Evren Aybars
Evren Aybars

Avokadonun iki leziz hali

Pazar, 24 Şubat, 2019
Geçtiğimiz günlerde evde buluşmak üzere plan yaptığım iki çok sevgili dostum benden guacamole istediler. Büyük bir zevkle yaparım dedim, ancak daha önce hiç yapmadığım için biraz araştırdım. Lezzet olarak oldukça iyi bir sonuca ulaştım, gerçi biraz fazlaca acı olmuştu ama terleye terleye hepsini bitirdik. Acısını hafifletmeye çalışarak tarifi güncelleyeceğim.

Son yıllarda marketlerde kolayca bulunabilen bir meyve Avokado. Ülkemizde de yetiştirilmeye başlanmasıyla birlikte yaygınlaştı, yaygınlaştı ama fiyatı da hâlâ oldukça yüksek seyreden bir meyve. Besin özellikleri sayesinde avokado “süper gıda” sınıfına giriyor. Bu ne demek derseniz, şöyle anlatayım:

1- Avokado yağlı bir meyve, ancak içerdiği yağların büyük bölümü Omega 3. Bu yağların kolesterolü düşürdüğü ve kalp hastalıklarının önlenmesine yardımcı olduğu biliniyor.

2- C ve E vitamini içeriğiyle bağışıklık sistemini güçlendirmeye yardımcı oluyor.

3- İçerdiği yağlar ve E vitamini cildin ve saçların sağlıklı olmasına yardımcı oluyor.

4- Avokado içindeki lutein gözler için koruyucu.

5- Yüksek kalori içererek özellikle spor etkinlikleri için yüksek enerji veriyor. Aynı zamanda içerdiği yüksek lif oranı ile sindirim düzenlenmesine de yardımcı oluyor.

6- İçindeki folik asit, kemik ve kas gelişimine yardımcı olduğundan çocukların ve hamile kadınların da tüketmesi öneriliyor.

7- İçindeki D vitamini kemik ve dişleri güçlendirmeye yardımcı oluyor.

8- Magnezyum ve potasyum içeriği çok yüksek, bu sayede kas ve sinir sistemi sağlığına da destek oluyor.

Bu liste daha uzuyor. Ancak konuyu araştırırken özellikle kolesterol ile ilgili rastladığım bir veriyi de paylaşmak isterim. Bunu kaynaktan olduğu gibi yapıştırıyorum:

“Yüksek miktar avokado tüketiminin düşük kan kolesterol seviyesini sağlayabileceği ön araştırmalarda tespit edilmiştir. Özellikle, 7 günlük zengin avokado diyeti sonrası hiperkolestrol hastalarının kolestrol seviyelerinde yüzde 17 oranında düşüş olduğu tespit edilmiştir. Diğer tespitlerde LDL (kötü huylu kolestrol) ve trigliserid seviyesinde yüzde 22 düşüş HDL (Yüksek yoğunluklu lipoprotein-iyi huylu (yardımcı) kolestrol) seviyesinde yüzde 11 artış olmuştur.”

Geçtiğimiz günlerde evde buluşmak üzere plan yaptığım iki çok sevgili dostum benden guacamole istediler. Büyük bir zevkle yaparım dedim, ancak daha önce hiç yapmadığım için biraz araştırdım. Lezzet olarak oldukça iyi bir sonuca ulaştım, gerçi biraz fazlaca acı olmuştu ama terleye terleye hepsini bitirdik. Acısını hafifletmeye çalışarak tarifi güncelleyeceğim.

Ondan önce, babamla yıllardır yaptığımız harika bir avokado mezesini de kısaca anlatayım. Burada olgunlaşan avokadoları soyup, kullandığınız avokado başına 1 diş sarımsak, tuz, karabiber ve yaklaşık bir iki tatlı kaşığı beyaz üzüm sirkesi kullanıp ezerek karıştırıyorsunuz. Özellikle rakı masalarına çok yakışan bir meze olduğunu söyleyebilirim. Malzemeleri ağız tadınıza göre artırabilirsiniz de.

Bu arada avokado genellikle alındığı haliyle kullanılamıyor, aldıktan sonra oda sıcaklığında 2-3 gün bekletirseniz içi yumuşayacak, dışı koyulaşacak. Çok uzun da bekletmemek önemli, bu sefer içi kararmaya başlıyor, lezzeti de bozuluyor.

Haydi şimdi de size enfes bir guacomole tarifi vereyim:

MALZEMELER: 4 KİŞİLİK

3 adet olgunlaşmış avokado
Bir paket taze kişniş (veya pazarda bulursanız yarım demet)
Bir adet lime
Bir adet küçük boy kuru soğan
Bir adet chilli biber
Tuz, karabiber

Önce soğanı ince küpler halinde doğruyorum. Kişnişin sadece saplarını ve chilli biberleri de ince kıyıyorum. Daha sonra bu üç malzemeyi bir kesme tahtasında bir araya getirip üzerine bir tutam tuz ekleyip, bıçağımın kenarıyla ara sıra ezerek hep birlikte iyice incelene kadar kıymaya devam ediyorum. Adeta bir macun kıvamına gelmesini istiyorum. Bunu bir mutfak robotuyla da yapabilirsiniz ancak bu şekilde yaparak daha yoğun bir doku elde edilebiliyor.

Daha sonra avokadoların içlerini çıkarıp büyük bir kaba alıyorum. Acılı soğanlı macunu, lime suyunu da ekleyip, bir patates ezici veya çatal kullanarak avokadoları eziyorum. Ben guacomoleyi hafif parçalı kalacak şekilde daha keyifli buluyorum, ancak zevkinize göre ince ya da kalın yapabilirsiniz. En son olarak kalan kişniş yapraklarını da kabaca doğrayıp her şeyi güzelce karıştırıyorum.

Guacomole özellikle iyi kalite mısır cipsleri ve birayla harika giden bir yemek. Ayrıca etli yemekler ile de yakışan bir lezzeti olduğunu söyleyebilirim.

Keyif dolu günler dilerim.


Evren Aybars kimdir?

İlk makarnasını ilkokul 3'te pişirip, o günden sonra kendini yemek konusunda geliştirmeye başladı. 10 Numara Mutfak adlı YouTube kanalını kurdu ve yazarlığa başladı. Aynı zamanda makine mühendisi olarak çalışma hayatına devam eden Evren, evli ve bir çocuk babasıdır.

YAZARIN DİĞER YAZILARI