Yerli otomobil TOGG’da yerlilik oranı yüzde 51 olacak

Sanayi ve Teknoloji Bakanı Mustafa Varank, yerli otomobil TOGG’un yüzde 51 yerlilikte piyasaya çıkacağını, araçtaki yerlilik oranının 2026 yılında yüzde 68 seviyesine yükseleceğini söyledi.

Google Haberlere Abone ol

ANKARA – Meclis Plan ve Bütçe Komisyonu’nda Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı bütçesi görüşülerek kabul edildi. Görüşmelerde en çok gündeme gelen konulardan biri yerli otomobil projesi oldu.

İYİ Parti Milletvekili Erhan Usta, yerli otomobil ile ilgili yayınlanan bir makaledeki, “Yerli otomobilin tasarımı İtalyan, elektrikli motoru Alman, bataryası Çinli, aktarma organları Alman, şasesi İngiliz, markası Türk” denildiğini aktardı, “Buraya bakılırsa yapacağımız şey sadece dışının demiri” dedi. Usta, “Sayın Bakan, yerli otomobilde yerlilik oranı ne olacak?” diye sordu.

HDP Milletvekili Nejdet İpekyüz de yerli otomobille ilgili “Motorla ilgili Alman Bosch firmasıyla görüşüyoruz, bataryası için Çin’den altı firmayla görüşüyoruz, entegrasyon teknolojisi için yine Almanlarla görüşüyoruz, tasarım konusunda İtalyanlardan görüş aldık, mekanik aksam açısından İngilizlerle görüşüyoruz” yönündeki açıklamaları hatırlattı, “Bunun neresini yerli diye tanımlayacağız?” diye sordu.

CHP Milletvekili Cavit Arı da “Şimdi, bu kadar dış yabancı destekli; teknolojisiyle, çizimiyle, motoruyla, her şeyiyle yabancı kaynaklardan alacağınız bir araca siz yerli ve millî ne kadar diyebilirsiniz bilmem ama hadi sizin hatırınıza “yerli ve millî” diyelim, yeter ki gününde üretilsin istiyoruz” dedi.

'SADECE BİR OTOMOBİL PROJESİ DEĞİL' 

Görüşmelerin sonunda soruları yanıtlayan Sanayi ve Teknoloji Bakanı Mustafa Varank, TOGG ile ilgili sorulara şu yanıtı verdi:
“Türkiye’nin otomobili vatandaşlarımız tarafından oldukça beğenilmiş bir proje. Şu parçası şuradan, bu parçası buradan gelecekmiş diye eleştiriler görüyoruz. Bu, Türkiye’nin otomobili projesi. Burada tasarımından mühendislik çalışmalarına kadar kendi kararımızı verdiğimiz bir otomobil projesinden bahsediyoruz ve tabii söylediğimiz gibi bu, sadece bir otomobil projesi değil, Türkiye’deki otomotiv endüstrisini dönüştürecek bir proje. Eğer bizim burada yabancılarla çalışmamız gerekiyorsa biz bundan çekinmeyiz. Dünyadaki en iyi teknolojiyi getirip kendi tasarımımıza entegre edebiliriz. Tüm dünyada bu işler böyle oluyor. Rekabetçi olmak istiyorsanız, dünyada rekabet etmek istiyorsanız aracınızda kullandığınız teknolojinin önemi yok ama şunu da ifade edeyim: Aracımız piyasaya çıktığı anda yüzde 51 yerlilikte çıkacak -bu bize verdikleri taahhüt- ve 2026 yılında aracımızdaki yerlilik oranı yüzde 68 seviyesine çıkacak. Dünyada elektrikli otomobillere baktığımızda bunların tamamında şu anda elektrik motorlarının birkaç firmadan geldiğini, pil teknolojilerinin birkaç firmadan geldiğini görüyoruz. Ama ben Almanya’da hiç şöyle bir eleştiri duymadım: “Yani biz yüz yıldır araba üretiyoruz. Bunun içindeki piller niye Çin’den geliyor?” diye soran bir Almanla ben karşılaşmadım.” (DUVAR)