Vekiller down sendromlu, otizmli bireyler için sahaya iniyor

Down sendromu, otizm ve diğer gelişim bozukluklarına ilişkin kurulan Meclis Araştırma Komisyonu, farkındalığı artırmak, eğitim merkezlerini denetlemek ve bu bireylerin istihdama katılımlarını sağlamak amacıyla şehir ziyaretleri gerçekleştirecek. Özel eğitim ders saatlerini artırmayı ve öğretmen sorununu çözmeyi hedeflediklerini söyleyen komisyonun CHP’li üyesi Çetin Arık “Bir aile elindeki tek ineği satıp 'çocuğum acaba konuşur mu?' diye eğitimine harcıyor. İneğini satan ailenin karşılığında alacağı eğitim kalitesinin yaratılması çok çok önemli” diye konuştu.

Serkan Alan  salan@gazeteduvar.com.tr

ANKARA – Down sendromu, otizm gibi gelişim bozukluklarının yaygınlığının tespiti ve sorunların çözümü için alınacak tedbirlerin belirlenmesi amacıyla kurulan Meclis Araştırma Komisyonu bugüne dek 18 toplantı düzenledi. Sivil toplum örgütü temsilcilerini, konunun uzmanı bilim insanlarını ve gelişim bozukluğu olan çocukların yaşadığı zorlukları ailelerinden dinleyen komisyon sahaya inme kararı aldı.

İlk ziyaretini Kırşehir’e gerçekleştiren komisyon gelişim bozukluğuna ilişkin farkındalığı arttırmak adına Konya, Kocaeli, Manisa, Bursa, Kayseri ve Antalya’ya gidecek. Bu illerin valilerinin başkanlığında kaymakamlar ve belediye başkanlarıyla görüşecek komisyon üyeleri özel eğitim veren okulları ziyaret ederek buradaki eksiklikleri tespit edecek.

İSTİHDAM ALANINA KATILMALARI İÇİN GÖRÜŞMELER YAPILACAK

İlk olarak özel sektörün geliştiği şehirleri ziyaret etmeyi tercih eden komisyon üyeleri buralarda kamu kurumları ile özel teşebbüsün işbirliği yapması adına görüşmeler gerçekleştirecek. Bursa’daki bir fabrikada 15 otizmli çalıştırılması örneğini gittikleri şehirlerdeki özel sektör temsilcileri ile paylaşacak olan milletvekilleri otizmli ve down sendromlu bireylerin çalışma hayatına katılmalarının önemini anlatacaklar.

DİL GELİŞİM UZMANI OLMAYAN OKULLAR VAR

Komisyonun CHP’li üyesi Kayseri Milletvekili Çetin Arık, Kırşehir ziyaretindeki izlenimlerini aktardı. 300 öğrenciye sahip özel eğitim okulunda sadece üç özel eğitimcinin bulunduğunu, diğer öğretmenlerin ise ya sertifikalı ya da farklı branşlarda emekli olmuş öğretmenlerden oluştuğunu ifade eden Arık şunları söyledi:
“Komisyon olarak sahada tabloyu net olarak görüyoruz.  Olması gereken asıl özel eğitim öğretmenidir. Örneğin dil gelişim uzmanı yok. Bu çocukların yüzde 95’i konuşamıyor ama okullara gidip kim dil gelişim uzmanı dediğimizde  dil gelişim uzmanının olmadığını görüyoruz. Neden yok diye sorduğumuzda mevzuatta olmadığı yanıtını alıyoruz. Mantar gibi açılan özel eğitim okulları var ama amaç ne? Amaç gerçekten bu çocukların sorunlarını çözmek mi? Hayır.”

‘ÇOCUĞUM AYAKKABISINI BAĞLASIN YETER’ DİYEN ANNE VAR’

Özel eğitim alan bireylerin ders saatlerinin yetersiz olduğunu, haftalık 2 saat dersin 30 saate çıkarılması gerektiğini ve uzman öğretmen sorunun çözülmesi gerektiğini belirten Arık komisyonunun bugüne dek yaptığı çalışmalara ve gelecekteki adımlarına dair ise şunları kaydetti:
“Ailelerin aman aman bir beklentisi yok. ‘Çocuğum ayakkabısını bağlayabilsin bana yeterli’ diyen anne var. ‘Benim çocuğum henüz hiçbir doğum gününe davet edilmedi, benim çocuğumun arkadaşı yok’ diye feryat eden anneler var. Okulda bir öğretmenin ya da ailelerin çocuğu kabullenmediğini onların anlatımlarında görebiliyorsunuz. Bir aile elindeki tek ineği satıp çocuğum acaba konuşur mu diye eğitime harcıyor. Hepimiz insanız ve toplumsal vicdanın harekete geçmesi lazım. Burada en büyük eksiklik eğitim ve eğitimden başka tutunacakları bir dalları yok. İneğini satan ailenin karşılığında alacağı eğitim kalitesinin yaratılması çok çok önemli.”

‘OKULLARDA ÖZEL EĞİTİMCİ EKSİĞİ GİDERİLMELİ’

“Bu komisyonun ivedilikle yapması gereken eğitim kalitesini arttıracak adımların atılmasına katkı sağlamaktır. Komisyonu sadece raporlaştırıp bu noktada kalmaması lazım. Komisyondaki her arkadaşımın isteğini ve hevesini de görüyorum. Eğitim saatini arttırıp bir de özel eğitim öğretmeni eksikliğini giderebilirsek çok yol kat etmiş olacağız. Sertifika alanların özel eğitim vermesiyle olacak bir iş değil bu. Bu işin uzmanından eğitim almak gerekiyor. Bütün özel okullara bu öğretmenlerin şart koşulması gerekiyor. Bu konuda üniversitelerin ve YÖK’ün uyarılması gerekiyor. Planlamayla bu alanda kuvvetli adımlar atmak gerekiyor. Komisyondan sonra umarım farkındalığın arttırılması, çocukların eğitim saatini ve eğitimlerin kalitesini arttırma anlamında bir yol katedeceğimizi düşünüyorum.”