Otomobilden sonra motosiklette de ikinci el fırsatçılığı: Sorumlu bayiler mi, piyasa mı?

Sıfır fiyatlarını aşan ikinci el motosiklet fiyatları tepkiye neden olurken satıcılar ve bayiler de mağdur olduğunu söylüyor. Sorun fırsatçılık mı, piyasa ve kur etkisi mi?

Google Haberlere Abone ol

DUVAR - İkinci el araçların sıfır liste fiyatının üstünde satılmasını önlemeye ilişkin düzenleme 15 Temmuz itibariyle yürürlüğe girdi. Ancak bazı internet sitelerinde ikinci el otomobiller gibi motosikletler de sıfır fiyatının üstünde satılıyor. Sıfır fiyatı 191 bin lira olan bir motosikletin, ikinci el satış fiyatının ise 240 bin lira olması dikkat çekti. Motosiklet, Türkiye distribütörü firmanın internet sitesinde 191 bin lirayken aynı modelin ikinci eli ise internet sitelerinde ortalama 240 bin liraya satılıyor.

DHA'ya konuşan motosiklet satıcılarına göre, sıfır motosikletin olmaması ikinci el fiyatlarının yükselmesine neden oluyor. Sektör temsilcileri ikinci el fiyatlarının düşmesinin, piyasada sıfır motosikletlere kolay ulaşılması ile mümkün olabileceğini söylüyor.

'GEÇEN SENEYE GÖRE FİYATLAR YÜZDE 50 ARTMIŞ DURUMDA'

Motosiklet Endüstrisi Derneği (MOTED) Genel Koordinatörü Remzi Öztürk, sıfır motosikletin piyasada olmaması nedeniyle ikinci el motosiklet fiyatlarının yüksek olduğunu belirterek, "2023 yılında pazar yüzde 144,3 oranında büyüdü. Bu önemli bir büyüme oranı. Geçen sene ilk 5 ayda 144 bin motor satılırken bu sene 336 bin motosiklet satıldı. Bu yıl sonunda 650-700 bine ulaşacağını tahmin ediyoruz. Tabii ürüne olan bu talebin getirdiği bir 2. elde fiyat yüksekliği var. Bu şikayetler her yerden geliyor. Ancak MOTED üyelerimizin ikinci elde fabrika fiyatının üstünde bir şeyi satmaları zaten söz konusu değil. Bu daha çok bayiden aldığı motosikleti, müşterinin kendisi yüksek fiyatta satmasıyla oluşuyor. Burada tabii önemli olan şu; ürün bulunabilirliği az olduğu için, yani talep çok olduğundan sıfır fiyatın üstünde 2. elde bir fiyat artışına neden oluyor.

'KURDAKİ İNANILMAZ YÜKSELİŞ FİYATLARI ARTIRIYOR'

2023 yılında fiyatların artmasındaki önemli neden de kurdaki inanılmaz yükseliş. Şimdi bir bayi ürününü birim fiyatı 100 liraya aldıysa, kurdan dolayı bir sonraki ürünü zaten daha zamlı alıyor. Fabrika fiyatından yüksek gibi gözüküyor belki bazı ürünler ama bir sonra alacağı ürünün fiyatı daha yüksek. Dolayısıyla bazı yetkili satıcılar burada alacağı ürünün fiyatı yüksek olduğu sürece satacağı elindeki ürünü de yüksek satabiliyor. Burada bunu devletimiz engellemesi için sıfır fiyatının üstünde ikinci el olmayacağını söylüyor, doğru. MOTED'in etik kuralları gereği bütün firmalar uymak zorunda zaten, uyuyor da. Geçen seneye oranla fiyatlar yüzde 50 oranında artmış durumda neredeyse en az. 2. elde fiyatların yükselmesi bir şikayet değil de yani şöyle sıfır fiyatından yüksek ürün bilgileri bize de geliyor. Bunun önlenmesinin tek şartı, burada üretimle birlikte başlayacak ürün bulunabilirliğinin artmasıyla bu şikayetin de ortadan kalkacağını ön görüyoruz" dedi.

'BİZDE 300 BİN LİRA, LİSTESİNDE 280-290 BİN LİRA'

Motosiklet bayisi işletmecisi Emrah Çizmecioğlu, ikinci el motor fiyatlarının sıfır motor fiyatından yüksek olduğunu söyleyerek şöyle konuştu, "Biz bu konuyla ilgili çok mustaribiz aslında. Çünkü müşteriler artık mal almaktan ya da gelip burada motor bakmaktan çekiniyorlar. Çünkü biliyorlar ki sıfır fiyatından daha yükseğiz. Yüksek olmasının nedeni biz değiliz. Piyasadaki al-satçılar ve herkes bunu bir yatırım aracı olarak görüyor. İnsanlar motor alıyor, bir ay bekletip şu fiyata satarım diye düşünüyor. Biz de mağduruz açıkçası.

'SIFIR SATANIN ELİNDE MAL YOK, BU DA İKİNCİ ELİ YÜKSELTİYOR'

Mesela; şu motor şu anda bizde 300 bin lira ama dışarıda listesinde 280-290 bin lira. Ama biz bunu takastan aldığımız için ve müşteri de artık piyasayı araştırdığı için fiyatlar yüksek oluyor. Yani yüksek alıp, yüksek satmak bizim suçumuz değil. Aslında müşteri gelince bizimle pazarlık yapıp ve fiyatı kendisi belirlemek istediği için yüksek alıyoruz. Çözümü ülkeye daha çok mal girmesi, dövizin düşmesi ve tüketicinin bilinçli olması başka bir şansımız yok. Bayidekinin yüksek olmasının nedeni döviz kuru ve malın az olması. Onun bir karşılığı var ama ikinci elin yüksek olmasının bir karşılığı yok. Çünkü ikinci elde daha çok mal dönüyor. Şu an sıfır satanın elinde mal yok. İkinci eldeki adam da, 'Bu fiyat yükseldi benim bunu hemen satmam lazım' diyor. Yerine mal koyamıyor yine fiyat yükseliyor. Yani bir kısır döngü gibi düşünün bunu. İkinci elde şu anda daha çok talep var; ama fiyatlar yüksek. Sıfır motor olmaması ikinci eli yükseltiyor.

Yapılan kanunların motosiklet için de uygulanmasının uygun olacağını düşünüyorum. Çünkü biz esnaflar artık bitiyoruz. Bizim adımız çıkıyor. Onun için bizim için de bir kanun çıkarsa seviniriz." 

DÜZENLEME 1 OCAK 2024'E KADAR GEÇERLİ 

İkinci el araçların satış fiyatının sıfır liste fiyatından yüksek olarak belirlenmesi, yapılan yasal düzenleme ile 1 Ocak 2024'e kadar yasaklanmıştı. 15 Temmuz'da yürürlüğe giren karar motosiklet piyasası için de geçerli. (HABER MERKEZİ)