Kültigin Kağan Akbulut
Kültigin Kağan Akbulut

Mamut'ta öne çıkan 10 sanatçı

Cuma, 27 Nisan, 2018
Genç sanatçılara alan açan Mamut Art Project 26-29 Nisan tarihleri arasında Küçük Çiftlik Park'ta. Öne çıkan on sanatçıyı bir araya getirdik.

Ulaşılabilir sanat düşüncesiyle yola çıkan Mamut Art Project altıncı yaşına girdi. Türkiye’de genç, henüz üretimlerini paylaşma olanağı bulamamış sanatçılara yönelik ilk projelerden biri olan Mamut performans programı, edisyon çalışmaları ve bu sene eklenen çocuk atölyesi çalışmalarıyla büyüyerek yoluna devam ediyor. Akkök Holding sponsorluğunda gerçekleşen Mamut’ta bu sene de 50 sanatçı yer alıyor. 26-29 Nisan tarihlerinde Küçük Çiftlik Park’ta yer alan Mamut’ta öne çıkan 10 sanatçıyı bir araya getirdik.

1- İbrahim Ahmet Derindere

İbrahim Ahmet Derindere

Sanatçının helikopter kameramanlığı yaptığı dönemde çektiği bir koyun sürücü fotoğrafından yola çıkan seri sivil itaatsizlik üzerine çalışan ABD’li filozof Henry David Thoreau’nun düşüncelerinden esinleniyor.

“Buradan yola çıkarak oluşturduğum seride, bir koyun sürüsü fotoğrafı ve bu fotoğraftan kesilmiş koyun fotoğrafları görüyoruz. Sürünün başında bir çoban veya bir çoban köpeğinin olmayışı ve beyaz fon üzerine yerleştirilmiş koyunlar sanki Thoreau’nun birey-devlet ilişkisi üzerine görüşlerini anımsatır gibi.”

2- Sidar Baki

Sidar Baki – İsimsiz

Çalışmalarını daha önce Aksanat ve Evin Sanat Galerisi’nde gördüğümüz Sidar Baki 2017 yılı Nuri İyem Resim Ödülü’nü kazanmıştı. Sidar Baki, Mamut’ta resimleriyle yer alıyor.

“İçinde bulunduğum çevrenin, bende yarattığı etki resimlerimde görünürlük kazanır. Bu görünürlük mekan-figür ilişkisiyle vücut bulur. Mekan içerisindeki figür ve nesnelerin durumunda, bilinçli bir rastlantısallık söz konusudur. Tuval üzerindeki nesneler ve figürlerin durumu, renk, ışık, gölge, yatay ve dikeyler sessiz ve durağan olan konularıma hareketlilik katmıştır.”

3- Abdülhenan Doğan

Sanatçının Mardin’deki köyüne dönüş yolculuğu anlamına gelen “Yüzleşme” isimli video serisi özellikle yerleştirmesiyle öne çıkıyor.

“Göç yolunun tersini izleyen bu yolculuğun durakları arasında pek çok buluşma anına tanıklık ediyoruz. Güvenlik nedeniyle yerinden edilmenin hayatlarda bıraktığı güvensizliğin ardından gidenler, kalanlar ve aidiyet hissetmeyenler arasındaki bir kopukluğa değiniyor.”

4- Kıvılcım Harika Seydim

Sanatçının siyah beyaz oluşturduğu resim ve video çalışmaları birey, kent ve doğa ilişkisine değiniyor.

“Birey nereye giderse gitsin hiçlik hissi kendini hissettirecektir. Ancak kendi içine dönüp baktığında aidiyet ve bütünlük hisleri bireyin ruhunu besleyebilir. Mekanla birey arasında bir düzlemde gerçekleşen bir eksiklik ya da bulunmayış durumu, mevcut olmama hali, kısaca hiçliğin kendisi çalışmama referans olmaktadır.”

5- Nihal Konar Naş

Sanatçının ladin ağacından yaptığı Artı Değer, Kapit(all) / One ve D-503 heykelleri aldığı iktisat eğitiminden ve ekonomist olarak iş dünyasında geçirdiği dönemden izler taşıyor.

“Kapitalizm, iktidar ve statü üzerine düşündüğüm kavramlar, Kanatlılar Serisi’nin konusunu da bu kavramlar oluşturuyor. Malzeme olarak ahşabı kullanıyorum. Çünkü geleneksel bir malzeme olarak ahşabı oymak için sabır, emek ve zaman gerekiyor. Oysa günümüz tüketim toplumunda her şey çok hızlı tüketiliyor ve zamanla yarışılıyor.”

6- Aslı Özyenginer

Aslı Özyenginer-Suya Anlat

Aslı Özyenginer’in Suya Anlat video serisi ve yerleştirmesi dertlerin, kötü rüyaların suya anlatılması deyişi üzerinden ev ve aidiyet kavramlarına bakıyor.

“İçinizde birikeduranları suya anlatmak bu coğrafyaya ait bir nasihat. Anlatılanların suyun akışkanlığıyla birlikte süzülüp gittiğine duyulan, suyun negatif elektriği iletip nötrleme özelliğini, ‘nefesin’ – yani sözel ifadenin sağaltıcı gücünü baz alan bir inanç. Fakat biz gidenler ve kalanlar olarak uzunca bir süredir sormadan edemiyoruz: Nefessiz bırakıldığımız bir dönemi, suya nasıl anlatacağız?”

7- NCONEN

NCONEN-Russian Bomber

Sokak sanatçısı olarak uzun süredir çalışmalarını sürdüren NCONEN sokak sanatçılarının portrelerini içeren serisiyle Mamut’ta. Sanatçı resimlerinde sokak sanatçılarının kimliklerini gizlerken, “Grafiti Suç Değildir” mottosundan gelen, birey, toplum ve grafiti arasındaki bağı inceliyor.

8- Ethem Cem

Sanatçının Art Deco esintili yeni medya yerleştirmesi Hex üç boyutlu baskı ve projeksiyon işleme gibi farklı medyumları bir araya getiriyor.

“Hex, Art Deco’nun göreli sadelik, düzlemsellik, simetri ve tekrarlarını benimseyerek, projeksiyon eşleme teknolojisiyle makineler tarafından üretilmiş bir nesnede bir araya getiriyor. Hex’in bunları bir araya getirmekteki amacı, izleyicilere Art Deco ortamında görsel ve işitsel bir deneyim yaşatmak.”

Gökhun Baltacı – İsimsiz

9- Gökhun Baktacı

Sanatçının kağıt üzerine pastel kullanarak yaptığı çalışmaları çocukluk ve eğitim üzerine hafızamızda yer eden imgeleri tersine çeviriyor. Rahatsız edici hale bürünen çocukluğa dair görsellerle ilk resim eğitiminin aracı olan pastel boyayı bir araya getiriyor.

10- Başak Tuna

Tuna’nın 32, 38, 42 isimli yerleştirmesi anayasadaki Kabahatler Kanunu üzerine bir düşünme aracı.

“Kabahatler Kanunu’nda geçen bazı maddeleri kabahat olarak değerlendirmek yerine bir iletişim biçimi olduğunu savunuyorum, bu yüzden bu kanunları delmek üzere üç itaatsiz obje tasarladım. ”

Bonus: İlke Şahin

İlke Şahin’in Tecrit 2 isimli yerleştirmesi izleyiciyi klostrofobik bir oyuna davet ediyor. İçi süngerle kaplanmış dar bir yapının içinden geçen izleyici kendini boşlukta buluyor.

“Sünger ise gözenekli ve boşluklu yapısı gereği yüzeyine temas edildiğinde geri çekilir ve bu temasın şiddeti oranında kendi formundan ödün verir. Süngerin bu edilgen yapısı, temas edeni ne kadar etkileşime geçeceğine karar vermeye iter.”

YAZARIN DİĞER YAZILARI