Plastik atıkların geri dönüştürülmesi: Plastikten elektrik üretilebilir mi?

Singapur’da araştırmacılar, çevreye zarar vermeyen bir katalizör kullanarak plastiği, elektrik santrallerinde güç üretmek için kullanılabilen formik aside dönüştürdüklerini açıkladı. Araştırmacılarından biri “Okyanusları kirleten plastikleri yararlı kimyasallara dönüştürebilecek durumdayız” diyor.

Science Alert

Dünya genelindeki ülkeler atık miktarını azaltmak için çaba sarf ederken bilim insanları, plastiği enerji üreten kimyasallara dönüştürmek için yapay güneş ışığı kullanan çevre dostu bir yöntem geliştirdiklerini duyurdu.

Büyük miktarlarda plastik atık karasal alanlarda yığılmış ve dünya genelindeki denizleri çöplüğe çevirmişken birçok ülke sorunu çözme konusunda başarısız olduğu için eleştirilerle karşı karşıya.

PLASTİKTEN FORMİK ASİTE

Singapur’daki araştırmacılar, ne çevreye zarar veren ne de çok paraya mal olan bir katalizör kullanarak, plastiği, elektrik santrallerinde güç üretmek için kullanılabilen formik aside dönüştürdüklerini duyurdular.

Nanyang Teknoloji Üniversitesi (NTU)’nde görevli araştırmacılar, gerçekleştirdikleri laboratuvar deneylerinde, plastiği yapay güneş ışığı yardımıyla parçalayabilecek bir çözelti oluşturmak için kimyasallarla karıştırdılar.

Plastik altı gün içinde çözüldü ve bilim insanları aynı sürecin gelecekte gerçek güneş ışığı altında gerçekleştirilebileceğini umut ediyorlar.

İki yıllık araştırma projesine öncülük eden ve NTU fizik matematik ve bilim akademisinden Soo Han Sen, “Okyanusları kirleten plastikleri yararlı kimyasallara dönüştürebilecek durumdayız. “Bunu karbondan arındırılmış ve tamamen yenilenebilir bir sürece dönüştürmeyi umuyoruz.”” diyor.

KARBONDAN KURTULMAK MÜMKÜN OLACAK

Plastiği geri dönüştürmek için diğer yöntemlerde çoğunlukla, iklime zarar veren sera gazları üreten fosil yakıtlarını kullanarak plastiğin eritilmesi gerekiyor.

Ancak, şimdiye dek yalnızca küçük miktarlarda plastik formik aside dönüştürüldü ve Soo, sürecin daha büyük ölçeklerde yürütülmesinin önünde bazı zorluklar olduğunu kabul ediyor.

Bu yöntemi daha da geliştirmek için daha fazla insan gücü ve finansman gerekiyor. Şu ana kadar bilim insanları bu yöntemi yalnızca saf plastik parçaları üzerinde test ettiler ve henüz atıklar üzerinde denemediler.

Yazının aslı Science Alert sitesinden alınmıştır. (Çeviren: Tarkan Tufan)