'Like' tuşunun tarihi

Beğen tuşu neredeyse 25 yıldır hayatımızda. Bu tuş son yıllarda siyasette bile bir gösterge haline geldi. "Beğenmeme tuşu" olmayışının amacı ise iletişimi artırmak olarak açıklanıyor.

Google Haberlere Abone ol

DUVAR- Sosyal medya ile yaygınlaşan "beğeni" tuşu, pek çok ihtiyaca yanıt veriyor görünüyor; hızlıca görüş belirtme, yorum yazma zahmetinden kurtulma ve yorum yapmanın getireceği fazladan tartışmalardan uzak kalma "like" tuşu sayesinde mümkün olabiliyor. Uzmanlar, siyasetten popüler kültüre pek çok alanda yaygın bir kullanıma ve çok çeşitli işlevlere sahip like tuşunun aslında tüketicinin beğenilerine göre reklam stratejisi geliştirme amacına hizmet ettiğini belirtiyorlar. 

Birgün yazarı Ümit Alan, "Bu yazıya bir ‘beğeni atarsanız’ bu ne anlama gelir?" başlıklı yazısında beğeni tuşunun tarihini şöyle aktardı:

"Beğen tuşunun Facebook’tan önce de bir tarihi var. Örneğin patenti 1998 yılında, yani Facebook’un kurulmasından önce Joannes Everardus Van Der Meer isimli bir programcı tarafından alınmış. Van Der Meer’in bu patenti o sıralar geliştirmekte olduğu SurfBook isimli sosyal medya sitesi için aldığı biliniyor. Van Der Meer’in hayatını kaybetmesiyle bu proje yarım kalıyor. Sonrasında bu özellik Friendfeed tarafından kullanılıyor ama bildiğiniz üzere Friendfeed de Facebook tarafından satın alındı ve kapatıldı. O yüzden beğen tuşunun tarihini Facebook üzerinden konuşuyoruz. Beğen tuşu 2009 yılında ilk kez etkinleştirildiği sırada Facebook’ta CTO (Chief Technology Officer) olarak çalışan Bret Taylor, "Düğmeyi sunmamızın ilk nedenlerinden biri, insanların çoğu zaman bir şeyi onaylamak istemeleri ancak bu konuda söyleyecek bir şeylerinin olmamasıydı. Ve birçok yorum, 'wow', 'cool' gibi tek kelimeden oluşuyordu. Bu yüzden beğen düğmesi, tek bir tıklamayla aynısını yapmanızı sağladı. Düğmenin sadece 'beğenmek' hissini sunmadığını söyleyebiliriz' sözleriyle tuşun koyulma gerekçesini aktarmış. Aynı röportajda Taylor 'beğenmeme' tuşu koymamalarının nedenini de 'bir şeyi beğenmediyseniz bunun gerekçeleriyle ilgili bir yorum yazmalısınız, mutlaka bunu anlatacak bir kelime vardır' diyerek aktarıyor. Nitekim 2016 yılında gelen 'tepkiler özelliği'ne kadar da Facebook’ta beğenmemeyle ilgili bir ibare yoktu. (Ayrıca ‘beğen tuşu’nun koyulmasının en büyük nedeninin burada biriken beğeni verileriyle algoritmaları ve dolayısıyla hedefli reklamcılığı geliştirmek olduğunu düşünüyorum, bu tesadüfen keşfedilmiş olamaz diyorum ama bu yazının konusu değil.)" (HABER MERKEZİ)