YAZARLAR

İstanbul uyuz mu olmuş?

Astronot Randy Breskin bir dizi İstanbul fotoğrafı paylaştı. Aralarından bir tanesi 3. Köprü’nün pabucunu dama atacak cinstendi. Tam da o fotoya bakılınca insanın aklına, “Aa İstanbul uyuz mu olmuş?” gibi düşünceler getiren bir foto idi. Evet 3. Köprü’yü de içine alan Kuzey Marmara Otoyolu, Atatürk Havalimanı ve Sabiha Gökçen’in alanını toplayın, çok daha fazlasını içine alan bir orman tahribatı size bakıyordu.

İki yıl önce “uzaydan görülen en büyük iklim düşmanı proje ne?” deseler, “3. Köprü” derdim. Gerçekten de 3. Köprü deniz üstü en büyük iklim düşmanı yapı olmayı hak ediyor. (Buradan detaylı anlatımını izleyebilirsiniz) Düşünsenize, kesilen ormanı, toprağa dökülen asfaltı ve betonu bir yana bırakın, denizin üstüne bile 83 bin metrekare asfalt ve beton döküldü.

Ama bütün bunlar konusunda yanılmışım. Ta ki NASA’dan bir astronot uzaydan çektiği fotoğrafı paylaşana kadar.

NASA astronotlarının sosyal yönü olmasa ve fotoğraf paylaşmasalar, bizler doğanın yıkımı ve beton dökme garantili projeleri filan göremeyeceğiz.

Uzay üssü yörüngesinde ilerlerken Türkiye’nin üstünden geçerken çeşitli fotoğraflar çekiyorlar. Nitekim geçen sene astronot Jeff Williams uzaydan çekilen bir video paylaştı. Videoyu izlediğinizde İstanbul’u ne kadar beton götürüyor, anlıyorsunuz.

Astronotumuz 4 Ağustos günü İstanbul semalarında bir fotoğraf daha paylaştı ve kuzeyin köprü ile nasıl imara açılacağı hissini hepimize verdi. Neyse ki Bay Williams uzay istasyonundaki görevini tamamladı ve yeryüzüne döndü.

NASA 2071135 80.6F Fotoğraf: NASA, Nisan 2016

Aradan bir yıl geçti ve bu sefer diğer bir astronot Randy Breskin bir dizi İstanbul fotoğrafı paylaştı. Aralarından bir tanesi 3. Köprü’nün pabucunu dama atacak cinstendi. Tam da o foto aralarından alınıp bakılınca insanın aklına “Aa İstanbul uyuz mu olmuş” gibi düşünceler getiren bir foto idi. Evet 3. Köprü’yü de içine alan Kuzey Marmara Otoyolu, Atatürk Havalimanı ve Sabiha Gökçen’in alanını toplayın, çok daha fazlasını içine alan bir orman tahribatı size bakıyordu.

3. HAVALİMANI, EN BÜYÜK İKLİM DÜŞMANI YAPI

Mevcut Atatürk Havalimanı 11,7 milyon metrekare alanı 330 bin metrekare terminal alanı ve üç adet pisti olan bir havalimanı. Havalimanı, Haydarpaşa Tren Garı’nın çalıştığı 2012 yılında 45 milyon yolcu taşırken, gar kapatıldıktan dört yıl sonra 2016’da 60 milyon yolcu kapasitesine çıktı. Benzer şekilde Sabiha Gökçen Havalimanı ise 2012’de 15 milyona yaklaşan yolcu sayısını 2016’da 30 milyona çıkartabildi. Hem de tek pist ile bunu başardı. Böylece 2000 yılında 15 milyon, 2012’de 60 milyon olan toplam havayolu yolcu sayısı 2016’da 90 milyona yükseldi. Böylece sadece Atatürk Havalimanı taşıdığı yolcu sayısı itibariyle dünyada 14’üncü sırada yer aldı.

3. Havalimanı ise dört pisti olan İstanbul’a altı pist ekleyerek 200 milyon yolcu kapasitesini hedefliyor. Yani Dünyanın birinci ve ikinci büyük havalimanı Atlanta ve Çin’in Pekin Havalimanı’nın toplamından fazlasını taşımayı hedefliyor. İlk fazı bittiğinde 90 milyon olan yolcu kapasitesi 2028’de 200 milyona çıkacak.

Böylece Atatürk ve Sabiha Gökçen’in toplamından iki kat fazla yolcu taşımak için onların toplamından 5-6 kat büyük bir alana 2-3 kat inşaat yapılacak.

3. HAVALİMANI: GEZEGENİN EN BÜYÜK FELAKETİ

Türkiye’de 2015 yılında 185 milyon kişi uçtu. 3. Havalimanı tek başına 200 milyon yolcu hedefliyor.

1990-1999 arası ortalama 67, 2000-2009 arası 270, sadece 2015 yılında tam 959 aşırı iklim olayı oldu. 200 milyon yolcu kapasiteli 3. Havalimanı açılırsa ne olur?

Atatürk ve Sabiha Gökçen havalimanlarının kapladığı beton ve asfalt alan belli. 3. Havalimanı ile bu alan ikiye, üçe değil dörde, beşe katlanacak. 2015 yılı en sıcak beşinci yıl, 2016 en sıcak dördüncü yıl oldu. 3. Havalimanı biterse sıcaklık rekorları kırmayacak mıyız?

YUKARI İSTANBUL VE GETTO İSTANBUL

Bu kadar sömürü göz önünde olamaz tabii ki. Bu zenginlikler artık 3. Havalimanı çevresinde toplanacak. Böylece 3. Havalimanı çevresindeki yeni İstanbul’a eski İstanbul ucuz işçi verecek, ucuz taşeron sağlayacak, ucuzcu sermayedarlar peydahlayacak. Çünkü bütün zenginler orada yaşayacak. İlk iklim felaketinde de yardıma getto İstanbul’dan getirilen işçiler koşturulacak.

kanalgdozel .

Çok açık ki Türkiye ve özelde İstanbul Harvey, Irma, Katia ve en sonuncusu Jose kasırgaları gibi aşırı iklim olaylarına davetiye çıkartıyor. Daily Mail’de yer alan aşağıdaki resim her şeyi anlatıyor. Şu an yaşadığımız iklim olayları 1. ve 2. Köprü ile Atatürk Havalimanı’nın sonuçları.

3. Köprü’nün sonuçlarını yaşamaya başlamadık ama Sabiha Gökçen’in yarattığı tahribat ve sera gazını yaşıyoruz. 3. Havalimanı’nın doğa tahribatı daha bitmediği için etkisi artıyor. 2018’de açıldığında daha hızlı artacak ve 2028’ye kadar artmaya devam edecek. Böylece üç köprü, üç havalimanı ile bizlerin 2023’te iklim felaketlerinin olağan olduğu bir İstanbul görmesi kaçınılmaz olacak.

Bu arada vergilerinizi aksatmayın, Türkiye iklim sözleşmesine taraf olmak için finansman istiyor, o konuda da yardımcı olalım.

airportgdozel

(Kaynak: Daily Mail)


Önder Algedik Kimdir?

Proje yöneticisi, enerji ve iklim uzmanı. Çeşitli sektörlerde proje yöneticiliği yaptıktan sonra son yıllarda iklim değişikliği ve enerji alanında uzman olarak çalışmaktadır. İklim, Enerji, Çevre Sorunları Araştırma Derneği başkanı olup 350ankara.org iklim aktivist grubunun kurucularındandır. Raporlarına ve arşivine http://www.onderalgedik.com/ adresinden ulaşılabilir.