yok. Sadece 2007 ile 2017 yılları arasında Dolapdere de çocuklara Kürtçe dersler vermiştik. Aramızda psikolog ve iki dilli eğitim üzerine çalışmalar yapan arkadaşlarımız var. İki grup oluşturduk. Kürtçe bilmeyenler, ana ve babalarının ana dilleri Kürtçe olabilir ama bu çocuklar Kürtçe bilmiyorlar. Bu çocuklara Kürtçeyi ikinci dil öğretme tekniklerini kullanarak öğretiyoruz. Diğer grup ise ana dili Kürtçe, Kürtçeyi öğrenmiş. Biz bu çocuklarla ana dilini geliştirme, ana dilinde düşünme, matematik, anlatım yeteneğini geliştirmek üzerine bir program yaptık. İki grubun programı tamamen birbirinden farklı. Biri ikinci dil eğitimi, diğeri ana dilini geliştirmek üzerine yapılan bir eğitim.”

'KÜRTÇE EVİN DİLİ'

Kürtçe derslerin programı 3 ay sürüyor. Bir dili öğrenme açısından kısa ancak farkındalık ve dil bilincini, alt yapısını oluşturma bakımından önemli bir zaman dilimi olduğuna dikkat çeken Önen, “Çocukların ilgisi var. Başlangıç seviyesinde öğrenebildikleri kadar öğreniyorlar. Burada amaç ana dilinde düşünme, analiz etme yeteneğini geliştirmek. Diğer amaç çocukları başka bir ortamda ana dili ile tanıştırmak. Çünkü Kürtçe evin dili. Çocukların zihinsel dünyasında evin dili olarak şekilleniyor. Sanki başka yerde konuşulmuyormuş gibi. Özellikle büyükşehirlerde anne ve babalar bu konularda yalnız kalıyorlar. Kendi çocuğuyla Kürtçe konuşacak bir çocuk bulamıyorlar. İlk gurup üç ay farkındalık yaratmak için ideal bir süre. Pandemiden sonra çocuklarla yüz yüze eğitime geçmeyi de düşünüyoruz. Aileler çocuklarını dil merkezlerine eğitim merkezlerine götürmekte zorlanabilirler ama bu online olacak. Yurt dışından da öğrencilerimiz var. Hiç bilmeyenler belki tam olarak öğrenemeyecekler ama en azından bir farkındalık, dil bilincini oluşturmak, sosyal yeteneklerini geliştirmek, kaynaştırmak açısından önemli olduğunu düşünüyoruz” diye konuştu.