Hilar Mağaraları'nda ‘Neolitik Çağın Işıkları’ sergisi

Necmi Karkın’ın “Neolitik Çağın Işıkları” başlıklı estalasyon sergisi Diyarbakır’ın Ergani ilçesindeki Hilar Mağaraları’nda açıldı. Karkın, serginin sosyal medyada video olarak gösterilmesi çalışmalarının devam ettiğini söyledi.

Vecdi Erbay  verbay@gazeteduvar.com.tr

DİYARBAKIR – İnönü Üniversitesi Güzel Sanatlar ve Tasarım Fakültesi’nden Akademisyen Necmi Karkın, “Neolitik Çağın Işıkları” başlıklı enstalasyon sergisini Hilar Mağaraları’nda açtı. Diyarbakır’ın Ergani ilçesi sınırları içerisinde Sesverenpınar köyünde bulunan Hilar Mağaraları’nın geçmişi yaklaşık 10 bin yıl öncesine dayanıyor. Yerli ve yabancı turistlerin ziyaret ettiği mağaralar, arkeolojik kazı çalışmalarının devam ettiği Çayönü’ne yakınlığıyla da biliniyor.

SERGİ DİJİTAL PLATFORMDA PAYLAŞILACAK

Hilar Mağaraları hakkında bilgi veren Necmi Karkın, “Göçebe yaşam kültürünün yerine yerleşik yaşama geçildiğini de gösteren mekanlardan biridir. Özellikle Anadolu ve Mezopotamya kültürlerinde binlerce yıldan bu yana çeşitli medeniyetlerce kullanılmıştır” dedi. Karkın mağaralarda sergi açma fikri hakkında ise “Daha önceleri Hilar’a gelmiş ve çok etkilenmiştim. Devasa bir etkiye sahipti. Bizi yapıldığı çağlara götürüyordu. Ben de bu etkilerin bende bıraktığı izleri günümüz algısıyla birleştirdim” ifadelerini kullandı.

Sergiye salgın sürecinde hazırlandığını söyleyen Karkın, “Sergi tarihi 15 Haziran’dı ancak salgın şartları biraz daha normale döner diye 6 Temmuz’da yaptık açılışı” diye konuştu.


Salgın nedeniyle kalabalık olmaması için fazla davetiye gönderemediklerini belirten Karkın, “Sergi zaten açık alanda yapıldı. Sergiye gelenlere ise sosyal mesafe ve maske uyarılarında bulunduk” dedi. Karkın, ayrıca serginin sosyal medya ve YouTube’da video olarak gösterilmesi çalışmalarının devam ettiğini belirtti.

GÖRSEL ETKİ İÇİN YAPAY IŞIK KULLANILDI

Necmi Karkın serginin konsepti hakkında ise şunları söyledi: “Kalkolitik ve Neolitik dönemde görülen kargı kamışından yapılmış yuvarlak ev, barınak tipi modellerinden esinlenerek yapılan çalışmaları bu mağarada sergiledim. Burada belirlenen durum, izleyiciyi hem göçebe yaşam hem de yerleşik yaşama geçişin mimari unsurlarıyla tarihsel ve ruhsal bir yolculuğa çıkartmayı amaçlıyor. Kamıştan üretilmiş barınakların içerisine yerleştirilen ışık ise insanın arketipal alanında canlandırdığı yansımayı göstermektedir. Çünkü ışık, her çağın insanının fiziksel ve ruhsal çalışmaların kullandığı bir öğedir. Bu yüzden çalışmaların içerisinde görsel etki yaratma açısından yapay ışık kullanıldı. Enstalasyon (yerleştirme) tarzında, mağaranın dışına klasik arkeolog olan Ece Dilan Bozkurt’un yerleştirmesini yaptığı sergi, İnsitu (yerinde) tarihsel kültür süreçleri yansıtması biçiminde olması konseptine dayalıdır. Çalışma sayısı 15 adet olup boyutları 40x120cm olarak belirlendi. Bu çalışmalar günümüzün tüketim anlayışına da bağlı olarak ev, ofis gibi mekanlarda da kullanılabilir bir özelliğe sahiptir.”


Sergiye katkıda bulunan isimlerden biri de Ece Dilan Bozkurt. İstanbul Üniversitesi Klasik Arkeoloji mezunu olan Bozkurt, “Neolitik Çağın Işıkları” sergisinde, sergi objelerinin mağaraya yerleştirilme tasarımını yaptı. Arkeofili’de haber çevirmeni ve içerik üreticisi olan Bozkurt, sergi mekanlarında çalıştı. Halen bir sergi mekanında sergi rehberi ve gözetmeni olarak görev yapıyor.

NECMİ KARKIN KİMDİR?

Birçok dergide sanat ve estetik üzerine yazılar yazan Necmi Karkın’ın “İstencin Ay Düşlemi” (Şiir), “Sanatta Anamnesis Sarsıntıları”, “Estetiğin Çağdaş Retorikleri”, “Anadolu Kültüründe Estetik” adlı kitapları bulunuyor. “Benzersiz Çağrışımlar”, “Aralıksız Duyumsama”, “Zamansız Düşünceler”, “Konuya Yeniden Dönmek” sergilerinin küratörlüğünü yaptı. AICA Uluslararası Sanat Eleştirmenleri Birliği üyesi olan Karkın, “Neolitik Çağın Işıkları” ile 7’nci kişisel sergisini açtı.