Türkiye'de kaç kişi sinemaya gidiyor?

Sinema sektörüne yönelik çalışmalarıyla bilinen Nizam Eren, meslek hayatının 25. yılında özel bir araştırmaya imza attı.

DUVAR – Yapımcıların, sinema seyircisinin profilini çıkarmadan, sektörle ilgili kapsamlı bir değerlendirme yapmadan filmlerini çektiklerini söyleyen Nizam Eren, bu alanda ciddi bir eksikliği giderecek araştırmayı paylaştı. Araştırmaya göre, Türkiye’de sinemaya yalnız gidenlerin sayısı parmakla gösterilecek kadar. Sosyal medyayı takip edenlerin oranı ise yüzde 85.

İşte Eren’in 25 yıllık tecrübesine dayanarak oluşturduğu Türkiye sinema seyircisi profili:

Kesilen bilet sayısının yarısı erkek, yarısı kadın. Genç bir izleyicimiz var. Yüzde 52’si 15 -29 yaş arası.

Seyircinin çoğunluğu evli, yüzde 35’i bekar. Evli olanların yarısından çoğu tek çocuklu.

TELEVİZYON ETKİLEDİ Mİ?

İzleyicilerin yüzde 80’i lise öğrencisi veya lise mezunu. Yüzde 4’lük kesim ise yüksek lisans ve doktora yapmış.

Sinema izleyicisinin yüzde 85’i her gün internete giriyor, sosyal medyayı takip ediyor. Seanslar ve filmle ilgili bilgilere artık akıllı telefon uygulamalarından rahatlıkla ulaşılabiliyor.

Yıllar önce, henüz televizyon Türkiye’de yokken, sinemaya gitmek bir yaşam biçimiydi. Cahilİ, okumuşu, köylüsü, kentlisi zamanını sinemada geçirirdi. Şimdi ise halkın yüzde 75’i planlayarak ve film seçerek sinemaya gidiyor.

Seyircinin yüzde 85’i sinemaya arkadaşı, sevgilisi, annesi, kardeşi ile gitmeyi seviyor. Yalnız film izlemeye gidenler, parmakla gösterilecek kadar az.

SABAH MATİNESİNE KİMLER GİDİYOR?

Sabah matinelerinin daha ucuz olmasının sebebi; işletmecilerin sinemayı, evinden, işinden, okulundan zaman ayıran seyirciye daha cazip hale getirmek. Sabah matinelerine en çok erkekler gidiyor.

En çok aksiyon, macera ve komedi filmleri tercih ediliyor. Zaten ‘Fast and the Furious 7‘ filminin tüm zamanlarının en çok izlenen yabancı filmi olması ve yerli komedilerin izlenme rekoru kırması; bunu doğruluyor. Kadınlar, dram ve romantik filmleri tercih ediyor.

20 YIL SONRA İZLEDİĞİ İLK FİLM

Filmine reklam bütçesi ayıranlar, izleyicinin film seçerken nelerden etkilendiğini bilmeli. Araştırmalar, reklamverenlerin yüzde 75’inin bu konuyla ilgilenmediğini gösteriyor. Film seçiminde; konu, kadro, yönetmen ve fragmanlar çok etkili. Kulaktan kulağa yayılan reklam ise en etkilisi. Nizam Eren, ‘Eşkıya’ filmi gösterime girdikten dört hafta sonra filmi izleyen bir seyircinin, “Sizi bu filme getiren nedir?” sorusuna şu cevabı verdiğini söylüyor: “20 yıldır sinemaya gitmedim. Herkes çok övdü, onun için geldim.”

İzleyici için sinema salonunun AVM’de olması önem teşkil etmiyor; yeter ki evine yakın olsun.

Sinema izleyicisi yılda yaklaşık 60 ton mısır tüketiyor.

Sinemaya en çok, ayda ortalama 2 bin liralık geliri olanlar gidiyor.

Yılda 400’ün üstünde yerli-yabancı filmin gösterime çıktığı, 60 milyon biletin kesildiği Türkiye’de tahminen 6 milyon kişi film izliyor.

‘Recep İvedik’ filmleri gibi bazı yapımları en az iki-üç kez izleyen 50- 60 bin kişiyi de unutmamak gerek.