Kültigin Kağan Akbulut
Kültigin Kağan Akbulut

Gençlerle Karşılaşmalar

Pazar, 25 Eylül, 2016
Pera Müzesi'nin yeni sezon sergilerinden Karşılaşmalar, Akdeniz Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi'nde yetişmiş sanatçıların birikimini sunuyor.

Pera Müzesi’nin yeni sezon sergilerinden biri olan Karşılaşmalar, Akdeniz Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi’nde eğitim almış sanatçıların işlerini bir araya getiriyor. 1999 yılında kurulan fakültenin farklı bölümlerinden mezun ya da eğitimine devam eden sanatçıların işlerinden bir seçki niteliğindeki sergi okulun çalışmalarının bir özeti niteliğinde.

Pera Müzesi daha önce yurt dışından Saraybosna Güzel Sanatlar Akademisi ve New York, School of Visual Arts mezunlarından, Türkiye’den de Dokuz Eylül, Anadolu ve Marmara Üniversiteleri Güzel Sanatlar Fakülteleri ve Yıldız Teknik Üniversitesi Sanat ve Tasarım Fakültesi mezunlarından grup sergileri ve portfolyo sergileri gerçekleştirmişti. Bu sergi dizisi içine dahil edebileceğimiz Karşılaşmalar sergisi de yerelde gerçekleştirilen ve mezuniyet sergilerinde unutulup giden üretimi, İstanbul sanat ortamına taşımak açısından kıymetli.

Mimar Sinan Üniversitesi’nde başlayan güzel sanatlar eğitimi anlayışı yıllar boyunca güçlü ve baskın bir etki oluşturdu. Ancak 90’lardan bu yana açılan devlet ve vakıf üniversitelerindeki güzel sanatlar fakülteleri ve sanat eğitimi veren diğer fakülteler Mimar Sinan anlayışına alternatif bir eğitim getirdiler. Şu an için bir ‘tekel’den söz edemeyiz belki, yeni üniversiteler genç sanatçılar için bambaşka yollar açtılar, ancak halen Mimar Sinan’ın geçmişten gelen bir gücü var. Pera Müzesi’ndeki bu sergiler de yeni arayışları yansıtması bakımından önemli.

murat-ekmekci-arayis-haber-ici

Murat Ekmekçi’nin Arayış fotoğraf serisinden

Karşılaşmalar, üniversitenin verdiği eğitim sürecindeki yöntemlere odaklanarak bölümlendirilmiş. Bedenin Dönüşümü, Soyutlama, Kavramsal Yaklaşımlar, Dijital Evren-Reklam ve Belgesel bölümlerinden oluşan sergi fakültenin ilk mezunlarından son döneme kadar gelse de işlerin çoğu 2010 sonrasında üretilmiş. Seçki bölüm hocalarından oluşan bir kurul tarafından bir araya getirilmiş, ancak daha erken tarihli işlerin de olması fakültenin tüm sürecini görmek açısından önemli olabilirdi.

Sergideki bazı eserler güçlü yanlarıyla öne çıkıyor. Mustafa Bolat’ın sert ile yumuşak olan arasındaki gerilimi hissettirdiği Sınır – Durum işi, İsa Yılmaz’ın göz yanılmasını kavramsal bir noktaya çeken Gelecek-Şimdi-Geçmiş işi, Murat Ekmekçi’nin Türkiye’de örneği az bulunan kavramsal fotoğrafçılık açısından heyecanlandıran Arayış fotoğraf serisi, Oğuzhan Yalçıner’in dekoratifle dalga geçen Sürahiler’i, Dilek Dadaylı Paktaş’ın Göreli heykelleri serginin öne çıkan eserlerinden. Ancak sergide ismi geçen birçok sanatçının üretime devam etmediğini görmek de genç sanatçı ortamımızın sorunlu yanlarından biri olarak ortada duruyor.

Mustafa Bolat   Sınır - Durum

Mustafa Bolat’ın Sınır-Durum isimli eseri

Akdeniz Üniversitesi hocalarından Ebru Nalan Sülün, katalog yazısında “Kentlerin ruhu var mıdır?” diye soruyor ve Antalya’nın doğası, iklimi, renkleri ve ışığı ile halk üzerinde bir etki yarattığını belirtiyor. Bunun yanında şehrin yereli ve uluslararası olan birlikte barındırarak bir ayrıcalıklı kültür oluşturduğunu ekliyor. Bir yandan da kentin arkeolojik birikiminin sanatçılar üzerine bıraktığı etkiye de bakmak önemli. Ancak bütün sergiye baktığımızda kent ruhundan çok dünyaya bakan / uluslararası üretim ortamını takip eden bir öğrenci / sanatçı adayı topluluğu görüyoruz. Bazı işler “Benzer İşler”e düşecek derece birebirken, bazılarında da sanatçının orijinal dokunuşunu hissediyoruz. Bazı eserler öğrenci sergilerinde duyulan ‘olmamışlık hissi’ni veriyor, ki bu çok doğal. Ancak serginin geneline baktığımızda, Akdeniz Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi’nin 1999 yılından bu yana oluşturduğu birikimi görüyoruz. Ki aslında üniversite sergilerinin anlamı da burada.

Aslı Şahin Bones Feel

Aslı Şahin’in “Bones Feel” adlı çalışması

 

YAZARIN DİĞER YAZILARI