YouTube ekonomisinin gerçekleri

YouTube'un 2021 yılında gayri safi yurtiçi hasılaya 225 milyon dolarlık bir katkı sağlaması, ekonomistlerin dikkatini YouTube ekonomisine çevirdi.

Google Haberlere Abone ol

DUVAR- Ekonomistlere göre, YouTube'un bir içerik paylaşım sitesi olarak sosyal hayatta var olmasının yanı sıra, kullanıcılarının ciddi gelir elde ettiği bir platform olarak ekonomide de önemli bir yeri var. Oxford Economics'in araştırmasına göre, 2021 yılında YouTube'un Türkiye'nin gayri safi yurtiçi hasılasına 225 milyon dolar civarında bir katkısı oldu. 

Ekonomim yazarı Kerem Özdemir, "YouTube ekonomisini neden incelemiyoruz?" başlıklı yazısında, YouTube'un hem bilgilendirerek gelişime katkıda bulunduğunu, hem reklamlarla tanıtımı arttırdığını ve telif vb. kalemlerle de kullanıcılara ciddi bir gelir sağladığını yazdı. Özdemir'in yazısının ilgili bölümü şöyle: 

"YouTube’un etki analizini yapan Oxford Economics, 2022’nin son çeyreğinde ve daha spesifik olarak Ekim 2022’de Türkiye çapında 2 bin YouTube kullanıcısı, binden fazla YouTube içerik üreticisi ve 500’den fazla işletme ile yaptığı anket çalışması ile YouTube ekonomisine ışık tutuyor. Anket çalışmasında, o tarihte YouTube’un elindeki en güncel veri seti olan 2021 sonuçları kullanılıyor. Bunun sonucunda Türkiye’de 45 binin üzerinde tam zamanlı iş istihdamına denk bir etki ile doğrudan ve dolaylı olarak 2 milyar liranın üzerinde bir gayrisafi yurtiçi hasıla katkısı tespit ediliyor. 2021’in dokuz liranın altındaki dolar kuru ile yapılan bu hesapta ortaya çıkan bu katkı 225 milyon dolar civarında bir büyüklüğe tekabül ediyor.

Fortune 500 Türkiye listesiyle karşılaştırırsak, bu sonucun anlamını daha rahat kavrayabiliyoruz. Listedeki 500’üncü şirketin net satış rakamı 1 milyar lira civarında. Listede 295’inci şirketle birlikte 2 milyar liranın üzerine çıkılıyor.  Burada bir not düşmekte yarar var. Fortune 500 Türkiye listesi net satış rakamlarını baz alıyor ve dolaylı etki ya da üretim ve pazarlama şirketlerinin birbirine yaptığı satışları mükerrer olarak toplama etki ettirmiyor.

YouTube, kendisini anlatırken mahallenin iyi çocuğu olmasını, yeterli temsil edilemeyen seslere yer vermesini, fikirleri paylaşma platformu olmasını, ankete katılan insanların kendilerini buraya ait hissetmesini ve kullanıcılarının olumlu etki yaratmasını vurgulayan anket sonuçlarına atıfta bulunuyor.

Bunlar etkileyici ancak ekonomik etkiler daha çarpıcı. KOBİ’lerin yüzde 71’i YouTube’un işletmelerini büyütmek için katkı sağladığını, yüzde 65’i yeni müşterilere ulaşmasına yardımcı olduğunu ve yüzde 83’ü de bir reklam yayınlama platformu olarak satışlarını artırmalarına yardımcı olduğunu belirtiyor. YouTube’u çalışanlarının yeni beceriler edinmesi için bir kanal olarak görenlerin oranı ise, yüzde 79.

Burada biraz durmak istiyorum. Araştırmada yapılan KOBİ tanımı, 250 kişinin altında çalışanı olan şirketleri ifade ediyor. Bu, ülke yönetiminin bazı regülasyonları açısından doğru olsa da Türkiye’nin KOBİ gerçeğini yansıtan bir olgu değil. Benim için bu sonuçlar, akademik hayat için de bir gösterge. Türkiye’de 2 milyar liranın üzerinde bir ekonomik büyüklük oluşturan ve 43 binin üzerinde içerik üreticisini barındıran YouTube Türkiye, kaç akademik kurum, kuruluş, kişi tarafından takip ediliyor. Sayısı 200’ü aşan ve yenileri açılan üniversitelerimiz ne iş yapıyor?

Bu araştırmanın ücretli bir çalışma olduğunu tahmin ediyorum. Yani burada da oluşan bir gelir söz konusu. Diğer ülkelerde de bu çalışmayı yapan Oxford Economics’in bunu nasıl yaptığının da ilgimizi çekmesi gerekmez mi?

1981’de Oxford’da Oxford Üniversitesi’nin işletme fakültesi ile birlikte bir ticari girişim olarak kurulan Oxford Economics, daha sonra bağımsız hale getiriliyor. Yapı şu anda 200 ülkeyi, 150 sektörü ve 8 binden fazla şehir ile bölgeyi kapsıyor. Böylece, Türkiye’deki sonuçları başka ülkelerdekiler ile karşılaştırmak için internet sitesine girmek yeterli olan bir araştırma kuruluşu ile karşılaşıyoruz. Bence bizdeki etkinin en önemli eksiği, Türkiye’nin kurumlarının vergi ya da ceza kesme dışında bu konuya ilgi duymasını sağlama etkisini yaratamaması. Çünkü etki de haber de burada." (YAZININ TAMAMI)