Yeni metro hatlarında ‘U’ tartışması: ‘Ayrıştırıcı ve pratikte mümkün değil’

İstanbul'da yapılacak 7 yeni metro hattında “U” simgesinin kullanılacağı açıklaması tartışma yarattı. İBB Sözcüsü Ongun, "Yakışmadı. Vazgeçeceklerini düşünüyorum. İnşallah sağduyu galip gelir" dedi

Google Haberlere Abone ol

DUVAR - Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu’nun yeni metro hatlarının simgesi “U” olacak açıklaması tartışılmaya devam ediyor. Bakan Karaismailoğlu, sosyal medya platformu Twitter’da yaptığı bir paylaşımda “İstanbul metrolarında U devri, metro inşaatı devam eden 7 yeni hat 103,3 KM” ifadesini kullandı.

Bakan Karaismailoğlu’nun açıklaması tartışma yarattı. Sosyal medya kullanıcıları “M”den “U”ya geçme kararının İstanbul’daki tüm metro istasyonları için geçerli olup olmadığını sordu. İstanbul Büyükşehir Belediyesi Sözcüsü Murat Ongun, Bakan Karaismailoğlu’nun açıklaması için “Bizim mevcut metrolarımızı ilgilendiren bir şey değil, Bakan Bey diyor ki ben Ulaştırma Bakanlığı’nın yaptırdığı metrolara ‘U’ koyacağım” ifadelerini kullandı.

'BELEDİYE DEVLETİN RAKİBİ DEĞİL'

Ulaştırma Bakanı’nın İstanbul metrolarında “U devri” çıkışının ayrıştırıcı bir tavır olduğunu vurgulayan Ongun, “Yakışmadı. Vazgeçeceklerini düşünüyorum. İnşallah sağduyu galip gelir” ifadelerini kullanarak şöyle konuştu:

“Burada Büyükşehir Belediyesi’ne karşı hasmane bir bakış varmış gibi. Bu, ‘O bizden değil’, ‘Sen bambaşka bir şeysin ben bambaşka bir şeyim’ demek. Ama bu işin sizi, bizi yok. Belediye devletin rakibi değil ki sonuçta. Belediye de devletin bir parçası. Bu bir hizmet meselesidir. Burada yurttaşlar bunu Ulaştırma Bakanlığı mı yapmış İstanbul Büyükşehir Belediyesi mi yapmış diye bakmaz, hizmet var mı diye bakar. Mesele budur.”

‘PRATİKTE ÇOK ZOR’

Yeni hatlarda “U” simgesinin hayata geçmesi durumunda pratikte büyük sorunlarla karşılaşılacağını belirten Ongun, yeni metro hatlarının çoğunun İBB’nin işlettiği hatlarla kesiştiğini vurguluyor. 

“Bunun Bakanlığın yeni yaptığı hatların hepsi için geçerli olması çok zor bir şey. Gayrettepe-Havalimanı hattında olabilir. Ama mesela Pendik-Tavşantepe hattını İBB işletiyor, Tavşantepe-Sabiha Gökçen kısmını ise Ulaştırma Bakanlığı yapıyor. Aynı tren geliyor, aynı sürücü aynı hatta devam ediyor. Bunlar bağlantı hatlar.”

Öte yandan Bakanlığın “U” simgesinin Almanya’daki ve İngiltere’de metroları hatırlattığı belirtildi. İlk istasyonu 1902 yılında Berlin’de açılan Almanya’nın metro ağı U-Bahn “U” harfiyle temsil ediliyor.

Berlin'de bir metro istasyonu.

İngiltere’de metro ağına “Underground” deniyor. Tarihi 1863’e kadar uzanan metrolar “U” harfiyle temsil ediliyor.

Yapımı 1896’da tamamlanan Budapeşte metrosunun simgesi “M” harfi.

1900’lü yılların başından bu yana hizmet veren Paris Metrosu, “M” harfi ile simgeleniyor.

1904 yılında hizmete açılan New York metrosunun simgesi, İngilizce’de metro anlamına gelen “Subway” sözcüğünün ilk harfi olan S.

İspanya'nın metro ağının tarihi 1900'lü yılların ilk çeyreğine kadar gidiyor. Metronun simgesi ise "M" harfi.