YAZARLAR

Karayolları Holding varken oy verene metro yalan!

Otobüse binemediğinizde, metronuzun, vapurunuzun olmadığını her düşündüğünüzde, arabaya anahtarınızı takarken mutlaka Karayolları Holding’i düşünün. Toplu taşıma bulamadığınızda, otomobil şirketine araba artı vergi ödediğinizde, petrol şirketine yakıt parası artı vergi verdiğinizde, köprü ve yollara geçiş parası artı vergi verdiğinizde Karayolları Holding’i düşünün. O holding şimdi yeni yatırımlar yapacak.

Karayolları Holding Türkiye’nin en büyük holdingi. Adı holding değil ama en büyük holdinginden daha büyük. Ticari bir şirket değil ama şirketlerden daha ticari. Vergi dairesi değil ama vergi toplamada bir numara.

Gücünü anlamak isterseniz Karayolları Genel Müdürlüğü'nün şu sözlerini okumanız yeterli “2015 yılı KGM yatırım harcamaları toplamının 20,292 milyar TL olduğu dikkate alındığında, karayolları altyapı yatırımlarına harcanan ödeneklerin yaklaşık üç katı seviyesinde vergi ve ücret geliri elde edilmektedir.” Yani 1 TL yatırıp 3 TL kazanmış.

KARAYOLLARI HOLDİNG’İN PATRONU KGM!

Karayolları Genel Müdürlüğü, yaptığı yatırımlarla müthiş işler başarıyor. Geçen yıl Karayolları Holding’i keşfettiğimizde 2006 yılı ile 2015 yılını karşılaştırmış, kat edilen mesafeyi hayretler içinde görmüştük. Bu ilerlemeye 2016’yı da ekleyince hayretler çok daha keskinleşiyor. Mesela;

-2006’da motorlu taşıtlar vergisi olarak 3 milyar TL bizden alınırken, 2015’te 9 milyar TL toplandı. 2016 yılında bu rakam 10 milyar TL’ye çıktı. Yani sadece bir yılda MTV’de yüzde 12 artış başardı.

-Motorlu taşıtların ÖTV’si 2006’da 4,1 milyar TL iken, 2015’te 17 milyar TL’ye çıktı. 2016 ise tam 18,9 milyar TL ile yüzde 11’lik bir artış yakaladı.

-Yakıtın KDV ve ÖTV’si 13,3 milyar TL iken 2015’te 30,5 milyar TL oldu. 2016 yılında yüzde 20’lik artış ile 37 milyar TL aşıldı.

-Köprü ve otoyolların geliri ise aynı dönemde 500 milyon TL’yken 2015’te 1 milyar TL’yi geçti, 2016’da 1,5 milyar TL’ye geldi.

Böylece yakıtın KDV ve ÖTV’si arabanın MTV’si, ÖTV’si, köprünün geçişi derken 2006’da Karayolları Holding tam 20 milyar TL’lik ciro yaparken, 2015’te 57,8 milyar TL’lik ciroya ulaştı. 2016’da durmadı, geliri 67,4 milyar TL’ye çıkardı. Hem de 2016’da daha az yatırım yaparak.

.

HALKIMIZ, KÂR MARJIMIZ!

2016 yılında KGM sadece 18,3 milyar TL yatırım yaptı. KGM yol yaptı, otomobil firması üstünden geçecek arabayı satıp vergisini topladı, benzinci yakıtı satıp vergisini topladı, banka HGS ve OGS paralarını topladı ve ortaya 67,4 milyar TL’lik bir gelir çıktı. Yani Karayolları Holding halktan 67,4 milyar TL topladı.

KÂR PAYLARI MÜTEAHHİT VE BÜTÇEYE

KGM 2016’da sadece 3,15 milyar TL para harcamış. Geriye kalan parayı ne yapmış, kime aktarmış? Karayolları Holding 18,3 milyar TL’yi müteahhite aktardı. Geriye kalan 45,9 milyar TL ise bütçeye gitti. Böylece KGM 1 TL harcadı, 6 TL müteahhite verdi, 15 TL ise devlete kazandırdı. Devlet ise bugünkü asfalt-beton-kömür-ithalat politikalarına harcadı.

.

TOPLU TAŞIMAYI ÖLDÜR, GELİRİ KAP!

Tabii ki bu mucize de toplu taşımanın öldürülmesi ile oldu. Artık Boğaz'ı daha az vapur geçiyor. Daha az otobüs çalışıyor. Metrolar, raylı sistemler aynı. 2015-2016 arasında bir yılda devletin geliri yüzde 17 artarken, kat edilen mesafe o kadar artmadı. 2015 yılına göre 2016’da sadece yüzde 6 daha fazla mesafe kat etmişiz. Bunun nedeni arabalar değil, otobüsler. Çünkü vapurların seferini azalttığımız gibi otobüsler daha az çalışmış. Ülkede otomobiller bir yılda yüzde 7 daha fazla kilometre yaparken, otobüsler yüzde 7 az kilometre yapmış. Dolayısıyla daha az toplu taşıma ile daha çok vergi toplanmış. Bir başka deyişle, otobüsler bir yılda yüzde 7 daha az yol yapınca, otomobiller yüzde 7 daha çok yol yapmış, kazanan ise yüzde 17 gelir artışı ile devlet olmuş.

İşte buna mucize formül denir.

OTOYOL A.Ş VE KÖPRÜ A.Ş ÖZELLEŞTİ!

Devlet 2015 yılında 1 milyar TL’yi geçen köprü ve otoyol gelirlerini 2016’da 1,45 milyar TL’ye çıkartarak büyük bir başarı elde etmişti. Bu rakamlara sadece birinci ve ikinci köprü paraları dahil. Bunların dışında Osmangazi ve 3'üncü Köprü ve Avrasya Tüneli var. Onlar yeni açıldı ama gelirleri Köprü A.Ş. içinde yer almıyor çünkü o kısımlar özelleşti. Devlet öyle bir model uyguladı ki, sanki köprünün yapılmasını değil, vatandaşı özelleştirdi. Yani köprü işini alana vatandaşın cüzdanı bedava yapıldı Böylece arabası olmayan bir Vanlının bile bu köprünün parasını verebileceği bir model geliştirdi.

İşte bu otoyol gelirleri ve 1'inci ve 2'nci köprüler 2017 yılında 1,7 milyar TL’den fazla devlete gelir getirdi. Yani özelleşen köprüler şirketlere milyarlar, özelleşmeyen vergi daireleri gibi çalışan otoyol ve köprüler 1,7 milyar gelir getirdi.

OY VERENE METRO HAYAL

İste tam burada bir not düşelim. İstanbul Belediye Başkanı Mevlüt Uysal en çok oy aldıkları yerlere metro yapacaklarını açıklamış. Karayolları Holding varken yapamaz. Uysal da bütün siyasetçiler gibi KH’ye çalışıyor. Geçen yık KH’yi keşfetmiş ve yazmıştık. Yapsalar keşke. Yapsalar bile çalıştıramazlar. Çalıştıracak olsalar Marmaray’ı çalıştırırlardı. Üsküdar’da Eminönü’nde o kadar seçmenleri var. Onlar ne kadar kullanabiliyor? Çok az. Çünkü Marmaray çalışırsa 3'üncü Köprü, Avrasya Tüneli çalışmayacak. Herkes gibi o da biliyor.

KARAYOLLARI HOLDİNG HALKIMIZI SEVİYOR

2016 yılında KH 1 TL karşılığında müteahhite 6, devlete 15 TL kazandırdı. Devlet ise politikaları ile toplu taşımayı öldürdü, belediyeler de arka çıktı. Böylece 2016’da metrolar çok çalışmadı, otobüsler yüzde 7 az yol aldı, otomobiller ise yüzde 7 daha fazla yol aldı. Böylece Karayolları Holding’in halktan topladığı para bir yılda yüzde 17 arttı.

Otobüse binemediğinizde, metronuzun, vapurunuzun olmadığını her düşündüğünüzde, arabaya anahtarınızı takarken mutlaka Karayolları Holding’i düşünün. Toplu taşıma bulamadığınızda, otomobil şirketine araba artı vergi ödediğinizde, petrol şirketine yakıt parası artı vergi verdiğinizde, köprü ve yollara geçiş parası artı vergi verdiğinizde Karayolları Holding’i düşünün. O holding şimdi yeni yatırımlar yapacak. Yüreğinize inmesin ama elde tam 77 milyar TL’lik yeni yatırım var. Bunun için mutlaka arabanızı yenileyin, köprüden mutlaka geçin.

Karayolları Holding 2016’da sayenizde yüzde 17 büyüdü. Herkes KH’ye çalışıyorken kimse kendilerine oy veren bölgelere fazladan metro yapamaz, olanları ise çalıştırmaz. Çünkü KH var. KH sizlerden daha çok destek bekliyor. KH sizleri çok seviyor.


Önder Algedik Kimdir?

Proje yöneticisi, enerji ve iklim uzmanı. Çeşitli sektörlerde proje yöneticiliği yaptıktan sonra son yıllarda iklim değişikliği ve enerji alanında uzman olarak çalışmaktadır. İklim, Enerji, Çevre Sorunları Araştırma Derneği başkanı olup 350ankara.org iklim aktivist grubunun kurucularındandır. Raporlarına ve arşivine http://www.onderalgedik.com/ adresinden ulaşılabilir.