İstanbul'un banliyö hatları parçalı ihale kurbanı mı oldu?

Sirkeci-Halkalı ve Söğütlüçeşme-Gebze arasındaki banliyö tren hattındaki yenileme çalışmaları 6 yıldır bitirilemedi. Bakanlık iki hattın bu yıl içinde hizmete açılacağını söylüyor. Çalışmaların bu kadar uzamasına tepki gösteren BTS'nin eski yöneticilerinden İshak Kocabıyık, "Proje büyük ölçekli değerlendirilmeden ayrı ayrı ihale edildiği için süreç uzadı" diyor. Kocabıyık'a göre hatların bu yıl hizmete açılması da mümkün görünmüyor.
Ulaştırma Bakanlığı, projenin 2018'de biteceğini söylüyor...

Hacı Bişkin  hbiskin@gazeteduvar.com.tr

DUVAR – Marmaray’a entegrasyon için kapatılan İstanbul’daki Sirkeci-Halkalı ve Söğütlüçeşme-Gebze arasındaki hattın yenileme işlemlerinin uzamasına ilişkin tartışmalar sürüyor.

Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Ahmet Arslan geçtiğimiz günlerde yapılan çalışmaları yerinde inceleyerek Gebze Halkalı Banliyö hattının 2018 Aralık ayına kadar biteceğini söyledi.

Konuyu yakından takip eden Birleşik Taşımacılık Sendikasının eski yöneticilerinden İshak Kocabıyık ise “Bunun ne zaman bitirileceği konusunda tereddütlerimiz var. Ray döşemelerinin bittiğini düşünsek bile sinyal sisteminin tamamlanması mümkün gözükmüyor” diyor.

BAKANLIK: YÜZDE 70’İ BİTTİ

2012’de kapatılan hattın projesini ilk önce İspanyol ortaklığı olan OHL firması üstlenmişti. Geçtiğimiz yıl projeyi Kolin-Kanyon-Cengiz İnşaat devraldı. Hattın ne zaman bitirileceğini sorduğumuz Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı, şu an hattın yüzde 70’inin tamamlanmış durumda olduğunu belirterek, şu bilgileri verdu:

“Gebze – Halkalı Banliyö Hatlarının İyileştirilmesi (Marmaray Projesi) CR3 Sözleşmesi kapsamındaki inşai çalışmalar yüzde 70 seviyelerinde olup, yapılan sözleşme gereği nihai proje bitiş tarihi olan 31 Aralık 2018 tarihine kadar tamamlanması hedeflenmekte ve projenin bu tarihte tamamlanması için inşaat faaliyetleri hızla yürütülmektedir.”

Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Ahmet Arslan  da yeni yıla girerken projenin 2018’de tamamlanacağını söyledi.

‘BİZ DE SEVİNDİK ANCAK…’

Birleşik Taşımacılık Sendikası’nın (BTS) eski yöneticilerinden İshak Kocabıyık, konuyu yıllardır takip ediyor. Kocabıyık, projenin hem bitiş tarihi itibarıyla hem de ihaleller açısından el değiştirmesinden dolayı yılan hikayesine döndüğünü söylerken, 2018’de tamamlanması beklenen projeye ilişkin şu değerlendirmeyi yapıyor:

“2018 yılının sonunda Gebze-Halkalı banliyö hattının işletmeye açılacağını duyarken biz de sevindik. Ancak bu sevincimiz ne yazık ki kursağımızda kalıyor. Çünkü mevcut duruma baktığımız zaman bunun 2018 yılında gerçeklemesi imkansız gözüküyor. Örneğin kimi bölgelerde yapılması gereken sanat yapıları yani tünel, viyadük, yarma… halen yapılamamış durumda. Örneğin Kartal geçişi için bir viyadük gerekmekte fakat bu hala yapılmadı. İkincisi de Göztepe’de de benzer bir sorun var. Geçiş için bir sanat yapısına ihtiyaç var. Fakat buradaki inşaatın ilerleme noktasında da bir ilerleme söz konusu değil. Bu sanat yapıları yapılamadan ne alt yapı hizmetleri, ne ray döşemesi ne de sinyal ve elektrik işlemleri yapılamaz. Önümüzdeki mevsim inşaat için oldukça elverişsiz olacak. Bunun ne zaman bitirileceği konusunda tereddütlerimiz var. Ray döşemelerinin bittiğini düşünsek bile sinyal sisteminin tamamlanması mümkün gözükmüyor.”

 

‘2018’DE NASIL İŞLETMEYE AÇILACAK MERAK EDİYORUM’

“Projenin 2018’de nasıl işletmeye açılacağını ben de merak ediyorum” diyen Kocabıyık, şöyle devam etti: “Marmaray sözleşmeleri imzalandığında parça parça imzalandı. Bütünün 2015 yılında hizmete gireceği bunun yanı sıra Gebze-Pendik arasının 2012 işletmeye açılacağı söylenmişti. Ancak Gebze-Pendik arası alt yapı işlemleri bitmesine, yani rayların döşenmiş olmasına rağmen sinyal ve sinyalizasyon sistemindeki sıkıntılardan dolayı bir türlü işletmeye açılamadı.”

Kocabıyık, bu projenin çoktan tamamlanmış olması gerektiğini söylerken ‘Projenin bitmesi neden bu kadar uzatıldı’ sorusunu şöyle yanıtlıyor:

“Bunun bir kaynak transferi kısmı var. Çünkü hiçbir zaman bu projeler başlangıç fiyatlarının açıklandığı rakamları bitiş rakamları birbirini tutmuyor. Ama onun ötesinde bir zihniyet var ki esasen bunun konuşulması gerekiyor. Ulaştırma yatırımları çok büyük maaliyetlerdir. Bunların bir master plan çerçevesinde ulusal ölçekli olarak değerlendirilmeden ayrı ayrı ihale edildikten sonra yapımına girişildiği zaman büyük güçlükler ortaya çıkar. Plansız ve programsız yapılan işlerin varacağı yer ne yazık ki burası oluyor.”