Türkiye'de sosyal medyanın 10 yıllık macerası: TikTok'un önlenemez yükselişi

Dijital Düşün Derneği tarafından son 10 yılın kullanıcı verileri baz alınarak hazırlanan video-grafik, Türkiye'deki en popüler sosyal medya platformlarının değişimini gözler önüne seriyor. En dikkat çeken yükseliş Tik Tok'ta. Tik Tok dört yılın sonunda 38 milyon kullanıcıyla üçüncü sıraya yerleşmiş durumda.

DUVAR – Sosyal medya kullanımında dünyada birinci sırada yer alan Türkiye’deki kullanıcıların 2009-2019 yılları arasında en çok tercih ettiği platformların değişimi, Dijital Düşün Derneği tarafından hazırlanan bir veri görselleştirme çalışması ile derlendi. Dernek tarafından hazırlanan video-grafikte, toplam sosyal medya kullanıcılarının sayısındaki ciddi artış ve TikTok isimli video platformunun son üç yıldaki yükselişi göze çarpıyor.

GÜNDE ORTALAMA 2 SAAT 46 DAKİKA

Çalışmada TÜİK’in, ComScore’un ve We Are Social’ın verileri, Konda, Teyit.org ve Webrazzi tarafından yapılan araştırmalar baz alındı. Çalışmaya Türkiye’de yoğun olarak kullanılan Whatsapp tipik bir sosyal medya uygulaması olmadığı ve daha çok anlık mesaj uygulaması olarak tanımlandığı için, Tinder ise sadece tek bir işleve sahip olduğu için dahil edilmedi.

Sosyal medya kavramının Facebook’un ortaya çıkmasıyla kullanılmaya başlandığı belirtilen çalışmada, son 10 yılda Türkiye’de sosyal medya kullanıcı sayısının önemli ölçüde arttığı ifade ediliyor. İnternete bağlanan kullanıcıların %95’inin bir sosyal medya sitesine üye olduğu, kullanıcıların %67’sinin ise sosyal medyayı aktif olarak kullandığı aktarılıyor. Yani kullanıcılar, haftada birden fazla kez sosyal medya sitelerine düzenli olarak giriyor. Türkiye’de kullanıcıların sosyal medyada günde ortalama geçirdiği vakit ise 2 saat 46 dakika.

Çalışma kapsamında hazırlanan video-grafikten önemli başlıklar ise şu şekilde:

  • 2009 yılı başında Türkiye’deki toplam sosyal medya kullanıcı sayısı 14 milyon 685 bin olarak verilirken, iki yıl sonra bu sayı yaklaşık 35 milyona ulaşıyor. Bu süre zarfında en çok kullanılan mecralar sırasıyla Facebook, Twitter ve FriendsFeed iken Instagram, LinkedIn, Google+ ve Pinterest’in hayatımıza girdiğini görüyoruz.

.

 

  • 2011’i takip eden yıllar içinde, Instagram en çok kullanılan mecralarda 3. sıraya, Google + ise 4. sıraya yerleşiyor. 2014’e girerken ise en popüler mecralara Snapchat ve Vine’ın hızlı bir giriş yaptığı görülüyor. 2015 yılında Snapchat ve Vine 6 milyon ve 4 milyon kullanıcı sayısıyla en güçlü dönemlerini yaşarken, TikTok mecralar arasına dahil olmaya başlıyor ve 2016 yılında 1 milyon kullanıcı sayısını geçiyor.Bu yıllarda toplam sosyal medya kullanıcılarının sayısı 116 milyonu bulurken, Facebook, Twitter ve Instagram ilk üçteki yerlerini koruyor.

.

  • 2017 yılına gelindiğinde Vine’ın tamamen kaybolduğunu, Snapchat’in yükselmeye devam ettiğini fakat TikTok’un pek çok mecrayı hızla geçerek Twitter’ı üçüncülükten ettiğini görüyoruz. Bu yıllarda LinkedIn, Pinterest ve Google+ da hayatımızda yer tutuyorlar ve Facebbok kullanıcı sayısı 50 milyonu buluyor.

.

  • İçinde bulunduğumuz 2019’un son günlerine geldiğimizde ise, toplam sosyal medya kullanıcı sayısı 165 milyon olarak verilirken, ilk sırada 52 milyon kullanıcı sayısıyla Facebook, ikini sırada 39 milyon ile Instagram ve üçüncü sırada 38 milyon ile TikTok yer alıyor. Bunlardan sonraki en çok kullanılan sosyal medya platformları ise sırasıyla Twitter, Linkedin, Snapchat ve Pinterest oluyor ve Google+ hayatımızdan çıkıyor. (Kaynak: Dijital Düşün Derneği)

.