Anna’nın ölümünden sonra kalanlar

Yönetmen Aslı Özge’nin 'Ansızın' filmi, dingin anlatımıyla dikkat çekiyor. Berlinale’de ilk gösterimini yapan filmi Almanlar sevdi.

Ali Erden  

 

Kamera, partiden sonra dairede yalnız kalan Karsten ve Anna’nın son içkilerini yudumlamalarını ve yakınlaşmalarını izlerken, bir anlık boşluktan sonra Anna’nın ölümünü yansıtıyor. Anna nasıl ölmüştü? Başlarda her şey Karsten’in bulanık algısıyla perdeye düşse de gerçeklik neydi? Karsten, neden ilk önce cankurtaranı (ambulansı) çağırmamıştı? Neden deliler gibi ortalarda koşturup geceleri hep kapalı olan kliniğe doğru sürüklenmişti?ansizin

Sinemamızın genç yönetmenlerinden Aslı Özge, bir polisiye film inceliğinde Karsten’in peşinde dingin kamerasıyla dolaşırken, dağların ortasındaki küçük kasaba atmosferinde bir kişiliğin dönüşümüne tanıklık ettiriyor. İyilik ve kötülük bizde doğuştan olan bir şey miydi? Yoksa zihnimizde oluşan kavramlar mıydı?

Yönetmen Özge, 1975’te İstanbul’da doğdu. Marmara Üniversitesi’nde sinema okudu. 2009’da “İğne Deliği-Köprüdekiler” ve 2013’te “Hayat Boyu” filmlerini çekti. 2016 yapımı “Auf Einmal-Ansızın”, Alman sinemasının ruhunu taşıyor sanki.

BİR ÖLÜMÜN ANATOMİSİ…

Polis, olaya el koyuyor. Bu vakıanın cinayet mi, yoksa normal ölüm mü, olduğunu anlamaya çalışıyorlar. Elbette bütün cevaplar otopsiyle ortaya çıkacaktı. Polis, Karsten’in dairesinde inceleme yaparken, kamera herkes çerçeveden çıktığında gölgeleri yansıtmaya başlıyor. Bu dışavurumcu bir andı. Derinlikte Karsten’ın iç dünyasından dışarı çıkacakların öncülüydü bu an. Yönetmen gerçeküstücü fotoğraflar da yansıtmış filmde. Dışarıdan içeriye yansıyan gölgelerle de bu estetikle buluşuyor. Hatta camlardan ve sulardan yansıyanlar da.

Yönetmen kamerasını çoğunlukla sabit açıda tutmuş, belirtelim. Sinema tarihinde bu estetiği çok az yönetmen denemişti. Yönetmenin ışık düzenlemeleri de Alman sinemasındaki dışavurumcu estetiğin kıyılarında geziniyor. İç mekânlardaki kasvetli atmosferi de çoğaltıyor bu ışık düzenlemeleri. Gündüz dış mekân çekimlerinde de kasvet öne çıkıyor. Dağların arasına sıkışmış kasaba, yukarıdan gri bulutların çökmesiyle sürekli kasvetli. Altena, Kuzey Ren-Vestfalya eyaletinde bir kasaba. Düsseldorf ve Köln şehirleri bu eyalette. Belçika ve Hollanda sınırında.

ansizin3

Ölen Anna bir Rus göçmeni. Kocası Andrej agresif, saldırgan biri. Otopsi de bankacı Karsten’i suçlayacak bir şey çıkmasa da Anna’nın vücudundaki morluklar polisi kuşkuya düşürüyor. Astım hastası olan Anna ölürken, Karsten neden cankurtaranı aramamıştı? Az da olsa kuşkular Karsten’in üzerine yoğunlaşıyor. Anna’nın ailesi, Karsten’in cankurtaranı çağırmadığı için dava açıyor. Ama sonuçta para kazanıyor. Kasabanın zenginlerinden olan Karsten’in ailesi, doğu toplumlarında yaygın olan kan parasıyla işi çözmek istiyor. Aile neden bu parayı kabul etmişti? Karsten bunu öğrenmek için Anna’nın göçmen yoksul evine gidiyor. Kendince sonuç çıkaran Karsten, her insanın içinde olan iyiyle kötünün mücadelesinde kötü tarafını çıkartarak kaybettiklerini geri kazanıyor. Ama gerçek kazanma mıydı bu? Film bittikten sonra başka bir hikâye başlayacaktı belki. Sevgilisi Laura, dairede bulduğu Anna’nın kilotlu çorabın cevaplarını bulamadığı için ayrıldığı Karsten’e neden geri dönüyordu? Laura’nın en iyi arkadaşı Judith gerçekten iyi dost muydu? Yönetmen bu filmini polisiye tadında anlatmış ve Karsten etrafındaki gizemlerle merak duygusunu final bölümüne kadar taşıyabilmiş.

2016’da 66. Berlin Film Festivali’nde bu film ilk gösterimini yaptı. Almanlar filme değer verdi. Bizde de ilk gösterimini 35. İstanbul Film Festivali’nde yapmıştı “Ansızın” filmi. Bu iyi film görülmeyi hak ediyor.

Almanya ne kadar güzel bir ülkeydi. Her tarafı yemyeşildi. Almanya, yaşamanın ve yenilenmenin ülkesiydi. Suriyeli mülteciler neden bu güzel ülkeye gitmek istiyordu? Orada demokrasi, insan hakları, düşünce ve bireysel özgürlükler vardı. Bununla beraber orası sosyal bir devletti. Bu ülkede açlıktan ölmek ve hastanelerde rehin kalmak düşük ihtimaldi bir de. Bir avuç neo-nazi trajediler yaşatıyordu ama…

Adı: Ansızın (Auf Einmal)
Yönetmen-Senaryo: Aslı Özge
Görüntü: Emre Erkmen
Oyuncular: Sebastian Hülk (Karsten), Julia Jentsch (Laura), Hans Zischler (Klaus), Sascha Alexander Gersak (Andrej), Luise Heyer (Judith), Lea Draeger (Caro), Natalia Belitski (Anna), Christoph Gawenda (Stefan), Simon Eckert (Florian), Atef Vogel (Avukat)
Yapım: EEE Prod.-Topkapı Films (2016)