Kedi, köpek fotoğraflarınız yapay zeka eğitiyor!

Facebook, yapay zeka algoritmasını geliştirebilmek için Google, Amazon gibi yapay zekayla ilgili büyük hedefleri olan teknoloji devleri kadar çok veriye sahip. Instagram'da paylaşılan fotoğrafların sayısı, geçen yılın temmuz ayı verilerine göre Google'ın sakladığı fotoğraflardan daha fazla.

Tom Simonite*

Facebook’un geçen hafta yaptığı bir deney, sosyal hayatımıza ait ayrıntıları internette paylaşmamızın otomatik öğrenen algoritmalara nasıl bir fayda sağladığını kanıtladı. Facebook, yapay zeka algoritmasını geliştirebilmek için Google, Amazon gibi yapay zekayla ilgili büyük hedefleri olan teknoloji devleri  kadar çok veriye sahip.

Facebook araştırmacıları, Instagram üzerinden 17 bin farklı etiketle paylaşılmış 3.5 milyar fotoğrafı kullanarak algoritmanın imgeleri ayırt etmeyi öğrenmesini test ettiler. Böylelikle ileride fotoğrafları etiketlemek için insan çalıştırmaya gerek kalmayabilecek. Instagram’da paylaşılan fotoğrafların sayısı, geçen yılın temmuz ayı verilerine göre Google’ın sakladığı fotoğraflardan daha fazla.

YAPAY ZEKA FOTOĞRAFLARIN YÜZDE 85.4’ÜNÜ DOĞRU YORUMLADI!

Bu kadar fazla görsele sahip olunca Facebook ekibi, yeni bir test rekoru kırdı. Kedi, araba tekerleği ve Noel hediyesi gibi farklı kategorilerden 1000 etiket ile yapay zekaya görsel tanıma testi yapıldı. Facebook ekibinin verdiği bilgiye göre 1 milyar fotoğraftan otomatik olarak öğrenen yapay zeka, Instagram fotoğraflarının yüzde 85.4’ünü doğru bildi. Bu yılın başında Google aynı testi yaptığında yapay zeka yüzde 83.1’lik bir başarı oranına ulaşabilmişti.

Kediler, köpekler ve günbatımı gibi sosyal medyadaki standart etiketler, yapay zekanın geliştirilmesinde büyük rol oynuyor. Bu geçiş öğrenimi sayesinde şirket çok daha zorlu meselelerle de baş edebilmesini sağlıyor. Facebook CEO’su Mark Zuckerberg, bu ay ABD kongresine yaptığı açıklamada sosyal medya paylaşımlarındaki şiddet içerikleri ve topluma zararlı içeriklerin tanımlanıp bertaraf edilmesi konusunda şirketinin yetkinliğinin giderek geliştiğini söyledi. Facebook, çıplaklık ve şiddet içerikleri için halihazırda yapay zekadan faydalanıyor.

FOTOĞRAFLARINIZIN KULLANILMASINI ENGELLEYEBİLİRSİNİZ

Facebook’un uygulamalı bilgisayar görselliği ekibini yöneten Manohar Paluri, Instagram verileri üzerinden öğrenen yapay zekanın birçok problemi çözmeye yardımcı olacağını, şirket içinde çok sayıda teşebbüs için kullanılabilir ve yeniden ayarlanabilir evrensel görsel bir şablon bulunduğunu  belirtiyor. Eğer fotoğraflarınızın yapay zeka eğitiminde kullanılmasını istemiyorsanız Instagram hesabınızın gizlilik ayarını değiştirebilirsiniz. Fotoğraflarınızı sadece arkadaşlarınızın görmesi seçeneğini tercih ederseniz bu deneyde görselleriniz kullanılmıyor. Facebook ekibi sadece internete açık olarak paylaşılan imgeler üzerinden işlem yapıyor.

Facebook’un bu projesi, şirketlerin bilgisayar sektörüne ne kadar fazla yatırım yapmak zorunda olduklarını ve bunun için ne kadar fazla enerji gerektiğini de kanıtlıyor. Paluri’nin belirttiğine göre yapay zekanın bir görseli doğru yorumlayıp etiketleyebilmesi sadece saniyeler sürüyor. 3.5 milyar Instagram fotoğrafı yardımıyla yapay zeka testi yapmak için 336 yüksek güçte grafik işlemci kullanılmış, işlem 42 server (paylaştırıcı bilgisayar ağı) üzerinden yürütülmüş ve üç hafta sürmüş. Geçen yaz Google daha az server ile, 300 milyon fotoğrafla, iki hafta boyunca benzer bir deneyi gerçekleştirmişti.

Bu testlerin sonuçlarına göre, yapay zeka henüz bir imgenin içindeki objeleri ayırt edebilmeyi başaramadı. Otonom araçlar, sanal gerçeklik ve obje bulma uygulamaları, yapay zekanın kalabalık bir kompozisyon içindeki spesifik bir objeyi bulabilme yetisini kazanmasını gerektiriyor. Yapay zekanın, görsel dünyamızı şimdilik bizim kadar iyi algıladığını söylemek, şimdilik mümkün değil.

*Makalenin aslı Wired sitesinde yayınlanmıştır. (Çeviren: Melishan Devrim)