Cannes'da ödüller hangi filmlere gider?

Ben Almodovar, Ken Loach ve Bong Joon-ho ödül alsa sevinirim. Screen dergisinin ‘Yıldız Savaşları’nda ‘Acı ve Görkem’ ile ‘Parazit’ bütün filmlerin önünde. Tarantino’nun da Cannes’dan eli boş dönmeyeceğini düşünüyorum, onu öyle çok seviyorlar ki... Örneğin En İyi Yönetmen ödülü çok yakışır.

Google Haberlere Abone ol

Ahmet Boyacıoğlu

Bu yıl Cannes Film Festivali’ne 1845 uzun, 4240 kısa film başvurmuş. Bir uzun metrajlı filmin 90 dakika olduğunu varsaysak 2767,5 saat ediyor. 24’e bölünce 115 gün çıkıyor. İnsan gerçekten her film sonuna kadar izleniyor mu diye düşünmeden edemiyor. 39 ülkeden film içeren resmi seçkide sekiz ilk film var. Paris’te çalışan festival ekibi 109 kişiden oluşuyor, ekipte 66 kadın çalışıyor. (%61) Fransızlar bununla çok övünüyorlar, biliyorsunuz artık kadınlar çok önemli. Cannes’da ekibe 865 kişi daha katılıyor.

Kadın kotasına gelince: uzun metrajlı filmlerin %26’sının, kısa metrajların %32’sinin ve Cinefoundation’a başvuran öğrenci filmlerinin %44’ünün yönetmenleri kadın. (Bu oranlardan da çok memnunuz) Festivale 20 kadın yönetmenin filmi seçilmiş. (Yarışma: 4, Belirli bir Bakış: 8, Özel Gösterimler: 3, Kısa Filmler: 5)

Fransız filmlerine gelince; 21 filmden oluşan yarışmada Fransa yapımı 9 film var. 5 filmde de Fransız şirketleri küçük yapımcı olarak yer alıyor. Sonuç olarak 14 filmde Fransızların imzası var. Ayrıca Cannes Film Festivali’ne seçilen filmlerin çoğu Fransız dağıtım şirketleri tarafından pazarlanıyor.

Görüldüğü gibi Fransızlar sinemayı çok seviyorlar, ciddiye alıyorlar ve kendi filmlerini tanıtabilmek için canla başla çalışıyorlar. Dünyanın en önemli festivali olarak tanıtılan Cannes’da da ne kadar çok Fransız filmi olursa o kadar iyi. Yine de kendi ülkelerinde ciddi bir Amerikan filmleri baskısı var ve Fransız filmlerinin izlenme oranı yıllardır %40’ın altında.

Festival yöneticileri son iki yıldır ilk ve son günlerde azalan katılımcı sayısını yükseltebilmek için 18-28 yaş arasındaki sinemaseverleri festivale davet ediyor. İlk iki gün ve son üç günde festivale dahil olan gençler boş koltukları dolduruyorlar ve böylece festivalin izleyici sıkıntısı çekmediği dosta, düşmana gösteriliyor. Dün yolda omzunda ‘Cannes’da üç gün’ yazan bir torba olan bir genç ile karşılaştım, çok mutlu görünüyordu.

ÖDÜLLER HANGİ FİLMLERE GİDER 

Ben Almodovar, Ken Loach ve Bong Joon-ho ödül alsa sevinirim. Screen dergisinin ‘Yıldız Savaşları’nda ‘Acı ve Görkem’ ile ‘Parazit’ bütün filmlerin önünde. Tarantino’nun da Cannes’dan eli boş dönmeyeceğini düşünüyorum, onu öyle çok seviyorlar ki... Örneğin En İyi Yönetmen ödülü çok yakışır.

Kesin olan ödüllerin yarısının Fransız filmlerine verileceği. Her yıl böyle oluyor. Bu yıl da bir değişiklik olacağını sanmıyorum. İnsanın kendi sahasında oynaması daima önemli bir avantaj. Jüri de Fransız misafirperverliğine bir karşılık vermek zorunda. Örneğin Cannes Film Festivali’nde yarışmaya seçilen ilk (hem) Afrikalı, (hem) siyah, (hem de) kadın olarak adı geçen ‘Atlantics’ filminin yönetmeni Mati Diop’a (aynı zamanda Fransız pasaportu var) bir ödülcük verilebilir. ‘Atlantics’i izledim, Senegal’de geçiyor, içinde cinler – periler var. Bende olumlu bir izlenim bırakmadı. En İyi Kadın ve Erkek Oyuncu ödülleri de Fransızlara çok yakışır, genelde öyle oluyor.