Dikkat! 'Mevsimsel Depresyon' zamanı!

'Mevsimsel Depresyon' basit bir ruh hali değişikliği değil, korunulması gereken bir hastalık. İşte semptomları ve korunma yöntemleri...

DUVAR – Kışın gelmesiyle birlikte herkesi saran depresif hal; ruhsal durumu, uyku, iştah ve enerji düzeyini direkt olarak etkiliyor. Mevsimsel Duygudurum Bozukluğu veya Mevsimsel Depresyon (Seasonal Affective Disorder-SAD) basit bir ruh hali değişikliği değil, korunulması gereken bir hastalık.

Özellikle kışın güneş ışığı eksikliğinin tetiklediği Mevsimsel Depresyon, melatonin ve serotonin gibi hormonları etkilemesinin yanı sıra, günlük yaşamda da sıkça karşılaşılan sorunların kaynağını oluşturuyor. Yorgun, bitkin ve huysuz hislerle ortaya çıkan SAD’dan korunmak mümkün.

Mevsimsel depresyonu normal depresyondan ayırmak mümkün. Özellikle kış ayının gelmesi ve günlerin kısalmasına bağlı ortaya çıkan mevsimsel depresyon, genellikle uykusuzluk ve iştah kesilmesiyle başlar. Bu süreçte genellikle karbonhidrat ağırlıklı yiyecekler ve tatlı yeme isteği ortaya çıkar. Kuzey yarım kürede eylül ve kasım arasında başlayıp mart ve nisana kadar devam eden SAD ile ilgili klinik tanılar art arda geçirilen iki ya da üç kış mevsimi sonrası konulabilir.

Semptomları

– Çabuk öfkelenme, alınganlık ve asabiyet

– Konsantrasyon sorunu

– Sürekli yorgunluk ve enerji açığı

– Diğer insanlarla anlaşma sorunları

– Ani ruh hali değişiklikleri

– Kol ve bacaklarda ağırlık hissetme

– Aşırı uyku

– İştahın değişmesi, özellikle karbonhidrat açısından zengin gıdalara yönelme

– Kilo almak

– Libidonun düşmesi

Etkilenmemek için neler yapılmalı?

Egzersiz: Egzersiz yapmak depresyonla savaşta önemli yer tutuyor. Bağışıklık sistemini güçlendiren ve ruh halini düzenlemeye yardımcı olan egzersizin haftada 3 seans ve en az 30 dakika yapılması öneriliyor. Bir de bu aktiviteyi dışarıda yapmak, etkisini daha rahat göstermesi açısından önemli.

Güneş ışığı: Mevsimsel depresyonun en önemli nedenlerinden biri güneş ışığı eksikliği. Uzmanlar, güneş ışığı etkisi yaratan doğal lambaların satışta olduğuna dikkat çekerek en azından bunların kullanılması konusunda uyarıyor.

D vitamini ve Omega 3 zengini besinler: Uzmanlar, mevsimsel depresyon belirtilerini ortadan kaldırmak için özellikle Omega 3 ve D vitamini açısından zengin yiyeceklerin tüketilmesini öneriyor. Ruh halini düzenlemeye yardımcı yiyecekler arasında, meyve, sebze, bitter çikolata ve balık yer alıyor. Stres ve yorgunlukla savaşan yiyecekler aynı zamanda kış aylarında enerji seviyesini yükseltmeyi hedefliyor.

İki hormon

Melatonin: Beyindeki epifiz bezi melatonin hormonu üretir. Hormon üretimi karanlık ortamlarda artmaktadır. Melatonin hormonu, insanın fiziki hareketlerini yavaşlatan, uykulu ve bitkin yapan doğal bir sakinleştiricidir. Günlerin kısalması ve güneş ışığının azalması melatonin üretimini artırarak kişiyi daha az enerjik, yorgun ve isteksiz yapar. Bu da mevsimsel depresyona yol açabilir.

Seratonin: Kış ayları ile birlikte vücuttaki seratonin üretiminin azalmasının mevsimsel depresyona sebep olabileceği öne sürülmektedir.